به گزارش ایرنا سیروس شیخ پور روز چهارشنبه در نشست مسوولان قضایی خوزستان در محل دادگستری استان با اشاره به سیاست‌های کلان قضایی کشور در حوزه اجرای احکام کیفری حبس، زندان و زندان‌زدایی از مجازات‌ها، ساماندهی امور زندانیان و کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری بیان کرد: درعرصه تحول آفرینی نظام قضایی کشور که از رویکردهای دستگاه قضایی است بحث زندان و کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری در اولویت است.
وی گفت:تاکنون هیاتی از کارشناسان قضایی سازمان زندان‌ها در راستای پیگیری سیاست‌های جدید دستگاه قضایی با هدف کنترل و کاهش جمعیت کیفری دردستگاه قضایی استان‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی و دستورالعمل‌های موجود به استان های مختلف از جمله خوزستان سفر کرده اند.
شیخ پور با اشاره به اینکه هدف از کاهش و کنترل جمعیت کیفری، نگهداری افرادی مانند جنایتکاران،اراذل و اوباش، زورگیران، قاچاقچیان مواد مخدر و سارقان مسلح و اشرار در زندان‌ها است که وجودشان در جامعه مخل امنیت مردم است بیان کرد: به طور قطع این قشر از جمعیت کیفری ، مجازاتی جز زندان برایشان متصور نیست.
معاون قضایی و اجرای احکام سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور افزود: در عرصه کاهش جمعیت کیفری با جمعیت شناوری رو به رو هستیم  که در زندان ماندگاری ندارند مانند افرادی که کمتر از ۱۰ روز در زندان ماندگاری دارند؛ برای این افراد هیچ بسته و اقدام تربیتی نمی‌توان انجام داد از این رو این قشر از جمعیت کیفری، فقط آمار زندانیان را افزایش داده‌اند که کاهش آنها در دستور کار قرار دارد.
شیخ پور ادامه داد: از جمله اهداف سازمان متبوع ، فرهنگ‌سازی استفاده حداقلی از مجازات زندان، استفاده از مجازات‌ جایگزین ، استفاده از دستبند و پابند الکترونیک است زیرا هرچه زندان از جمعیت زندانی غیرضروری خالی شود فضا و فرصت برای اصلاح تربیت مجرمان حرفه‌ای بیشتر فراهم می‌آید.
این مقام سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور به ضرورت زندانی زدایی از مجازات مالی غیرعمد به ویژه مهریه و تصادف اشاره کرد و گفت: در حوزه جرایم مهریه، در کشور، ساز و کارهای قانونی و قضایی به سمت برداشتن لفظ زندان و حبس از این مقوله در رسیدگی کیفری و تاکید براستفاده نکردن از مجازات زندان در این عرصه است.
در این نشست مسوولان قضایی خوزستان ، پیرامون وضعیت جمعیت کیفری استان و اقدامات لازم برای شتاب گیری هدفمند این عرصه در حوزه قضایی بحث و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.