خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- کوثر کریمی: ویروس کرونا حرف این روزهای هر محفلی در ایران شده و همین «ریز جثه» باقدرت به صدر اخبار جهان نفوذ کرده و صحبت از مشخصات این ویروس که هرلحظه رفتارش تغییر می‌کند، در حیطه تخصصی کارشناسان بهداشت و درمان است.

خوزستان هم همچون دیگر استان‌های مختلف با این ویروس درگیر شده و بر اساس آخرین آمار متأسفانه ۳۰ نفر در این استان به ویروس کرونا مبتلا و ۹ نفر هم جان خود را ازدست‌داده‌اند.

شهر اهواز خلوت و تا حدی تعطیل‌شده است، تعطیلی نه به آن معنا که خدمات‌رسانی انجام نمی‌شود نه‌فقط به این شکل که خون‌رسانی به شهر کم شده چون ضربان اصلی حضور پرشور مردم است؛ آن‌هم در اسفندماهی که تا سال‌های قبل خیابان نادری، امام و دیگر نقاط مرکزی شهر سرشار از مردم پرشور و اشتیاق برای خرید عید بود.

آن چندنفری هم که در حال عبور از کوچه‌پس‌کوچه‌های این کلان‌شهر هستند، هرکدام برای یک کار ضروری خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و البته ماسک و دستکش را فراموش نکرده‌اند؛ هرچند هنوز داروخانه‌های بسیاری در سطح شهر یک برگه با عنوان «ماسک، ژل ضدعفونی و ماسک نداریم، سوال نفرمایید» را برای مراجعه‌کنندگان به معرض دید گذاشته‌اند.

نبض شهر با مردمی که در خانه‌های خود خزیده‌اند، ضعیف می‌زند؛ برخی تاکسی‌ها مسافر با مقصد بیمارستان رازی را همراهی نمی‌کنند و تمایلی به طی مسیر برای رسیدن به مقصد این مسافران را ندارند.

و اما بیمارستان رازی...

نیروهای حراست ورودی این بیمارستان چند برابر روزهای عادی شده‌اند، مأموران نیروی انتظامی هم با ایثار و ازخودگذشتگی کنار این نیروها حضور دارند؛ نه در حیاط و نه در ورودی بیمارستان حال و هوای همیشگی تردد بیماران و یا همراهان آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

فرهاد باوی مسئول روابط عمومی بیمارستان رازی اهواز که این روزها در کنار دیگر پرسنل این بیمارستان فعالیت‌هایش تنها در واحد کاری خود خلاصه نمی‌شود، به استقبال آمده تا هماهنگی ورود به بخش‌های مختلف را انجام دهد.

او در واکنش به اینکه از ویروس نمی‌ترسد که مدام در محوطه و بخش‌های مختلف تردد می‌کند، می‌گوید: هشت سال جنگ تحمیلی را با موشک و تیر پشت سر گذاشته‌ام و یک ویروس با اندازه مولکولی که دیگر ترسی ندارد.

باوی در واکنش به اینکه از چند برابر شدن کارهایش ناراحت شده یا نه، می‌گوید: قرار نیست در شرایط بحران مثل شرایط عادی کار کنم؛ امروز هم در خط مقدم مبارزه هستیم، آن روزها شاید با تفنگ ولی اکنون با اقلام مختلف بهداشتی و پزشکی حضور شبانه‌روزی داریم.

در بدو ورود به بیمارستان ابتدا وسایل همراه باید در اتاق ایزوله ضدعفونی و در همان اتاق باقی بمانند؛ بعدازآن به ترتیب نوبت به لباس مخصوص، کلاه، ماسک، دستکش و کفش پلاستیکی برای پوشش دادن کفش‌های عادی می‌رسد.

بخش‌های مختلف ازجمله اورژانس، جراحی، داخلی، آی. سی. یو، مسمومیت، ایزوله تنفسی و عفونی دیگر بیماران مربوط به حوزه خود را پذیرش نمی‌کنند؛ تمامی بخش‌ها برای پذیرش بیماران مشکوک به کرونا یا افراد با تست مثبت از ابتلاء به این ویروس تخلیه‌شده‌اند.

پرسنل بسیاری در بخش‌های مختلف بیمارستان اسکرابر (دستگاه‌های نظافتی برای تمیز کردن کف محیط) به دست شده‌اند و به‌صورت مستمر در حال نظافت محیط هستند؛ تعداد سطل زباله‌ها نیز چند برابر شده است چون پرسنل با فاصله زمانی خیلی کم در حال ضدعفونی کردن محیط هستند تا خطری بیماران و کادر درمانی را تهدید نکند.

لباس‌های ایزوله نیز مرتب در حال تعویض است و پرستاران و دکترهای مختلف به هم کمک می‌کنند تا با کمترین زمان ممکن کار تعویض لباس، دستکش، ماسک و عینک‌های ایزوله انجام شود.

همه پرسنل واحدهای مختلف از اجرایی تا درمان کنار هم آمده‌اند تا خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا را تشکیل دهند؛ در این میان حتی برخی پرسنل که بازنشسته شده و یا روزهای پایان بازنشستگی خود را پشت سر می‌گذارند با علاقه قلبی خواستار ماندن برای خدمات‌رسانی به مردم هستند.

بخش ایزوله تنفسی

در این بخش هیچ‌کدام از پرسنل حق درآوردن ماسک را حتی برای لحظه‌ای کوتاه ندارند؛ پس از خروج هر کدام از پرسنل نیز حتماً قبل از ورود در نوبت بعدی (حتی اگر چند دقیقه گذشته باشد) الکل پاشی به‌وسیله مه پاش انجام می‌شود تا کوچک‌ترین آلودگی احتمالی هم از بین برود؛ پرستاران و دکترهای حاضر در بخش نیز بدون استثنا از عینک و ماسک استفاده می‌کنند.

عهدیه تیاری پرستاری با هشت سال سابقه که مشغول خدمت‌رسانی در این بخش است، می‌گوید: از شروع بحران کرونا نسبت به مراقبت‌های ویژه از بیماران با تست مثبت اقدام کردیم؛ دراین‌بین از مدیر بیمارستان تشکر می‌کنم که همه تجهیزات شامل کیت فردی، ماسک «ان ۹۵»، عینک، دستکش و لباس‌های مخصوص را برای ما فراهم کردند تا از آلودگی به دور باشیم.

همه پرسنل شبانه‌روزی پا به‌پای پرستاران کار می‌کنند و با حضور بر بالین بیماران مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند او ادامه می‌دهد: همه پرسنل شبانه‌روزی پا به‌پای پرستاران کار می‌کنند و با حضور بر بالین بیماران مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند؛ درعین‌حال رئیس دانشگاه نیز به‌صورت منظم بازدید دارند.

این پرستار در آخر می‌گوید: از تمامی مردم درخواست داریم که از مراجعه به اماکن شلوغ جدا خودداری و ترجیحاً ایزوله خانگی باشند؛ همچنین دست‌های خود را هر نیم ساعت شستشو دهند تا ان‌شاءالله کرونا را شکست بدهیم.

حس بحران با تمام وجود

در بخش عفونی تعدادی از بیماران به انتظار نشسته‌اند تا پاسخ تست کرونای آن‌ها حاضر شود؛ معلوم نیست می‌توانند بدون طی روند درمان بیمارستان را به مقصد خانه ترک کنند و یا اینکه با مثبت شدن تست باید در بیمارستان مانده و روند درمانی خود را دنبال کنند.

زینب مرادی لرکی پرستاری با ۱۵ سال سابقه کار که ۶ سال اخیر را در بخش «عفونی» گذرانده است، می‌گوید: طی این سال‌ها هیچ‌وقت بحران این شکلی ندیده بودم ولی اکنون با تمام وجود بحران را به معنای واقعی حس می‌کنم.

او در ادامه توصیه می‌کند: از مردم درخواست دارم که در این مدت عبور از بحران ویروس کرونا توصیه‌های بهداشتی را رعایت و تا حد امکان در خانه بمانند؛ آن‌ها باید رفت‌وآمد خانوادگی را کم کنند تا این یک الی دوهفته‌ای که پیک کرونا در کشور است، فروکش و دوباره به‌تدریج به حالت عادی برگردیم.

این پرستار بخش عفونی بیمارستان رازی می‌گوید: برای همکاران و پزشکان بخش عفونی و همه پرسنل بیمارستان رازی که با تمام وجود کار می‌کنند، دعا می‌کنم؛ امیدوارم هیچ موردی برای آن‌ها به وجود نیاید و همگی با سلامتی بیمارستان را ترک کنند.

کار عاشقانه با چاشنی استرس

عاطفه احمدی با ۱۷ سال سابقه کار که مسئول بخش عفونی بیمارستان رازی اهواز است هم می‌گوید: ما پرستاران اگر با عشق و علاقه کار کنیم و شغل خود را دوست داشته باشیم آن‌وقت می‌توانیم به بهترین نحو ممکن از پس وظایف بربیایم.

او ادامه می‌دهد: در این روزهای سخت و تلخ ما هم برای همه مردم و خانواده‌های خود نگران هستیم و این نگرانی و استرس چاشنی کار ما شده است ولی سعی می‌کنیم که به امید خدا و با دعای مردم و انرژی مثبتی که به ما می‌دهند، این روزها را پشت سر بگذاریم.

این مسئول بخش عفونی بیمارستان رازی یادآور می‌شود: حالمان خوب است، کارمان را در حد توان انجام می‌دهیم و با احساس خوب مسلماً نتیجه خوبی هم می‌گیریم.

احمدی تأکید می‌کند: در این شرایط هرگز مردم خود را تنها نمی‌گذاریم و پای‌کار هستیم تا زمانی که کرونا را ریشه‌کن کنیم و به حالت عادی برگردیم.

ماما هم به کمک آمده

در بخش اورژانس پرسنل مختلف مشغول معاینات اولیه بیماران مشکوک هستند؛ بعد از معاینات اولیه نسبت به انجام تست اقدام می‌شود؛ باوجود تخت‌های خالی بسیار ولی تمام بخش اعم از اتاق احیا و حتی تریاژ برای این کار اختصاص پیدا کرده است.

مفید حسین زاده متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیمارستان رازی را خط مقدم مبارزه با کرونا در استان خوزستان دانسته و می‌گوید: سرویس طب اورژانس به همراه پرسنل قهرمان اورژانس رازی شبانه‌روزی در خدمت همه بیماران است.

او در ادامه با دعوت مردم به نداشتن استرس یادآور می‌شود: مردم همچنین توصیه‌هایی که از طریق وزارت بهداشت اعلام‌شده را رعایت کنند؛ آن‌ها باید دست‌های خود را به‌صورت مداوم شستشو دهند و تا آنجایی که امکان دارد فقط برای امور ضروری از خانه خارج شوند.

هاجر فاضلی که «ماما» است، برای کمک به بخش اورژانس آمده و بااینکه قبلاً زایشگاه بوده است ولی به اورژانس بیمارستان رازی آمده تا کنار دیگر پرسنل با ویروس کرونا مبارزه کنند.

او هم به مردم توصیه می‌کند که کنار کادر بهداشت و درمان باشند و در حد امکان بیرون نروند تا در درجه اول خودشان به این ویروس مبتلا نشوند و بعد هم با حفاظت از خود، از دیگر افراد خانواده و جامعه نیز صیانت کنند.

روزهای بازنشستگی در خط مبارزه

حین مراجعه به بخش «آی. سی. یو» جنرال نوای شستشوی دست‌ها به‌صورت یک موسیقی از طریق بلندگوهای بیمارستان به صدا درآمد؛ پخش این آلارم برای یادآوری به پرسنل است تا نسبت به شستشوی دست‌های خود اقدام کنند.

در این بخش بیماران مبتلا به کرونا ویروس که دستگاه تنفسی و سیستم دفاعی آن‌ها ضعیف شده است، بستری هستند؛ دستگاه‌های تنفسی نیز به برخی بیماران متصل شده تا روند درمانی برای آن‌ها طی و پس از بهبودی بیمارستان را ترک کنند.

فریبا کوتکی سوپروایزر بیمارستان رازی که ۲۹ سال سابقه کار دارد و تنها چند روز به بازنشستگی‌اش باقی‌مانده هم می‌گوید: اینجا بخش آی. سی. یو جنرال است که بیماران کرونایی را بستری می‌کنند؛ این بیماران مشکلات تنفسی دارند.

او با ابراز امیدواری از اینکه پیروز اصلی میدان مبارزه با ویروس خود مردم هستند، ادامه می‌دهد: پیام من به مردم این است که از کرونا نترسند و فقط نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.

این نیروی کهنه‌کار در آخر می‌گوید: مردم باید مرتب دست‌های خود را شستشو دهند؛ همچنین ضمن استفاده از ماسک و دستکش از مراجعه به فضاهای عمومی خودداری کنند.

بسیج امکانات برای مبارزه

مجتبی شریف مدیر بیمارستان رازی اهواز نیز در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بیش از ۱۰ روز است که در حال خدمات‌رسانی به بیمارهای حاد تنفسی و ویروس کرونا هستیم؛ رازی به‌عنوان بیمارستان سانترال معین سطح یک در استان خوزستان معرفی‌شده و تمام مراجعانی که حدس می‌زنند بیماری آن‌ها در زمینه بیماری‌های تنفسی قرار می‌گیرند را کنترل می‌کنیم.

همه پرسنل ورزیده و آموزش‌دیده این بیمارستان با آمادگی کامل مشغول خدمات‌رسانی هستند؛ تاکنون چندین بحران مثل آنفولانزا را پشت سر گذاشتیم وی با اشاره به اینکه در بیمارستان رازی تمام امکانات بسیج شده و تمام بخش‌ها در اختیار این بیماران قرار داده شده است، ادامه می‌دهد: همه پرسنل ورزیده و آموزش‌دیده این بیمارستان با آمادگی کامل مشغول خدمات‌رسانی هستند؛ تاکنون چندین بحران مثل آنفولانزا را پشت سر گذاشتیم.

مدیر بیمارستان رازی با اشاره به اینکه امکانات و زیرساخت‌های لجستیک از طرف وزارت بهداشت و درمان به دانشگاه اختصاص داده‌شده است، بیان می‌کند: نیروهای فنی و آموزشی، کادر پزشکی و پرستاری اینجا مستقر و پزشکان مقیم داریم؛ در بخش «تریاژ» برای اولین مرحله مراجعه بیماران، تست‌ها و آزمایش‌هایی از آن‌ها گرفته و به آزمایشگاه رفرنس در استان ارسال می‌کنیم که در نهایت اگر تست مثبت بود، شرایط خاص و ویژه‌ای برای پروسه بستری و درمان آن‌ها لحاظ می‌کنیم.

شریف یادآور می‌شود: مردم نگران نباشند و خود را از هیجان‌هایی که جامعه درگیر آن هستند ازجمله اینکه «تست بدهیم یا ندهیم» دور کنند، همه بدانند که تمام‌قد کنار مردم ایستادیم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا هیچ اتفاقی به‌سلامت آن‌ها آسیب وارد نکند.

او با تقدیر از صبوری مردم می‌گوید: تیم زبده‌ای در بیمارستان مستقر هستند و مردم بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند، بلکه سعی کنند که با حفظ آرامش ملاحظات بهداشتی و نکات اعلامی وزارت بهداشت را نیز رعایت کنند تا این بحران را مانند دیگر بحران‌ها پشت سر بگذاریم.

مدیر بیمارستان رازی با اشاره به اینکه اگر احیاناً کسی درگیر شده طبق پروتکل‌ها درمان و ترخیص می‌شود، می‌گوید: همه پرسنل این بیمارستان بدون هیچ‌گونه اغماضی در خصوص بیماران به‌صورت تمام‌قد و ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند.

سپر بلای مردم

این دلگرمی و امیدواری را به همه هم‌وطنان می‌دهیم که به‌عنوان خط اول مبارزه با این بیماری خودمان را سپر قرار دادیم فرهنگ کره بندی مدیرعامل بیمارستان رازی اهواز نیز که برای سرکشی به بخش ایزوله تنفسی آمده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بیش از ۱۰ روز است که در حال خدمت‌رسانی به بیماران مشکوک به کرونا در استان خوزستان هستیم.

وی ادامه می‌دهد: این دلگرمی و امیدواری را به همه هم‌وطنان می‌دهیم که به‌عنوان خط اول مبارزه با این بیماری خودمان را سپر قرار دادیم تا این بیماری به بقیه مردم منتقل نشود و بیمارانی که مراجعه می‌کنند، ان‌شاءالله بهبود پیدا کنند.

مدیرعامل بیمارستان رازی اهواز توصیه می‌کند: از مردم تقاضا دارم که بهداشت را رعایت و از تجمع و ایجاد ازدحام در اماکن شلوغ جدا خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آخرین اطلاعیه‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز مردم باید از مراجعه به بیمارستان رازی خودداری کنند؛ چون افزایش مراجعات به این بیمارستان خود منجر به ایجاد یک تجمع است که این روزها باید از آن پرهیز کرد.

از تمامی مردم انتظار می‌رود که با رعایت نکات بهداشتی از شیوع این ویروس جلوگیری و با حفظ سلامتی خود کنار کادر درمانی باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.