به گزارش ایرنا یدا... مهرعلیزاده روز شنبه در نشست ساماندهی پایانه مرزی چذابه در سرسرای اداری گمرک خوزستان با انتقاد از بخشی نگری برخی نهادها که منجر به نبود بهره مندی مطلوب از ظرفیت بازاچه مرزی چذابه شده ادامه داد: بر اساس قوانین و بخشنامه های کشوری مسئولیت ایجاد هماهنگی مرزی با گمرک است.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد نظم و انضباط بهتر در منطقه مرزی چذابه و استفاده بیشتر از ظرفیت های این منطقه مرزی بیان داشت: توسعه بارانداز مرز چذابه باید هرچه سریع تر به سرانجام برسد؛ این مرز ظرفیت های اقتصادی بسیاری دارد که باید با بهره مندی از آن فرصت توسعه ای را برای خوزستان ایجاد کنیم.
مهرعلیزاده افزود: موضوع چذابه را نباید فقط به عنوان یک مرز درنظر بگیریم چون بخشی از آن پروسه کلی برای استان است؛ اکنون مجموعه ای در خوزستان ولی سطح ملی فعالیت می کند که باید به نحو مطلوب از ظرفیت های آن استفاده شود و برای تحقق این اهداف نیازمند مشارکت همگانی مدیران بخش خصوصی و دولتی هستیم.
وی با اشاره به اینکه اگر هماهنگی بین بخشی بیشتر وجود داشت شاید امروز شاهد مشکلات گروه ملی و هفت تپه نبودیم گفت:برای توسعه خوزستان باید بدانیم که خوزستان تنها متعلق به یک مدیر اجرایی نیست و به کل ایران تعلق دارد و در عین حال نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران دارد.
جانشین مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه ساماندهی چذابه اول بر بستان، بعد خوزستان و در نهایت بر کشور تاثیرگذار است بیان کرد: توسعه محلی جزو وظایف بخش های اقتصادی است که منجر به اثرگذاری فعالیت های اقتصادی در منطقه و تحقق مسئولیت های اجتماعی آن بخش های اقتصادی می شود.
مهرعلیزاده گفت:ماده 13 کمیته امور هماهنگی کلیدی ترین بخش دستورالعمل دبیرخانه مرزی شورای امنیت ملی کشور است که بر اساس آن تصمیم گیری، ایجاد هماهنگی و رفع اختلاف نظر باید در کمیته ای مرکب از پایانه ها، گمرک، مرزبانی، نهاد ریاست جمهوری، گذرنامه با مسئولیت گمرک جمهوری اسلامی رفع شود، بنابراین گمرک مسئول ایجاد هماهنگی و مسئولیت پذیر اصلی در مرزها است.
وی با اشاره به اینکه نظام تعریف شده برای مدیریت مرز وجود دارد و فقط باید آن را عملیاتی کرد، افزود:نشست بعدی ساماندهی مرز چذابه باید در 10 روز آینده برگزار و سند توسعه این مرز نیز ارایه شود.
جانشین مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان ادادمه داد:در نشست آینده باید میزان چرخش مالی منطقه ارایه و محل هزینه نیز باید به صورت جمع بندی اعلام تا مشخص شود منابع در جای خودش هزینه شده است.
مهرعلیزاده با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت ساماندهی مرز چذابه این موضوع در جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت هم مطرح خواهد شد تاکید کرد: باید رقابت پذیری در منطقه مرزی چذابه را افزایش داد و اولویت اول امور با نیروهای بومی، دوم سرمایه گذاران قدیمی و در نهایت نیز افزایش رقابت پذیری مدنظر باشد.
ناظرکل گمرکات خوزستان نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست ها منجر به ایجاد همگرایی و همدلی بیشتر در میان متولیان امر شود.
غلامرضا بلوطی میرزا با تاکید بر لزوم فعالیت مجموعه ای هماهنگ در مرز چذابه ادامه داد: در مرز چذابه به دنبال رونق در منطقه هستیم و اصلا نباید تصور شود که گمرک به دنبال ایجاد انحصار است.
وی با تاکید بر لزوم تعیین حریم توسعه ای در مرز چذابه افزود:مدیریت و محوریت داشتن تعاونی گمرک بر اساس قوانین تعیین شده و به طور قطع ، مدیران این بخش برای جذب نیرو مساله تامین شغل پایدار و بیمه کارکنان را نیز مدنظر دارند.
مدیرعامل تعاونی گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: شرکت تعاونی همزمان با مرز چذابه برای ساماندهی سایر مرزها از جمله انزلی، لطف آباد، ماهی رود و سرخس شروع به فعالیت کرده چون گمرک ساماندهی امور مرزها را به شرکت تعاونی واگذار کرده است.
محمد عبدی با اشاره به اینکه حقوق کارگران، بیمه، توزین و در برخی موارد 'ایکس ری 'از جمله مسایلی است که در ساماندهی مرزها به آن توجه شده افزود: با ساماندهی دیگر مرزها شاهد رونق صادرات، واردات و تجارت بودیم و تلاش بر این است که ساماندهی مرز چذابه نیز هرچه سریع تر به سرانجام برسد.
وی با اشاره به تعیین زمین، تسطیح و نصب باسکول در مرز چذابه بیان کرد: هدف اصلی تعاونی گمرک ساماندهی با همکاری دیگر سازمان های همجوار است چون تعاونی یا گمرک به تنهایی نمی تواند کار را انجام دهد.
در این نشست که فرماندار و فرمانده هنگ مرزی دشت آزادگان، نماینده این مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی ، اعضای شورای شهر و شهردار و بخشدار بستان، مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان و همچنین رییس اتاق بازرگانی اهواز حضور داشتند مقرر شد تا طرح توسعه پایانه مرزی چذابه در نشست بعدی ارایه و هرچه سریع تر عملیاتی شود.
بازارچه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در 16کیلومتری غرب خرمشهر 2 مرز بین المللی برای صادرات کالا و اعزام زائران عتبات عالیات هستند.
پارسال حدود یک میلیارد دلار کالا از مرزهای شلمچه و چذابه صادر شد که سهم چذابه 350میلیون دلار بود.
بر اساس اعلام گمرک چذابه ، در هشت ماه نخست امسال میزان صادرات کالا از این بازارچه حدود30درصد در مقایسه با مدت مشابه افزایش داشته است.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.