به گزارش ایرنا، در این مطلب آمده است:
کپی پشت کپی، باز هم تقلب در پایان نامه ها و باز هم داستان تکراری مدرک گرایی؛ این است حال و هوای این روزها که چه بگوییم این سال های بیشتر دانشگاه ها.
گویی عده ای می آیند فقط مدرک بگیرند و بروند حال این مدرک را کجا و چگونه مورد بهره برداری قرار می‌دهند خود آغاز قصه ای دیگر است. البته گرفتن مدرک آن هم در دانشگاه های آزاد و غیردولتی به دلیل شهریه های بالایی که دارند بسیار هزینه بر است و برخی دانشجویان هر ترم به شکل قسطی شهریه خود را پرداخت می کنند و وقتی صحبت از ترم آخر و ارائه پایان نامه می شود به جای این که آن را خودشان بنویسند به این در و آن در می زنند تا بتوانند کسی را پیدا کنند تا با پرداخت هزینه، پایان نامه ای بنویسند و به این شکل بار مالی بیشتری را بر دوش خانواده ها می گذارند. حتی دیده می شود بعضی از دانشجویان، در شب دفاع از پایان نامه فقط آن را ورق می زنند و روز بعد با اتکا به «پاورپوینت» در جلسه دفاع خود حاضر می شوند. در این میان برخی داوران و استادان راهنما هم با درج نمره کامل، دانشجو را برای سیر مراحل اداری و دریافت مدرک تحصیلی روانه بخش های دیگر دانشگاه می کنند.
انگار دانشگاه ها به نوعی با خرید و فروش پایان نامه ها و کپی کردن مقالات عجین و این موضوع به پدیده ای عادی تبدیل شده است در حالی که این موضوع باید ریشه یابی شود که چرا دانشجویان به جای این که پایان کار تحصیلات عالی شان را خود بنویسند و معلومات شان را در این راستا بسنجند و افزایش دهند، به این در و آن در می زنند تا پایان نامه ای سفارشی و شسته و رفته بخرند و به این ترتیب قال قضیه را بکنند؟ چه بسا همین افراد پس از گرفتن مدرک، بادی بر غبغب نیز بیندازند که ما دانش آموخته فلان دانشگاه هستیم و موضوع پایان نامه مان چنین و نمره پایان نامه مان نیز چنان است اما وقتی گذری بر مخازن پایان نامه ها در دانشگاه ها داشته باشی و آن ها را از زیر نظر بگذرانی متوجه خواهی شد تنها درصد کمی از این پایان نامه ها به شکل تخصصی و واقعی تهیه و برای تألیف آن زحمت زیادی کشیده شده و بقیه آن ها کپی و تقلبی است.
درست است که بعضی از دانشجویان برای ادامه تحصیل انگیزه ای ندارند و برخی نیز فقط به قصد گرفتن مدرک وارد دانشگاه می شوند و به این دلیل به خرید پایان نامه روی می آورند ولی سوال این‌جاست که چرا دانشگاه ها برای تعیین پایان نامه هایی که دانشجویان به طور واقعی برای آن‌ها وقت می گذارند با آن هایی که پایان نامه را خریده اند فیلتری ندارند و چرا در بیشتر موارد هر دو گروه نمره پایان نامه شان یکی است؟
متهم کیست؛ دانشجو یا دانشگاه و کفه جرم کدام یک سنگین تر است؟
چرا به گونه ای برنامه ریزی نمی شود که به جلسه دفاع دانشجو نمره موقت داده شود و چرا دانشگاه ها هیئت نظارت بر پایان نامه ها ندارند تا با بررسی پایان نامه های ارائه شده، نمره واقعی درج شود؟ این ها تنها گوشه ای از کالبدشکافی پایان نامه نویسی این روزها و این سال های بیشتر دانشگاه هاست، موضوعی که تخلف محسوب می شود اما گویی دیگر چندان مهم نیست و در پایان نامه نویسی این روزها دست روی دست بسیار است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.