به گزارش ایرنا، جمعیت حاضر در برگزاری این آیین در عاشورای امسال بحدی بود که ریش سفیدان از این همه جمعیت به شگفت آمده بودند.
محقق و پژو هشگر مردم شناسی، هنر و کارشناس علوم قرآنی درباره برگزاری این آیین در شهرستان جاجرم گفت: ایام عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) دراین شهرستان تاریخی در خطه خراسان شمالی به صورت بسیار ویژه و منحصر به مکان اجرا می شود و اوج برگزاری این مراسم در روزعاشورا است.
مهدی میرابی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری این آیین باشکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ذکر اینکه بعداز عیدغدیر یعنی حدود 10 تا 15 روز مانده به ماه محرم حال و هوای شهرستان جاجرم سیاه پوش و عزادار می شود اظهارکرد: مردم این شهردر جهت آماده کردن حسینیه ها، تکایا، مساجد و اماکن عزاداری با یکدیگر مساعدت و همکاری دارند و یک یا دو روز مانده به محرم الحرام، حال و هوای مردم به طور کامل حسینی و محرمی است و مراسم سوگواری برای اباعبدالله الحسین از همان روز اول این ماه آغاز می شود.
وی ادامه داد: تا روز هشتم در نوبت های مختلف در تمام حسینیه ها و تکایا سخنرانی و مداحی و اذکاری در منقبت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان اجرا می شود اما در شب ها تمام حسینیه ها مملو از عاشقان اهل بیت است و برنامه های مختلفی مانند زنجیر زنی، سینه زنی و روضه خوانی انجام می شود.
میرابی با تاکید براینکه برنامه های عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا به صورت ویژه برگزار می شود عنوان کرد: در روز تاسوعا 15 هیات سینه زنی و 15 هیات زنجیر زنی به صورت منظم و با نوبتی که از سال های گذشته برای آنها تعیین شده، از محل مساجد و حسینه های خود دسته وار رهسپار حسینه بزرگ جاجرم می شوند و در آنجا مراسم سوگواری را انجام می دهند، البته زنجیر زنان بعد از سینه زنان وارد حسینه می شوند.
وی افزود: در شهرستان جاجرم برای نوحه خواندن سه نوع ضرب شامل یک ضرب، سه ضرب و هفت ضرب داریم که قدیمی ترین نوع آن در شهرستان جاجرم نوع هفت ضرب است.
میرابی گفت: پس از اجرای این مراسم، در نوبت عصر مراسم تعزیه خوانی به مدت سه ساعت اجرا می شود و بعد از اجرای آن علم های چوبی ای را که پارچه های نذری به دور آن پیچیده اند از حسینه های خود بیرون آورده و به دور شهرقدیم جاجرم می چرخانند و به سمت حسینیه بزرگ جاجرم می آورند و بعد مراسم سوگواری با ذکر دعا و مصیبت بر سالار شهیدان و اهل بیت این امام همام تمام می شود.
وی اضافه کرد: در روز عاشورا علاوه بر برنامه هایی که در روز تاسوعا انجام شد، برنامه ای با عنوان 'مظلوم حسینم ' نیز در این روز برگزار می شود و پس از اتمام زنجیر زنی، مصیبتی بر اهل بیت خوانده می شود و سپس آیین نخل گردانی را شروع می کنند.
میرابی اظهارکرد: آیین نخل گردانی در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود، در نوبت صبح اجرای این آیین مربوط به جنگ است و با نیزه، خیمه ها و زنجیر دور حسینیه بزرگ جاجرمی ها می چرخند.
وی توضیح داد: در نوبت عصر، مجدد مراسم تعزیه خوانی برگزار می شود و پس از آن دوباره نخل ها را برمی دارند که این قسمت مربوط به بعداز جنگ است یعنی با نیزه های شکسته و خون آلود به نوعی حادثه عاشورا را بعدازجنگ تداعی می کنند.
میرابی با بیان اینکه مراسم نخل گردانی در نقاط دیگر کشور هم انجام می شوداضافه کرد: برگزاری این آیین در شهر تاریخی جاجرم نیز دارای پیشینه دیرین است و به روایتی قدمت 250 تا 300 ساله دارد.
وی گفت: نخل به معنی 'درخت' است اما در اینجا به معنی خیمه های حسین بن علی(ع) و به معنای تابوت هم عنوان شده است.
میرابی افزود: این نخل ها مربوط به هیات های بزرگ در گذشته بوده و اکنون مردمی شده است و آنها این نخل ها را با جسباندن عکس شهداء، نصب آینه و سیاه پوش کردن، تزئین می کنند.
وی همچنین بیان کرد: در سمت چپ و راست هر نخل، شمشیر کوچک نصب کرده اند که مردم در روز عاشورا به سر این شمشیر ها جهت تبرک میوه می زنند.
میرابی با عنوان اینکه 2 نخل بزرگ و یک گهواره علی اصغر در شهرستان جاجرم وجود دارد اظهارکرد: هر دوی این نخل ها چوبی بودند اما حدود 20 سالی است که به علت فرسودگی یکی از آنها به شکل آهنی ساخته شده است.
محقق و پژو هشگر مردم شناسی، هنر و کارشناس علوم قرآنی اضافه کرد: افرادی که این نخل را برمی دارند، افرادی مشخص و سند دار هستند یعنی از دوران گذشته که اجدادشان این نخل را بر می داشتند به شکل موروثی و نسل به نسل ادامه پیدا کرده است.
وی با اشاره به وزن سنگین این نخل ها گفت: حدود 10 تا 15 نفر از افراد مشخص شده این نخل را برمی دارند اما با افرادی که برای تبرک در بلند کردن این نخل ها به آنها کمک می کنند تعدادشان به بیش از 50 نفر می رسد.
میرابی در پایان بیان کرد: پس از پایان آیین نخل گردانی، مراسم شام غریبان هم در مصلی شهرستان جاجرم برگزار می شود.
شهرستان 36 هزار نفر جاجرم در 150 کیلومتری بجنورد و در مسیر ارتباطی استان های شمالی به استان سمنان واقع شده است.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.