به گزارش ایرنا، چاپخانه داران این استان معتقدند که تمام امکانات و تجهیزات برای انجام هرگونه کارچاپی مهیا است و تمام نیازها در استان قابل پاسخگویی است، با این وجود بخش زیادی از کارهای چاپی از استان خارج می شود و عمدتا در مشهد انجام می شود، این امر سبب شده تا بازار کساد شود و فعالان این صنعت نتوانند برای بسط و توسعه کارشان برنامه ریزی کنند.
چاپخانه‌داران استان می‌گویند برخی واحدهای تایپ و تکثیری و یا سایر افراد، سفارش‌های چاپی را می گیرند و کارها را خارج استان می برند.
به گفته آنان رقم دقیقی از کارهای چاپی استان که در خارج استان انجام می شود در دست نیست اما دست کم 60 درصد از کارها به خارج استان منتقل می شود.
فعالان این عرصه می گویند هیچ نظارتی بر آنان نیست و گلایه ها نیز تا کنون موثر نبوده است و حتی اداره های دولتی نیز کارهای خود را در خارج استان انجام می دهند.
مسئول چاپخانه عارف از کسادی بازار چاپ گلایه می کند و می گوید: یک مشکل اساسی این است که ما را مکلف کرده اند که برخی خدمات چاپی تنها به دارندگان پروانه کسب داده شود و این امر سبب شده تا کارهای ما به شدت کاهش یابد.
زکیه پوعلی جاجرمی اظهار می کند: گرانی کاغذ نیز از اوایل امسال هزینه ها را بالا برده است و این در حالی است که تعرفه های خدمات ما تغییری نداشته است.
وی از خروج کارهای چاپی از استان انتقاد کرد و گفت: در این باره انتظار می رود تا ارگان‌های دولتی و غیردولتی از چاپخانه‌داران حمایت کنند.
دیگر فعال عرصه چاپ در استان نیز تداخل صنفی بین چاپخانه‌داران و سایر اصناف را مشکلات عمده چاپخانه داران عنوان کرد و گفت: تایپ و تکثیری ها، کانون آگهی و حتی کافی‌نت‌ها اقدام به پذیرش سفارش کرده و کارهای چاپی را در خارج استان انجام می دهند و این اقدام فعالیت چاپخانه‌داران را با مشکل اساسی روبه‌رو کرده است.
ابوالفضل جوهری اظهار کرد: برخی از اصناف نام چاپ و چاپخانه را در سر درب مغازه‌های خود نصب کرده اند در حالی که مجوزی برای فعالیت های چاپی ندارند، که این اقدام غیر قانونی است.
وی افزود: چاپخانه داران که مجوزهای لازم برای انجام فعالیت ها گرفته اند و هزینه های مختلف همچون مالیات‌های سنگین را پرداخت می کنند، نتوانسته اند در استان به خوبی فعالیت داشته باشند اما اصناف دیگر سود کارهای چاپی را می برند، بدون داشتن مجوز وارد عرصه چاپ‌شده‌اند و از پرداخت مالیات شانه خالی کرده‌اند.

* بازار چاپ جولانگاه واسطه ها
رئیس انجمن صنعت چاپ خراسان شمالی نیز به شدت از فعالیت واسطه ها در بازار چاپ این استان انتقاد کرد و گفت: بازار چاپ استان جولانگاه واسطه ها شده است، واسطه هایی که بدون مجوز، به عرصه فعالیت های چاپی وارد شده و بازار ما را تحت سلطه درآورده اند.
حیدر قلی ابراهیمی اظهار کرد: این مشکل بارها پیگیری شده و قول هایی داده شده تا دستگاه های دولتی کارهای چاپی خود را به خارج استان سفارش ندهند اما هیچ اقدام موثری در این باره انجام نشده است.
وی با تاکید بر اینکه خروج کارها به معنای خروج سرمایه ها از استان است گفت: اگر تمام کارهای چاپی استان در داخل انجام شود و فعالیت چاپخانه داران رونق داشته باشد، فعالان این بخش توانایی مالی برای توسعه و بسط کار خود را به دست می آورند و خود را به تجهیزات روز مجهز می کنند.
وی افزود: به نظر می رسد حدود 60 درصداز کارهای چاپی خراسان شمالی در خارج این استان انجام می شود و این جای تاسف است که هنوز جلوی این آسیب گرفته نشده است.
وی خاطرنشان کرد: واحدهای تایپ و تکثیری ها با تداخل در فعالیت چاپخانه داران، با مراجعه به اداره ها سفارش ها را می گیرند و کارهای چاپی را در خارج استان انجام می دهند.
ابراهیمی افزود: برخی از واحدها بر سردرب واحد صنفی خود از واژه چاپخانه استفاده کرده اند در صورتی که مجوزی برای چاپ ندارند و تنها با جذب مشتری کارها را در استان دیگر انجام می دهند، البته نظارت خوبی بر تبلیغات غیرقانونی نیست و تا کنون جلوی این تبلیغات گرفته نشده است.
رئیس انجمن صنعت چاپ خراسان شمالی گفت: تایپ و تکثیری ها، واحدهای آگهی تبلیغاتی و حتی رانندگان، سفارش های چاپی را جذب می کنند و کارها را به مشهد می‌ برند.
ابراهیمی اظهار کرد: چاپخانه‌های استان می توانند تمام‌کارهای چاپی ادارات را بدون کم کاست انجام دهند و انتظار این است که دولت جلوی خروج این سرمایه‌ها را بگیرد.
وی با بیان اینکه باید از ذی‌حسابان در دستگاه های اجرایی خواسته شود در تأیید اسناد، از پرداخت هزینه‌های چاپ به سندهایی که فاقد سربرگ چاپخانه‌های استان هستند و مهر چاپخانه‌ای استان را ندارد خودداری کنند تاکید کرد: این کار شدنی است و به‌سادگی می‌شود به‌عنوان ابزاری بازدارنده مورد توجه باشد.
به گفته وی چاپخانه‌های استان با تجهیز و نصب ماشین‌های چاپ افست تک ‌رنگ، دورنگ، چهار رنگ و سایر ماشین‌آلات پیشرفته گام‌های خوبی برای پاسخ به نیازهای چاپی برداشته‌اند و در استان حدود 10 ماشین چاپ افست بیش از 20 ماشین دیجیتال و انواع ماشین‌های برش، صحافی و چاپ سیلک، طلاکوب و چسب گرم وجود دارد و در صورت حمایت های بیشتر، می توانیم توان فنی و تجهیزات را ارتقا دهیم و هر نیاز چاپی را در استان پاسخ دهیم.
مسئول چاپ و انتشارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز معرفی نشدن توانمندی های چاپخانه های استان را علت خارج شدن کارهای چاپی از استان عنوان کرد و گفت: چاپخانه داران باید ظرفیت های خود را معرفی کنند.
علیرضا افتخاری اظهار کرد: چاپخانه های خارج استان کیفیت، سرعت و قیمت مناسبی در خدمات دارند و همین امر سبب شده تا کارها به چاپخانه‌های قدر سرازیر شود.
وی افزود: چاپخانه‌داران باید تجهیزات و امکانات خود را به روزرسانی کنند و با ارتقای تجهیزات، همپای رشد تکنولوژی بتوانند به نیازها پاسخ گویند.
وی گفت: برای حمایت از چاپخانه داران در چند سال گذشته تسهیلاتی پرداخت شد اما اکنون این تسهیلات داده نمی‌شود و برای پرداخت اعتبار تسهیلاتی منابع صندوق توسعه ملی پیگیری شد اما به نتیجه نرسید.
افتخاری درباره گلایه ها از اینکه چرا جلوی خارج شدن کارها از استان گرفته نمی شود اظهار کرد: قانونی برای اینکه بتوان جلوی خارج شدن کارهای چاپی را گرفت، وجود ندارد و در قانون جایی برای اینکه دستگاه‌های دولتی را مجاب کند کارها را به چاپخانه های داخل استان بدهد نیز دیده نشده است.
وی افزود: درخواست شده است تا ذی‌حسابان از تأیید هزینه‌های اسناد اقلام چاپی که مربوط به چاپخانه‌های استان نیست خودداری کنند و هزینه‌های مربوط را پرداخت نکنند.

* محدودیت برای دادن تسهیلات بانکی به چاپخانه داران نیست
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: هیچ محدودیتی برای دادن اعتبار تسهیلاتی به چاپخانه داران وجود ندارد و این سازمان از توسعه این واحدهای صنعتی حمایت می کند.
یحیی نیکدل اظهار کرد: آمادگی داریم تا زمین و تسهیلات برای خرید و توسعه تجهیزات لازم را در اختیار چاپخانه داران قرار دهیم.
وی افزود: زیرساخت های لازم در شهرک کارگاهی برای استقرار واحدهای صنعت چاپ وجود دارد و سوله ها و نیز زمین مورد نیاز برای توسعه این صنعت در شهرک صنعتی وجود دارد.
نیکدل درباره گلایه چاپخانه داران از خروج کارهای چاپی از استان گفت: در این باره باید نشست های مشترک برگزار شود و مشکلات بررسی شود.
وی تاکیدکرد: حل مشکلات مزبور نیاز به هم افزایی و همکاری دستگاه های مختلف دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به تداخل صنفی در انجام کارهای چاپی اشاره و اظهار کرد: در این زمینه با ایجاد هم افزایی، انجام کارهایی که توسط تایپ و تکثیری ها به خارج استان فرستاده می شود را می توان به چاپخانه های داخل استان سوق داد تا کارها در داخل استان انجام شود.
نیکدل با بیان اینکه باید علت های ارجاع کارها به خارج استان بررسی و مشکلات احتمالی در اینکه صنعت چاپخانه های استان توان پاسخگویی به نیازها را ندارند، بررسی شود تا با حل آن، گردش مالی این صنعت در استان باشد.
وی گفت: با راه اندازی سامانه ستاد یا همان سامانه 'تدارکات الکترونیکی دولت' تلاش شده تا دستگاه‌های دولتی خرید کالاهای خود را از طریق این سامانه انجام دهند و مزایده‌ها و مناقصه‌ها نیز مجرای این سامانه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه هنوز برخی مشکلات در این سامانه وجود دارد افزود: دوره های آموزشی برای مدیران گذاشته می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار کرد: امید می رود روزی باشد که نه تنها کارهای چاپی از استان خارج نشود بلکه چاپخانه های ما کارهای خارج استان را نیز انجام دهند البته، این قابلیت در استان وجود دارد.

* خروج کارهای چاپی، مشکل مهم چاپخانه داران خراسان شمالی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: خارج شدن کارهای چاپی، مهم ترین مشکل برای فعالیت چاپخانه داران در این استان است.
حسین فرخنده اظهار کرد: چاپخانه داران از اینکه کارهای چاپی این استان خارج می شود و حتی سفارش های دستگاه های دولتی در خارج استان انجام می شود گلایه دارند.
وی افزود: درخواست این صنعتگران این است که کارهای مزبور به آنان سپرده شود و البته، این درخواست و توقع به حقی است و در این زمینه رایزنی ها و پیگیری هایی انجام شده است که امید می رود با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اداره کل اموراقتصادی و دارایی به نتیجه های خوبی برسیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: حل این مشکل نیازمند بررسی بیشتر زوایای مختلف در نشست های مشترک است.
وی تداخل صنفی را از دیگر مشکلات چاپخانه داران در این استان عنوان کرد و گفت: چاپخانه داران گلایه دارند که تایپ و تکثیری ها سفارش های آنان را می گیرند و در خارج استان کارهای چاپی را انجام می دهند که این امر در بازار چاپخانه داران استان خدشه وارد می کند.
وی اظهار امید واری کرد در نشست های مشترک این مشکلات بررسی و حل شود.
فرخنده در بخش دیگر سخنان خود در به به روزرسانی تجهیزات چاپخانه ها تاکید کرد و گفت: نوسازی و به روز رسانی صنعت چاپ در استان یکی از نیازهای ضروری است و با رشد فناوری و تکنولوژی این صنعت باید بتواند همپای نیازهای جدید به روز شود.
وی با بیان اینکه با پیشرفت فناوری و صنعت، فعالیت صنعت چاپ نیز دچار تهدید شده است افزود: چاپخانه ها باید برای ادامه فعالیت ها به روز شود و تجهیزات امکانات را جدید کند.
اکنون از 65 چاپخانه وصنایع وابسته به چاپ این استان 55 واحد فعال است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.