به گزارش ایرنا، ترکمن ها، کرمانج ها، ترک ها، تات ها و بلوچ در روز عیدقربان با پوشیدن لباس های محلی جلوه ای ویژه به این روز می دهند و قربانی کردن که در میان غالب خانواده های این استان مرسوم است از مدت ها پیش بره، گوسفند، گاو، شتر و یا خروسی را برای قربانی کردن انتخاب و پروار می کنند تا در این روز ذبحش کنند.
پس از اتمام قربانی بخشی از گوشت قربانی در بین خانواده های نیازمند توزیع می شد. از قدیم در بین بزرگ تر ها مرسوم بود که باید گوشت قربانی در میان حداقل هفت خانواده نیازمند توزیع شود، شاید به این دلیل که عدد هفت در میان مردم از قداست خاصی برخورداراست.
با توجه به اینکه به روزه داری ازاول ماه ذی الحجه تا عید قربان بسیارسفارش شده است، عده ای از مردم معتقدند که در روزعید قربان با گوشت قربانی افطارکنند.
برخی از مردم نیز براین باورند اگرخون قربانی را بر تنه درختانی که میوه کمتری دارند بزنند محصول آن درخت در سال آینده پربارتر خواهد بود، اما، درمیان اقوام اهل تسنن، آیین با جلوه ای خاص و بسیارباشکوه تربرگزار می شود.
امام جمعه جرگلان دراین راستا می گوید: برادران اهل تسنن در این روز برنامه های ویژه ای دارند و این عید را تا چهارروز جشن می گیرند و از خدای خود درخواست برکت و بخشش می کنند.
رحیم صمدی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این عید عزیز هر کس به اندازه توان خود گاو، گوسفند و یا شتری را ذبح می کنند و گوشت های آنها را در بین خانواده ها و دوستان توزیع می کنند.
وی افزود: در این چهار روز در میان تمام خانواده ها جشن و سرور خاصی را می توان مشاهده کرد، در این روز خانواده ها مهمانی دارند و اقوام و خویشان را دعوت می کنند و به دید و بازدید می روند و صله رحم را بجا می آورند.
امام جمعه جرگلان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه عید سعید قربان در میان اهل تسنن نوعی تبرک است، همه برای این روزلباس نو خریداری کرده و دراین روز نیک لباس جدید به تن می کنند.
وی اضافه کرد: عده ای از مردم نیز که توانایی خرید لباس ندارند، از میان لباس هایی که دارند بهترین رو انتخاب می کنند و آن را در این روز می پوشند و با لباس های تمییز برای تبریک این عید بزرگ به دیدن آشنایان و خویشان می روند.
صمدی گفت: درعید قربان اهل تسنن گوشت قربانی را موسوم به قورمه می کنند و دیگران را برای خوردن آن دعوت می کنند و از وجود مهمان در منازلشان بسیار لذت می برند.
امام جمعه جرگلان اظهارکرد: عید سعید قربان نسبت به سال های گذشته در میان اهل تسنن بسیار بهتر و پررونق شده است.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.