به گزارش ایرنا، در حالی دولت دوازدهم فعالیت خود را آغاز کرده که دستاوردهای دولت یازدهم تحول اساسی در سرزمین گنجینه فرهنگ ها و قومیت ها ایجاد و فعالیت های این دولت کام مردم را دوچندان شیرین کرده است و مدیران ارشد استان هم در هفته دولت، خبرهای خوبی از ادامه این روند در دولت دوازدهم می دهند.
شتاب دادن به پروژه راه سازی بجنورد-جنگل گلستان، ارتقای فضای فیزیکی در بخش سلامت و تلاش برای بهبود فضای فیزیکی مدارس از مهم ترین اقدامات و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این استان است.

** 88 هزار متر مربع به فضاهای حوزه سلامت خراسان شمالی افزوده شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در دولت تدبیر و امید، 88 هزار مترمربع به فضاهای حوزه سلامت و بهداشت در این استان افزوده شده و اکنون 117 هزار مترمربع فضای بهداشت و درمان برای خدمات رسانی به مردم در اختیار این دانشگاه است.
دکتر ابراهیم گلمکانی اظهار کرد: کل فضاهای ساخته شده در این حوزه به اندازه 50 سال گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه ساخت و ساز در حوزه بهداشتی و درمانی خراسان شمالی در این دولت ارتقای خوبی داشته است اظهار کرد: پروژه هایی از جمله بخش سوختگی و سرطان در این استان ها که سال ها عقیم مانده بود ساخته و افتتاح شد.

** 2 بیمارستان با ظرفیت 540 تخت بیمارستانی
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه 2 بیمارستان با ظرفیت 540 تخت بیمارستانی در این استان در سال جاری به بهره برداری رسید گفت: این بیمارستان ها شامل مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسن (ع) در بجنورد با 320 تخت و بیمارستان تخصصی آیت الله هاشمی رفسنجانی در شیروان با 220 تخت است.
گلمکانی گستره بیمارستان بجنورد را 29 هزار متر مربع عنوان کرد و افزود: این مرکز تمام بخش های تخخصی و فوق تخصصی را دارد و یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیز هزینه شده است.
وی زیربنای بیمارستان شیروان را نیز 18 هزار متر مربع عنوان کرد و گفت: ساخت این بیمارستان بر عهده راه و شهرسازی این استان بود که برای تجهیز این مرکز 220 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

**در سه سال اخیر 1000 نفر نیرو جذب دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شدند
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در سه سال اخیر یک هزار نفر نیرو در این دانشگاه جذب شده است گفت: از مجموع این نیروها 75 درصد نیروی فنی شامل پرستار، آزمایشگاه، اتاق عمل و سایر نیروهای فنی بوده اند که به صورت استخدام و شرکتی به کارگیری شده اند.
وی در بخش دیگری از سخنانش مجموع تخت های بیمارستانی این استان را قبل از دولت تدبیر و امید 700 تخت عنوان کرد و گفت: 670 تخت در این سه سال افزوده شده که افزایش تخت ها در این دولت در این استان برابر با کل دولت های گذشته بوده است.
وی استاندارد ملی به ازای هر تخت را 2.5 نفر نیرو ذکر کرد و گفت: هم اکنون وضعیت کشور در این شاخص 1.4 است که استان خراسان شمالی نیز پایین تر از این نرم بود اما با وجود تلاش ها در افزایش تخت در سه سال گذشته این شاخص به 1.7 رسیده است و سعی خواهیم کرد تا پایان برنامه 6 ام توسعه به 2.6 برسانیم.

**200 پزشک متخصص در مراکز درمانی خراسان شمالی مشغول به فعالیت هستند
وی با بیان اینکه هم اکنون 200 پزشک متخصص و فوق متخصص در مراکز درمانی این استان مشغول به فعالیت هستند گفت: در این شاخص نسبت به متوسط کشوروضعیت خیلی بهتری داریم.
هم اکنون 9 بیمارستان فعال در خراسان شمالی وجود دارد.
به گزارش ایرنا ، هم اکنون 140 پزشک عمومی، 200 پزشک متخصص و فوق تخصص در مراکز درمانی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی فعالیت می کنند، همچنین 318 پزشک عمومی، متخصص، دندانپزشک، دارو ساز و آزمایشگاه به صورت آزاد نیز در این استان فعالیت دارند.

** افزایش 311 هزار تن تولید در بخش زراعی در دولت یازدهم نسبت به سال 92
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در دولت یازدهم در بخش زراعی نسبت به پایان دولت دهم 311 هزار تن انواع محصول زراعی بیشتر تولید شد.
عبدالله یوسفی اظهار کرد: در حوزه تولید زراعی در سال 92 در این استان 711 هزار تن انواع محصول تولید می شد که در پایان سال 95 این مقدار به یک میلیون و 24 هزار تن رسید که این امر به دلیل اقدامات دانش محوری که در این حوزه انجام شده بود حاصل شد، این افزایش محصول در حالی در این استان به دست آمده است که از نظر سطح زیر کشت رشد نداشته ایم.
وی افزود: در حوزه زراعی بارزترین توفیق دولت تدبیر و امید مربوط به گندم بوده است، در سال 92 از سطح گندمزار های این استان 63 هزار تن گندم برداشت شده بود، این در حالی است که در پایان سال 95 از سطح مزارع استان 255 هزار و 626 کیلوگرم گندم برداشت شد.
وی در حوزه باغبانی نیز گفت: در سال 92 از سطح باغات این استان 205 هزار تن انواع محصول باغی برداشت شده بود که در پایان سال 95 میزان محصولات باغی استان به 293 هزار و 500 تن رسید.
وی دلیل این افزایش تولید را دانش محور بودن، استفاده از نهال های شناسنامه دار، تغذیه مناسب، استفاده از شیوه های نوین افزایش تولید و .. ذکر کرد.
وی به افزایش گیاهان دارویی نیز در این استان اشاره ای کرد و گفت: سه هزار و 728 هکتار از اراضی این استان گیاهان دارویی کشت شده که از این میزان دو هزار 190 هکتار مربوط به زعفران است.
یوسفی بر توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی نیز تاکید کرد و گفت: 254 هکتار در دستور کار قرار گرفته است.
وی در خصوص واحدهای گلخانه ای هم گفت: هفت تا هشت هکتار در این استان گلخانه ایجاد شده بود که هم اکنون به 25 هکتار رسیده است و بیش از سه هزار و 640 تن انواع محصول از گلخانه ها برداشت می شود.
وی به مجتمع گلخانه امام رضا (ع) در مانه و سملقان نیز اشاره کرد و گفت: این مجتمع بیش از 500 هکتار است که تمامی زیر ساخت ها آن فراهم شده است و هم اکنون به دنبال سرمایه گذار برای اجرای طرح هستیم.
یوسفی گفت: در دولت یازدهم به گسترش نوغانداری در این استان پرداخته شد که دراین راستا 40 میلیار ریال برای باغ توتسان اختصاص یافت، همچنین کارگاه صنعتی تبدیلی و تکمیلی نیز در این راستا ایجاد شده است تا زنجیره ارزش افزوده ایجاد شود و سود عاید کشاورزان استان شود.
وی مهم ترین اقدام دولت یازدهم در این استان را توسعه آبیاری نوین دانست و افزود: تا قبل از سال 83 پنج هزار و 600 هکتار از زمین های کشاورزی استان مجهز به آبیاری نوین بود، در سال 84 تا 91 ، 11 هزار و 90 هکتار اجرا شده بود، در سال 92 تا 95 ، 9هزار و 940 هکتار طرح آبیاری نوین در سطح اراضی کشاورزی این استان ایجاد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون 26 هزار و 330 هکتار اجرای سیستم آبیاری نوین در این استان شده است که این روش باعث صرفه جویی 11 میلیون متر مکعب آب نسبت به آبیاری سنتی می شود.
یوسفی اظهار کرد: با اجرای طرح های بهره برداری راندمان آب از 37 درصد به 42 درصد در سال 95 رسید.
وی در خصوص وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه بخش کشاورزی نیز گفت: هم اکنون 650 هزار تن انواع محصل این استان در 75واحد کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی فراوری می شود اما ظرفیت خالی در این بخش هنوز وجود دارد.
وی گفت: فرآوری محصولات در سال 92 در این استان 400 هزار تن بود که با اقدامات انجام شده و ارائه تسهیلات به کشاورزان هم اکنون 650 هزار تن انواع محصول شانس فراوری دارند.
وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده دولت یازدهم در حوزه دامی نیز گفت: تولیدات دامی از 150 تن در سال 92 به بیش از 200 هزار تن در پایان سال 95 رسیده است.
وی افزود: در سال 92 در این استان 75 واحد مرغ داری وجود داشت هم اکنون به 87 واحد رسیده است و 44 واحد مرغ داری نیز در حال ساخت است، ظرفیت تولید گوشت مرغ در سال 92 در این استان 6 هزار تن بود با احتساب طرح های در دست اجرا به بیش از 13 هزار تن گوشت مرغ می رسد.
وی اظهار کرد: در حوزه شیلات نیز نسبت به دولت گذشته 56 درصد افزایش تولید داریم، هم اکنون بیش از یک هزار و 500 تن ماهی در این استان در استخر های سردابی و گرمابی تولید می شود.
وی گفت: هم اکنون در هشت شهرستان این استان صندوق حمایت از بخش کشاورزی وجود دارد که این صندوق ها در دولت یازدهم تشکیل شد، سرمایه این صندوق ها 130 میلیارد ریال بود امسال نیز دولت بیش از 185 میلیارد ریال سهم گذاشت و به همین میزان نیز اعضای این صندق ها آورده می افزایند که در این بخش تامین مالی برای حمایت از حوزه بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد.
استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان بیش از یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول به ارزش 25 هزار میلیارد ریال محصول تولید می شود که بین 25 تا 30 درصد تولید ناخالص داخلی استان است.
اشتغال در حوزه کشاورزی در خراسان شمالی 41 درصد است، هم اکنون بیش از 82 هزار بهره بردار در این بخش فعالیت می کنند.

** دستاوردهای چشمگیر در گازرسانی به روستاها
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: 75 روستا با پنج هزار و 598 خانوار در این استان در هفته دولت سال جاری از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند.
حسن رضا میر بلوکی اظهار کرد: گازرسانی به 13 روستا و یک خط تقویتی با اعتباری بیش از 73 میلیارد و 836 میلیون ریال کلنگ زنی می شود و یکهزار و 125 خانوار روستایی را با 804 انشعاب و 122 کیلومتر شبکه در آینده از گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.
وی تعداد کل روستاهای این استان را 831 روستا ذکر کرد و گفت: با احتساب 75 روستایی که در هفته دولت در این استان گاز دار خواهند شد تعداد روستاهای گاز دار استان به 647 روستا رسیده است.
بلوکی افزود: هم اکنون در 198 روستای این استان نیز با یک هزار میلیارد ریال اعتبار پروژه در دست اجرا است که از مجموع این میزان تاکنون 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که مربوط به 75 روستا است.
وی با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهرهای استان خراسان شمالی 100 درصد و روستاها 86 درصد است اظهار کرد: ضریب نفوذ گاز طبیعی روستایی استان در ابتدای تشکیل دولت یازدهم 49 درصد بود.
وی افزود: طول شبکه گاز استان در ابتدای تشکیل دولت یازدهم 968 کیلومتر بود هم اکنون به 6 هزار و 509 کیلومتر رسیده است.
وی افزود: تعداد انشعابات در ابتدای تشکیل دولت یازدهم 48 هزار و 918، تعداد مشترکان 72 هزار و 279 مشترک بود که هم اکنون به ترتیب 150 هزار و 578 و 268 هزار و 987 مشترک است.
این مسئول تعداد شهرهای گاز دار را در دولت دهم 9 شهر عنوان کرد و اظهار کرد: هم اکنون تعداد شهرهای گاز دار به 22 شهر افزایش یافته است، در استان خراسان شمالی تمامی شهرها گاز دار شده اند.
میر بلکوی افزود: در پایان دولت دهم 290 روستا در این استان گاز دار شده بود، هم اکنون 647روستا داری گاز طبیعی هستند که در این شاخص 123 درصد رشد داشته ایم.
وی واحد های تحت پوشش را 207هزار و 447 واحد در پایان دولت دهم عنوان کرد و گفت: هم اکنون 271 هزار و 158 واحد تحت پوشش شرکت گاز هستند.
وی اظهار کرد: در دولت دهم 214 مصرف کننده عمده و صنعتی از سوخت گاز استفاده می کردند که در دولت یازدهم به 249 واحد رسیده است.
میربلوکی افزود: در پایان دولت دهم 29 جایگاه سی ان جی در استان وجود داشت که در دولت یازدهم به 32 جایگاه رسیده است.

** ارتقای بهره مندی شهروندان از خدمات آب و فاضلاب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز گفت: در طول مدیریت دولت آقای روحانی دراین استان اصلاح و توسعه شبکه آب به طول 314 هزار و 101 متر، نوسازی انشعاب آب هفت هزار و 335 رشته، نصب انشعاب آب 30 هزار و 654 رشته و نصب انشعاب فاضلاب 10 هزار و 103 رشته انجام شده است.
غلامحسین ساقی اظهار کرد: در این مدت، 36 هزار مترمکعب به ظرفیت مخازن ذخیره آب افزوده شده و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب به طول بیش از 53 هزار متر اجرا شده است.
وی اجرای پروژه تصفیه خانه شیروان به روش بی.او.تی را از مهم ترین و شاخص ترین پروژه های عمرانی این شرکت عنوان کرد و گفت: این پروژه با ظرفیت 12 هزار مترمکعب درشبانه روز و بازگشت سالانه 4.5 میلیون مترمکعب پساب به چرخه طبیعت با مشارکت بخش خصوصی اجرایی می شود.
وی افزود: میزان سرمایه گذاری در این پروژه 280 میلیارد ریال است و اکنون پیشرفت فیزیکی اجرای آن به حدود 30 درصد رسیده است.

** توجه ویژه دولت به توسعه روستاها
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز با تاکید بر اینکه دولت توجه ویژه ای به توسعه روستاها دارد گفت: در سال 92 تنها برای 539 روستای بالای 20 خانوار جمعیت استان طرح هادی تهیه شده بود اما این رقم در سال 95 به 708 روستا رسید یعنی تمام روستاهای بالای 20 خانوار این استان اکنون طرح هادی دارند.
علی محمدی اظهار کرد: در سال 92 برای تهیه طرح هادی روستاهای هدف گردشگری یک روستا اقدام شد اما در سال گذشته این رقم به 2 روستا رسید.
وی صدور اسناد روستایی را از اقدام های مهم برای روستاییان عنوان کرد و افزود: در سال 92 تنها 57 هزار و 841 سند برای روستاییان صادر شده بود اما در سال 95 این رقم به 68 هزار و هفت سند افزایش یافت.
محمدی درباره اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی گفت: در سال 92 برای 2 روستا طرح بهسازی بافت باارزش روستایی تهیه شده بود اما در سال 95 برای سه روستا به انجام رسید.
وی اظهار کرد: اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت از دیگر تکالیف این بنیاد است که تا سال 92، این طرح در 126 روستا انجام شده بود اما در سال 95، طرح هادی 280 روستا تکمیل شده بود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اجرای طرح هادی در روستاهای هدف گردشگری نیز تنها در یک روستا محقق شده است.
محمدی گفت: شمار واحدهای مسکونی بیمه شده در روستا ها در سال 92، پنج هزار و 523 واحد بود که این رقم در سال 95 به 9 هزار و 623 واحد رسید.
وی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید برای تهیه طرح هادی روستایی، 16 میلیارد و 396 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات عمومی دولت هزینه شده است و برای اجرای طرح هادی روستایی 631 میلیارد و 389 میلیون ریال، برای تهیه طرح هدف گردشگری به مبلغ 620 میلیون ریال، اجرای طرح هادی روستاهای هدف گردشگری به مبلغ چهار میلیارد ریال و اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی هشت میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.
وی گفت: میزان واحدهای مسکونی روستایی نوسازی شده در سال 92 تنها 30 درصد بود اما در سال 95، 36 درصد از منازل روستایی نوسازی شده بود.
محمدی اظهار کرد: در سال 92، 29 درصد از واحدهای مسکونی روستایی بهسازی شده بود اما این رقم در سال 95 به 35 درصد رسید.
وی افزود: در سال 92، 33 هزار و 489 فقره به مبلغ 316 میلیارد تومان تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی اعطا شد اما این رقم در سال سال 95 به 39 هزار و 718 فقره به مبلع 350 میلیارد تومان افزایش یافت.

**افتتاح 4890 واحد مسکن مهر
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه در سال 92 تا 96، چهار هزار و 890 واحد مسکونی مهر در این استان افتتاح شده است گفت: در بجنورد سه هزار و 690 واحد، شیروان 560 واحد و در اسفراین 640 واحد به بهره برداری رسیده است.
علیرضا مصطفی زاده بورا اظهار کرد: تا کنون 15 هزار و 197 واحد مسکن مهر در استان افتتاح شده و هشت هزار و 981 واحد باقی مانده است.
وی تعداد واحد اجاره نامه را نیز 24 هزار و 178 واحد عنوان کرد.
وی درباره طرح های شاخص اجرا شده در دولت تدبیر و امید گفت: افتتاح بیمارستان 32 تخت خوابی آشخانه با بیش از 92 میلیارد ریال اعتبار، افتتاح بیمارستان 220 تخت خوابی شیروان با 600 میلیارد ریال اعتبار و بهره برداری از مرکز فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان با 13میلیارد و 578 میلیون ریال اعتبار از اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در این استان است.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی، در مجموع برای این سه پروژه 705 میلیارد و 598 یملیون ریال اعتبار هزینه شده است.

** بهبود فضاهای آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز گفت: هر ساله اداره کل نوسازی مدارس استان با استفاده از اعتبارات دولتی و یا مشارکت خیران اقدام به تکمیل و تحویل پروژه ها قبل از شروع سال تحصیلی و همزمان با آغاز دهه مبارک فجر و هفته دولت می کند.
براتعلی حاتمی اظهار کرد: در سال 92، 45 کلاس در قالب 16 پروژه، در سال 94، 265 کلاس در قالب 39 پروژه و در نیمه نخست سال 95، 191 کلاس درس در 56 پروژه به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه در سال 92 هیچ پروژه فرهنگی، ورزشی و یا خوابگاه در استان اجرا نشد افزود: در سال 94، 14 پروژه و در سال 95 پنج پروژه در این زمینه اجرا شد.
وی درباره اجرای استاندارد سازی سیستم های گرمایشی مدارس اظهار کرد: شمار کلاس هایی که سیستم گرمایشی غیر استاندارد داشتند در روند رو به کاهش از 6 هزار و 900 کلاس درس در قبل از دولت یازدهم به چهار هزار و 763 کلاس درس در سال گذشته رسید.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: کلاس های دارای سیستم گرمایشی استاندارد نیز در روند رو به افزایش از 770 کلاس در قبل از دولت تدبیر و امید به 2 هزار و 907 کلاس درس در سه ماهه اول سال 95 رسید.
وی با اشاره به افزایش مشارکت خیران در مدرسه سازی در این دولت گفت: میزان تعهد خیران در امر مدرسه سازی از 84 میلیارد ریال در سال 92 به 110 میلیارد ریال در سال 95 رسیده است.
وی موفقیت دانش آموزان و داوطلبان در رقابت های کنکور را از دیگر توفیقات این دولت عنوان و خاطرنشان کرد: در کنکور 92 در زیر گروه پزشکی 32نفر، در زیرگروه مهندسی 26 نفر و در حقوق و علوم قضایی هفت نفر پذیرفته شده اما در کنکور 95 در زیر گروه پزشکی 190 نفر، زیر گروه مهندسی 148 نفر و در حقوق و علوم قضایی 11 نفر پذیرفته شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: درآمد های اختصاصی ما در سال 92 هشت میلیارد و 556 میلیون ریال بود که این رقم در سال 95 به 41 میلیارد و 592 میلیون ریال رسید.
حاتمی، خریداری 20 دستگاه گرماتاب برای نصب در سالن های ورزشی استان به مبلغ یک میلیارد ریال، خرید 13 دستگاه خودروی سواری دوگانه سوز، خرید تجهیزات هنرستانی هفت میلیارد ریال، خرید تجهیزات رایانه و دیتا برای پایه ششم ابتدایی به ارزش سه میلیارد ریال، خرید کیت علوم و ریاضی دوره ی اول و دوم ابتدایی با 2 میلیارد ریال اعتبار، افتتاح مرکز رفاهی بجنورد و افتتاح خانه معلم روئین را از دیگر اقدامات در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

** ارتقای میزان بهره مندی روستاییان از آب آشامیدنی سالم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی نیز گفت: با اقدامات انجام شده در دولت تدبیر وامید، شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در روستاهای استان افزایش یافت به طوری که این شاخص از 70.5 درصد در سال 91 به 73.8 درصد در سال جاری رسیده است.
حمید روشن روان با اشاره به کاهش شمار جمعیت روستایی که به صورت سیار آبرسانی شدند اظهار کرد: با اقدامات و طرح ها انجام شده، شمار جمعیت روستایی که با تانکر آبرسانی شدند کاهش یافت.
وی تصریح کرد: در سال 91، ساکنان 62 روستای استان با تانکر آبرسانی شدند به طوری که 6.3 درصد از جمعیت روستایی استان معادل 25 هزار و 33 نفر به صورت سیار آبرسانی شدند.
روشن روان گفت: نیاز به آب رسانی سیار در روستاها در سال 92 و 93 بیشتر شد به طوری که در سال 93، 48 هزار و 452 نفر از ساکنان 148 روستا، معادل 12.2 درصد از جمعیت روستایی استان با تانکر آبرسانی شدند.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری ساکنان 55 روستا با 23 هزار و 371 نفر جمعیت معادل 5.8 درصد از جمعیت روستایی استان به صورت سیار آبرسانی شدند.
روشن روان اظهار کرد: میزان اعتبارات این شرکت نیز در چهار سال مدیریت دولت تدبیر و امید روند روبه افزایش داشته است به طوری که میزان اعتبارات از حدود 80 میلیارد ریال در سال 91 به حدود 200 میلیارد ریال در سال 92 و 409 میلیارد و 489 میلیون ریال در سال 95 افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: اعتبارات صندوق توسعه ملی برای نخستین بار در سال 94 به میزان بیش از 105 میلیارد ریال به طرح های عمرانی این شرکت اختصاص یافت و در سال 95 نیز از این محل، 163 میلیارد و 218 میلیون ریال به این طرح ها اختصاص یافت.
براساس نتایج سرشماری سال 95، جمعیت خراسان شمالی 863 هزار و 92 نفر است که 1.08 درصد از جمعیت کشور را شامل می شود. مساحت این استان 28 هزار و 434 کیلومتر مربع است که 1.75 درصد از کل مساحت کشور را شامل می شود.
با توجه به نتایج سرشماری سال 95، تراکم جمعیت در استان 30.4 نفر در هر کیلومتر مربع است و نتایج طرح آمار گیری نیروی کار نشان می دهد که 42.4 درصد از جمعیت در سن کار استان ( 10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار دارند.
بخش کشاورزی در استان با 40 درصد بیشترین سهم اشتغال را در بین بخش های عمده اقتصادی دارد و در مراتب بعدی بخش خدمات با 36 درصد و بخش صنعت با 24 درصد قرار دارند.
7185/ 3007/ 6042 خبرنگاران: کبری علی آبادی، ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.