به گزارش ایرنا، محمدرضا صالحی روز یکشنبه در آیین پایانی همایش ملی انگور و فرآورده های جانبی آن از فرمانداران خواست تا در این زمینه کمک و یک روستا را شناسایی و معرفی کنند.
استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: در روستاها ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای ایجاد اشتغال وجود دارد و از طرفی، ایجاد شغل در روستاها به مراتب ارزان تر از ایجاد شغل در شهرها است بنابراین باید تلاش کنیم تا از ظرفیت های هر روستا برای حل مشکل بیکاری استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این استان از مواهب خدادادی و طبیعی بسیاری برخوردار است که این توانمندی های بالقوه باید با برنامه ریزی های مختلف به منصه ظهور برسد.
وی گفت: ایجاد روستای سبز نیز از دیگر برنامه ها است و تا پایان امسال در هر شهرستان یک روستا به عنوان روستای سبز معرفی می شود.
وی خاطرنشان کرد: روستای سبز به معنای ترویج استفاده از انرژی های تجدید پذیر به جای انرژی های فسیلی است و علاوه بر آن رویکرد در روستای سبز، بهره مندی از ظرفیت ها و پتانسیل های روستا، حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست، توجه به کشاورزی بومی و جلوگیری از فرسایش خاک است.
استاندار خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود به تولید محصول در تاکستان های استان اشاره کرد و گفت: تولید انگور و فرآورده های آن می تواند به عنوان کلید توسعه اشتغال استان مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه میزان تولید در تاکستان های دیم استان 2 برابر میانگین کشوری در تاکستان های دیم است تصریح کرد: بازارسازی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، جلوگیری از خام فروشی و نیز خوشه سازی صنعتی فرآوری های محصولات انگور می تواند به عنوان بسترهای اقتصادی کردن فعالیت تاکداران مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: حمایت از تعاونی های بخش کشاورزی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مورد تاکید ما است.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه این استان یکی از استان های حادثه خیز است و کشاورزان هر ساله از حوادث طبیعی متحمل خسارت های زیادی می شوند گفت: فرهنگ بیمه باید میان کشاورزان نهادینه شود تا بخشی از خسارت ها از طریق بیمه جبران شود.
صالحی با اشاره به اینکه استعداد های زیادی در خراسان شمالی برای توسعه وجود دارد گفت: واژه محروم و کم برخوردار باید از تاریخ خراسان شمالی حذف شود زیرا این استان استعدادهای زیادی دارد و یکی از این استعدادها، تاکستان ها و اقتصاد باغ های انگور است.
وی اظهار کرد: ایجاد ایستگاه تحقیقات کشاورزی برای کمک به اقتصاد کشاورزی نیاز استان است و حمایت می شود.
7185/ 6042 خبرنگار کبری علی آبادی/ ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.