به گزارش ایرنا عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران این استان اظهار کرد: محصول عمده باغی این استان انگور است، از 240 تن انواع محصول باغی 185هزار تن شامل محصول انگور است.
وی افزود: بیش از 20 هزار خانوار روستایی در این استان در تاکستان ها مشغول به فعالیت هستند که با احتساب اشتغال جانبی تعداد زیادی از جمعیت این استان در این حوزه کسب درآمد دارند.
وی اظهار کرد: استان خراسان شمالی از نظر تولید انگور در سطح کشور رتبه هفتم را دارد.
یوسفی افزود: همایش ملی انگور و فراورده های آن در چهارم و پنجم شهریور ماه سال جاری در این استان برگزار می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش انگور در اقتصاد استان و به منظور معرفی و تبادل نظر پیرامون ظرفیت­های تولید، فرآوری، اشتغال­زایی این محصول و آگاهی از یافته های نوین محققان و اندیشمندان این حوزه این همایش در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار می­شود.
به گزارش ایرنا جشنواره استانی انگور در سال 1391در این استان برگزار شد و جشنواره ملی انگور و فراورده های جانبی نیز که قرار بود در سال 95 برگزار شود به دلیل مشکل بیماری سفیدک داخلی انگور برگزار نشده بود.
یوسفی هدف از برگزاری این همایش ملی را پرداختن هرچه بیشتر به زوایای فنی و علمی بهبود تولید انگور و فرآورده­های آن و توجه به چالش ­ها و فرصت­ ها، سلامت تولید و کیفیت و جلب مشارکت سرمایه گذاران و تجارت خارجی در این رابطه عنوان کرد.
وی با بیان اینکه از مجموع انگور تولیدی استان 20 تا 25 هزار تن کشمش از انگور سلطانی بی دانه تولید می شود افزود: نیمی از باغات انگور این استان رقم کلاه داری است که به صورت تازه خوری استفاده می شود.
یوسفی با بیان اینکه باید اقداماتی برای صنعت انگور در این استان ایجاد کنیم افزود: از مجموع 180 هزار تن انگور تولیدی این استان 100 هزار تن فراوری می شود که شامل انگور بی دانه سلطانی است که تبدیل به کشمش می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در هفته دولت 71 پروژه با 195 میلیارد ریال اعتبار در بخش های مختلف از جمله آب و خاک، دام، صنایع تبدیلی و تکمیلی و ... به بهره برداری می رسد.
یوسفی اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح ها هشت هزار خانوار از مزایای آن استفاده خواهند کرد.
خراسان شمالی 344 هزار عرصه کشاورزی با بیش از 82 هزار بهره برداری بخش کشاورزی دارد.
سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی از این استان تولید می شود.
18 هزار هکتار از سطح باغ های این استان نیز شامل تاکستان می شود.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سید حسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.