به گزارش ایرنا پرویز گرشاسبی دوشنبه در نشست سراسری مدیریت جامع حوزه آبخیز در بجنورد اظهار کرد: خسارت های ناشی از فرسایش خاک سالانه 183 هزار میلیارد ریال است و در این بخش هر سال 42 دلار در هکتار خسارت به کشور تحمیل می شود.
وی افزود: خسارت های ناشی از فرسایش بادی نیز بیش از 77 هزار میلیارد ریال و خسارت های ناشی از جاری شدن سیلاب نیز 16 هزار میلیارد ریال گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: به طور متوسط سالانه 25 مورد سیلاب قابل محاسبه در کشور به وقوع می پیوندند که هر کدام 40 میلیارد ریال به بخش های مختلف خسارت وارد می کنند.

* اعتبار جبران با میزان خسارت ها همخوانی ندارد
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: جمع منابعی که برای جبران خسارت ها و جلوگیری از این خسارت ها از طرف دولت در بخش های مختلف دیده شده است، 10 هزار میلیارد ریال است.
گرشاسبی خاطرنشان کرد: میزان خسارت های وارد شده 47 برابر اعتباری است که برای جبران گذاشته می شود.
وی افزود: اگر این منابع تامین نمی شود باید نگاه عوض شود و با تامین منابع از سایر بخش ها و مشارکت دادن مردم ، اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه به طور متوسط سالانه 17 تن خاک در کشور فرسایش پیدا می کند اظهار کرد: بر اساس هدفگذاری انجام شده، باید سالانه از فرسایش خاک کشور به میزان یک تن جلوگیری کنیم و باید در طول هر برنامه 25 درصد از کمبود سفره های زیرزمینی جبران شود.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: اکنون میزان مصرف آب های زیرزمینی، 13 میلیارد مترمکعب بیش از چیزی است که برای تغذیه وارد منابع زیر زمینی می شود.
وی با اشاره به تاثیر اجرای طرح های آبخیزداری در صیانت از منابع طبیعی گفت: اجرای سالانه سه میلیون هکتار طرح های آبخیزداری و 600 هزار هکتار بیابان زدایی در دستور کار قرار دارد.

* سدسازی اقدام پرهزینه برای ذخیره آب
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه طرح های سدسازی طرح های هزینه بر برای مدیریت آب است گفت: هزینه تمام شده یک متر مکعب آب ذخیره شده از سدسازی در مقایسه با اجرای طرح های آبخیزداری رقم بسیار بالایی است.
وی اظهار کرد: کشور ما کشور کم آبی است و این مشکل ما را تهدید می کند اما ما فعالیت های آبخیزداری و روش های ارزان استحصال آب را کنار گذاشته ایم و به روش های گران که خلاف اقتصاد مقاومتی است روی آورده ایم.
نشست سراسری مدیریت جامع حوزه آبخیز تا فردا سه شنبه هم در بجنورد ادامه دارد.
*سایت ایرنای خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan ، کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd و صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی هم در اینستاگرام به نشانی ttps://www.instagram.com/irnabojnurd در دسترس همگان است.
هم چنین هموطنان گرامی دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.