سیدمصطفی آذرکیش دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار کرد: امسال اعتبارات مربوط به تجهیز هنرستان ها از سه محل تامین می شود که شامل ردیف اختصاصی تجهیز هنرستان ها، 2 درصد درآمد فروش گاز و اعتبار تسهیلاتی از محل بانک ها است.
وی تصریح کرد: در بودجه سال 96، 540 میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف اعتباری تجهیز هنرستان ها، برای تجهیز این آموزشگاه ها منظور شده است که این رقم در سال گذشته 350 میلیارد ریال بود.
وی افزود: از محل 2 درصد درآمد فروش گاز نیز اختصاص 450 میلیارد ریال به تجهیز هنرستان های کشور پیش بینی شده است که امید می رود محقق شود.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال 2 هزار میلیارد ریال نیز از محل منابع بانکی برای به روز آوری و تجهیزات و کارگاه ها و هنرستان های سطح کشور دیده شده است.

* آموزش 55 هنرآموز در خارج از هنرستان ها
آذرکیش درباره نیاز هنرستان به خرید تجهیزات جدید گفت: بیقین هر ساله نیازهای جدید برای به روزآوری و خرید تجهیزات ایجاد و نیازها از طرف استان ها اعلام می شود، البته، این نیازها در همه رشته ها یکسان نیست.
وی افزود: وضعیت به روزرسانی تجهیزات و کارگاه ها در برخی از رشته ها مناسب و قابل قبول است اما برخی رشته ها نیاز به تجهیزات جدید دارد.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برخی از نیازهای ما به تجهیزات، در مراکز خارج از هنرستان ها تامین می شود.
وی تصریح کرد: تلاش داریم تا از ظرفیت خارج از هنرستان ها همچون ظرفیت واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی، مراکز آموزش فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی و سایر مراکز استفاده کنیم.
به گفته مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش اکنون 55 هزار نفر از هنرجویان، آموزش های مورد نیاز را در خارج از هنرستان ها فرا می گیرند.

* رشته های هنرستانی مطابق نیاز بازار است
آذرکیش در باره حذف و یا ایجاد رشته های جدید در هنرستان های کشور گفت: اکنون تقریبا تمام رشته های موجود در هنرستان ها به روز رسانی شده و مطابق با نیاز بازار کار و استانداردهای دستگاه ها ایجاد شده اند.
وی تاکید کرد: اکنون 153 رشته در هنرستان های کشور دایر است که تقریبا به روزرسانی شده اند.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش ها در هنرستان ها همراه تولید است رشته های شاخه کار دانش تولید محور و یا خدمت محور هستند و بر این اساس بخش زیادی از دانش آموزان پس از دانش آموختگی در دوره متوسطه وارد بازار کار می شوند.

* 64 درصد از هنرستانی ها پس از دانش آموختگی وارد بازار کار می شوند
آذرکیش با بیان اینکه 64 درصد از دانش آموزان پس از فارغ التحصل شدن از هنرستان ها وارد بازار کار می شوند، اظهار کرد: اکنون هفت هزار هنرستان در سطح کشور وجود دارد که چهار هزار و 300 باب از این آموزشگاه ها هنرستان های کاردانش و مابقی هنرستان های فنی و حرفه ای هستند.
وی شمار دانش آموزان هنرستان ها 650 هزار نفر عنوان کرد و گفت: 350 هزار دانش آموز در هنرستان های کاردانش و مابقی در هنرستان های فنی و حرفه ای تحصیل می کنند.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به مدیریت ایرنا در خراسان شمالی به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.