نویسنده : اسدی - بیش از هر چیزی آسفالت های تکه پاره باغ عزیز خودنمایی می کند و فاضلاب های جمع شده در چاله های ایجاد شده بر تن آسفالت ها که بوی تعفن می دهد و بوی آب لزج و سبز رنگی که با زباله ها در هم آمیخته چهره محله را کریه کرده است. زندگی در این محله سختی هایی دارد سختی هایی که برخی ها تصورش را هم نمی کنند، دردهای این محله حضور یکی از مدیران شهری را می طلبد مدیری که تکه پاره های باغ عزیز را ببیند و درد دل اهالی را بشنود.
ورودت به محله تصورت از یک محله شهری را به هم می ریزد، هیچ جایش شبیه به محله ای در شهر نیست و درگیر صنوف آلاینده و آلودگی های سمعی و بصری است. از هر سویش که بروی ناامید می شوی، دلت می گیرد و پاهایت یارای رفتن ندارد.
سرسام می گیری از بوی بد، چهره نازیبا و صداهای ناخوشایندی که سوهان روحت می شوند و آرامشت را می سایند و پنجه بر افکارت می کشند. بیش از 2 ماه است که خیابان اصلی این محله برای جاگذاری لوله آب حفاری شده و با اتمام فعالیت عمرانی مورد نظر هنوز تن آسفالت زخمی است، نه از آسفالت دوباره مسیر حفاری خبری است و نه از هم سطح کردن آن با خیابان تا حداقل خودروها کمتر آسیب ببینند و کمتر راه شان به تعمیرگاه ها ختم شود.
تمامی ندارد این مسیر مملو از دست انداز، تمام محله را می روی و هر چه پیش تر می روی امیدت کم رنگ تر می شود. یکی از کسبه محله با بیان این که دو ماه گذشته پر از حادثه هایی بوده است که دلیلش بی توجهی به مرمت آسفالت تخریب شده است، می گوید: علاوه بر حوادث رانندگی که ایجاد کرده است این امر موجب تجمع آب های فاضلاب رها شده و آلودگی بیش از اندازه محله شده است.«محمدی» با بیان این که کمترین توجهی به محله نمی شود، ادامه می دهد: بارها شاهد اعتراض و ناراحتی ساکنان محله بوده ام اما کسی برای بهبود اوضاع اقدامی نمی کند.
یکی دیگر از ساکنان محله که امیدوار است نوشتن از مشکلات محله به بهتر شدن وضعیت کمکی کند، اظهارمی دارد: سال ها است که ساکن این محله هستم و سال هاست که شاهد این مشکلات هستم اما هیچ گاه توجهی ندیده ام.
وی ادامه می دهد: این محله جایی برای زندگی نیست، دور تا دور خانه های مسکونی پر است از مکانیکی ها، تعمیرگاه ها، کسب و کارهای پر سر و صدا و انبار ضایعات و مواد بازیافتی که امان مردم را بریده است.
وی عنوان می کند: محله پر است از حشرات موذی و جانوران گزنده که به دلیل زمین های رها شده و آلودگی های موجود در این محله جمع شده اند.
وی با بیان این که بوی بد امان مان را بریده است، می افزاید: مدتی است که اداره آب مسیر طولانی را در خیابان حفاری کرده اما به حال خود رها شده است و تجمع فاضلاب های رها شده در این مسیر بوی بدی ایجاد کرده که تاب نفس کشیدن را از مردم گرفته است.باغ عزیز را که وجب می کنی می فهمی که دردش تنها آسفالت های رها شده و حفاری های بلاتکلیف نیست، بلکه این محله بطن مشکلات شهری است، زباله های رها شده در جوی های آب، تجمع حشرات موذی، رها شدن زباله ها درست کنار 2 مخزن زباله و خانه های بی توازن و بدون نقشه شهری مشکلات پر تکرار این محله است که مزید بر علت شده است.
یکی از زنان این محله با بیان این که کودکان مان در کوچه های پر از آلودگی بازی می کنند، اظهارمی دارد: کوچه های این محله پر از خطر است، از آلودگی گرفته تا افرادی که برای فروش ضایعات به محله می آیند.
وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، ادامه می دهد: خانه ما مقابل تعمیرگاه هایی است که از صبح زود مشغول به کار می شوند و با سرو صدایی که ایجاد می کنند آرامش مان را به هم می ریزند.وی ادامه می دهد: بخش بزرگی از این محله، باغ های تخریب شده است که اکنون به حال خود رها شده اند و این زمین های رها شده به محلی برای بازی کودکان و جمع شدن افراد ناباب تبدیل شده است.
وی اظهارمی دارد: گاهی حتی برخی ها گوسفندهای خود را به این زمین ها می آورند و به درستی نمی توان گفت که این محله جای مناسبی برای سکونت است.
وی ادامه می دهد: جمع آوری زباله ها به درستی انجام نمی شود، با این که هر چند وقت یک بار برای جمع آوری زباله می آیند اما زباله های اطراف مخازن جمع آوری نمی شود و این موضوع دلیلی بر آلودگی های دو چندان محله شده است.
یکی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی از خرابی زود به زود وسایل نقلیه می گوید و ادامه می دهد: محله پر از دست انداز است و هر چقدر هم با سرعت پایین و با مراعات رانندگی می کنی باز هم خودرویت در امان نمی ماند.«امانی» ادامه می‌دهد: دست اندازهای این محله امان رانندگان را بریده است با این حال نمی دانم چرا برای آسفالت دوباره و یا مرمت آن فکری نمی کنند.
وی ادامه می دهد: عقب نشینی برخی منازل از مشکلات دیگر محله است، سال هاست که برخی از خانه ها نیاز به عقب نشینی دارند اما همچنان برقرار هستند.هر کس چیزی می گوید، اهالی محله از وضعیت شهری آن ناراضی هستند، حق هم دارند فقط کافی است مدتی کوتاه نظاره گر آسفالت بیمارش باشی و همزمان بوی فاضلاب های رها شده در محله را استشمام کنی تا دریابی که زندگی در این محله آنقدرها هم که باید آسان نیست.
ساعت ها می گذرد و صبح تبدیل به ظهر داغ تابستانی می شود اما محله همان است با بویی بدتر که زیر آفتاب داغ تیر ماه به رهگذران هجوم می آورد، اینجا باغ عزیز است محله ای درگیر نا مهربانی های مدیریت شهری.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
7184/1744 **انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.