به گزارش ایرنا این مسئولان و شماری از کشاورزان خبره با بیان اینکه همزمان با توسعه پیشرفت جامعه لازم است بخش کشاورزی نیز متحول شود و افزایش دانش کشاورزی راهی برای اقتصادی کردن این بخش است اظهار کردند: لزوم عبور از کشاورزی سنتی با اعمال مدیریت مبتنی بر دانش، دانشی کردن کشاورزی حرکتی مهم در راستای اقتصادی کردن کشاورزی استان است.
آنان اضافه کردند: بخش کشاورزی این استان که بیش از 82 هزار بهره بردار دارد رکن اساسی اقتصادی است، بخش اشتغال در این حوزه بیش از دو برابر میانگین کشوری است اما خرده مالکی چالش اصلی است که این حوزه نیازمند صنعتی شدن است.
به گفته آن ها: صنعت کشاورزی نیز نیازمند الگوی کشت است تا کشاورز بداند چه محصولی را تولید کند که در آینده بازار و مشتری داشته باشد، بدیهی است وزرات جهاد کشاورزی باید میزان نیازهای مردم را به محصولات کشاورزی بررسی و سپس برای تولید محصول برنامه ریزی کند.
آنان بر اصلاح بذور، بهینه سازی محصول، انتخاب ارقام مناسب از اقلیم منطقه ای، استفاده از ارقام زودرس و میان رس بجای ارقام دیر رس، استفاده از گیاهان کم آب طلب و مقاوم به خشکی، اجرای سیستم های آبیاری نوین، مدیریت نوین مزرعه از نظر مصرف بهینه کود، سموم، بذر و حفاظت از خاک نیز تاکید کردند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یکی از مزیت های این استان در حوزه کشاورزی را تولید محصولات سالم و پاک دانست و گفت: شرکت هایی که در حوزه برند و استانداردسازی کار می کنند، به این امر مهم توجه و در راستای صادرات بخشی از محصولات این استان را به خارج از کشور برنامه ریزی کنند، زیرا که به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، مصرف کم مواد شیمایی، کود و سم به خصوص در کشت دیم، این استان از نظر تولید محصول سالم در جایگاه مناسبی قرار دارد که باید از این ظرفیت برای اقتصادی کردن حوزه کشاورزی بیشتر بهره برداری کنیم.
عبدالله یوسفی با بیان اینکه علاوه بر محصولات پاک و سالمی که در این استان تولید می شود تولیدات متنوع محصولات مرتعی و جنگلی نیز داریم افزود: استان خراسان شمالی ظرفیت و پتانسیل زیادی در این راستا دارد اما نیازمند سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این حوزه ها است.
وی به تولید محصولات باغی پاک و سالم، عسل سالم و با کیفیت، گیاهان دارویی با کیفیت از جمله زعفران و همچنین تولیدات متنوع و سالم گوشت اشاره و اظهار کرد: سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در این استان تولید می شود که بخش زیادی نیاز است تا به خارج از استان و کشورهای دیگر صادر شود.
وی همچنین در این نشست به توفیقات دولت یازدهم در بخش کشاورزی نیز اشاره ای کرد و گفت: توفیق زیادی در این دولت در بخش کشاورزی حاصل شده است، رشد سه و نیم تا چهار برابری تولید گندم در سال 95 نسبت به سال های ماقبل دولت یازدهم از جمله این امر است.
وی تصریح کرد: پیش از دولت یازدهم 70 هزار تن خرید گندم در خراسان شمالی گزارش شده بود اما سال گذشته 256 هزار تن از این محصول خریداری شد.
یوسفی اظهار کرد: تولید گندم بذری در استان نیز از سه هزار و 500 تن با 14 رقم در سال 92 به 14 هزار تن با 22 رقم در سال 95 رسیده است.
وی تصریح کرد: در چهار سال اخیر هشت رقم جدید از گندم متناسب با شرایط اقلیم و آب و هوای استان اضافه شده است و در شاخص میزان رشد خرید گندم نیز دو برابر رشد داشته ایم.
یوسفی افزود: در سطح کشور میزان خرید گندم در سال گذشته نسبت به سال ماقبل 42 درصد رشد داشته است و در این استان هم شاهد 84 درصد رشد بوده ایم.
این در حالی است که سطح کشت گندم کاهش یافته است به طوری که سطح کشتزارهای آبی گندم استان از 55 هزار هکتار در سال 92 به 49 هزار هکتار در حال حاضر رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگر از سخنان خود بر مدیریت منابع آب در استان تاکید و تصریح کرد: به لحاظ محدودیت آبی و اصلاح الگوی کشت اقداماتی انجام شده است و بخشی از کشتزارهای غلات را به کلزا اختصاص داده ایم.
وی با اشاره به توجه ویژه دولت به ارتقای مکانیزاسیون و تقویت ناوگان کشاورزی گفت: در این باره توجه زیادی مبذول شده و در این استان سالانه 160 میلیارد ریال تا 256 میلیارد برای خط مکانیزاسیون مصوب شده است.
یوسفی تصریح کرد: در چهار سال گذشته 750 میلیارد ریال برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی استان هزینه شده و در برخی مواقع نیز ناوگان با نصف قیمت در اختیار کشاورز قرار داده شده است.

* کمباین وارداتی پس از برجام به خراسان شمالی رسید
یوسفی افزود: کمباین وارداتی پس از برجام به خراسان شمالی رسید در این زمینه بیش از 20 میلیارد ریال هزینه شد که پنج میلیارد ریال یارانه تعلق گرفت و 13 میلیارد ریال نیز اعتبار تسهیلاتی تزریق و مابقی هزینه خرید این ناوگان توسط متقاضی تامین شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در دولت یازدهم در زمینه توسعه آبیاری تحت فشار نیز توجه ویژه ای شده است گفت: هر سال بر میزان اعتبار اجرای سامانه های نوین آبیاری افزوده شده است به طوری که در سال 92، 30 میلیارد ریال، در سال 93، 60 میلیارد ریال و در سال 94، 120 میلیارد ریال و در سال 95 با اعتبار که دولت مصوب کرد 600 میلیارد ریال به آبیاری نوین کشاورزی استان اختصاص یافت.
به گفته وی در دو سال گذشته 700 میلیارد ریال به سامانه آبیاری نوین کشاورزی استان تزریق شده که بخشی نقدی و بخشی در قالب اسناد خزانه اختصاص یافته است.
یوسفی اظهار کرد: امسال اجرای سامانه آبیاری نوین در سطح 10 هزار هکتار در دست اقدام است و بیش از سه هزار هکتار اجرا شده است.
وی تصریح کرد: اکنون با این اعتبارات، سطح پوشش طرح اجرای سامانه های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی استان به 58 درصد رسیده است، این گام بزرگ و مهم رو به جلو بوده و اجرای این سامانه ها کمک شایانی به صرفه جویی مصرف آب کشاورزی است، در برنامه ششم توسعه نیز برای سامانه های آبیاری نوین اعتبار خوبی دیده شده است.
وی بر دانش بنیان بودن در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: میزان تولید عسل در استان به یکهزار و 600 تن در سال رسیده است و با استفاده از دانش بنیان برای تولید ژله رویال و گرده اقدام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تولیدات بخش شیلات و آبزیان نیز از 250 تن سالانه در زمان تشکیل استان به یکهزار و 700 تن در سال در وضعیت کنونی رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی هنوز کمبودهایی هست و باید بیشتر به آن پرداخته شود، در این راستا بزرگترین و پیشرفته ترین واحد فرآوری لنبی استان در دست اقدام است و هم اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تجهیزات و دستگاه ها خریداری شده و تسهیلات نیز مصوب شده است و امید می رود تا هفته دولت به بهره برداری برسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با بهره برداری از این واحد تولیدی، تمام شیر تولیدی استان در داخل فراوری می شود و از خارج شدن این محصول به صورت خام از استان جلوگیری می شود، هم اکنون شیر تولیدی استان به خارج استان منتقل می شود و در سال های گذشته در فصل پیک تولید، این محصول در دست دامدار و تولیدکننده می ماند.
یوسفی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص خسارت های سفیدک انگور به تاکداران نیز گفت: در سال گذشته خسارت زیادی از بیماری سفیدک انگور به تاکداران وارد شد، در این زمینه اقداماتی انجام شد اما برخی عوامل سبب شد تا این اقدامات ناکارآمد شود.
وی خاطرنشان کرد: با پیگیری هایی که انجام شد، سموم وارداتی خریداری و تامین شد و آموزش های لازم نیز به تاکداران داده شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سم که در سال قبل در اختیار بود کارآیی لازم را نداشت بنابراین برای خرید سم خارجی اقدام شد در مدت کوتاهی مراحل ثبت طی و 6 تن از این سم وارد استان شد.
وی تاکید کرد: اکنون با اقدامات کنترلی سفیدک انگور 100 درصد کنترل شده است و البته باغدارن امسال همکاری خوب داشته و توصیه ها را به کار بسته اند.
وی افزود: سن گندم نیز یک آفت کشوری است که امسال بحرانی بود اما با اقدامات خوب در این استان مدیریت و کنترل شد.
یوسفی به فصل برداشت غلات نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون بیش از 610 تن کلزا، 500 تن جو و حدود 12 هزار تن گندم تحویل مراکز شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال همایش ملی انگور در این استان چهارم و پنجم شهریورماه برگزار می شود، این همایش قرار بود پارسال برگزار شود اما به علت شیوع سفیدک انگورو خسارت های بسیار آن برگزاری همایش به امسال موکول شد.
وی افزود: این همایش در تلاش است تا علاوه بر ارتقای سطح دانش و آگاهی تولید کنندگان انگور به بازاریابی و ایجاد صنایع تبدیلی مربوط به این محصول نیز کمک کند.
وی با بیان اینکه خراسان شمالی ظرفیت هیای خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی دارد بیان داشت: با برنامه ریزی انجام شده، سال قبل یک هزار و 500 هکتار به زمین های زیر کشت گیاهان دارویی استان افزوده شده و در مجموع سه هزار و 700 هکتار زیر کشت گیاهان دارویی است که عمده آن زعفران است و باریجه و سایر گیاهان مرتعی نیز زیر کشت رفته است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت های توسعه کشت گیاهان دارویی به هیات تجاری و سرمایه گذاری آلمان معرفی شد گفت: برای آنان وجود این ظرفیت ها در این استان جالب بود اما حمایت نیاز است تا توسعه این سرمایه گذاری ها محقق شود.
وی تصریح کرد: کمک های فنی و اعتباری و تسهیلات ارزان قیمت در این باره نیاز است زیرا باغداران و کشاورزان به لحاظ تامین نقدینگی ضعیف هستند و اگر حمایت نشوند نمی توان به خوبی به اهداف رسید، باید از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و هم از محل صندوق کارآفرینی و امید حمایت شود تا با رویکرد صادرات رونق گیرد.
به گفته وی توسعه کشت گل محمدی یکی دیگر از ظرفیت ها در استان است و در سال قبل 130 هکتار به سطح باغ های گل محمدی افزوده شد و سطح این باغ ها به 253 هکتار رسیده است، از هر هکتار باغ گل محمدی یک کیلوگرم اسانس استحصال می شود و این محصول تا 10 هزار دلار ارزش اقتصادی دارد، امید است ایجاد کارخانه اسانس گیری که در حال پیگیری است به نتیجه برسد.
وی درباره حمایت ها از صنعت نوغانداری در استان نیز گفت: طی دو سال گذشته 40 میلیارد ریال به این صنعت کمک شده است و برای توسعه توتستان ها نیز اقدامات خوب انجام شده و تلاش داریم تا با تکمیل زنجیره تولید در استان ارزش افزوده این صنعت نصیب استان شود.
یوسفی اظهار کرد: در سال 95 حدود سه هزار میلیارد ریال خسارت به کشاورزان اسان وارد شد.
وی بر کمبود نقدینگی کشاورزان این استان اشاره ای کرد و گفت: کشاورزان نیازمند تسهیلات ارزان قیمت هستند تا فعالیت و سرمایه گذاری در این بخش توجیه داشته باشد، در این دولت نرخ سود تسهیلات با سه درصد کاهش از 18 درصد به 15 درصد رسیده است اما این رقم نیز برای سرمایه گذاری و فعالیت در بخش کشاورزی بالا است و برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.
وی درباره الگوی کشت گفت: در برنامه ششم توسعه تعیین رعایت الگوی کشت قانون شده است و وقتی این مهم قانون شد، کشاورز ملزم به رعایت آن است و با متخلفان از آن برخورد می شود و همنین خدمات به کشاورزان در صورتی داده می شود که الگوی کشت رعایت شود.
وی با بیان اینکه تاکنون رویکرد ما در رعایت الگوی کشت اطلاع رسانی و راهنمایی بود و اقدام قانونی نمی توانستیم انجام دهیم اما وفتی قانون شد و ابلاغ شد مشکلات برطرف می شود و می توان اقدام قانونی نیز انجام داد، به طور مثال در استان کشت برنج ممنوع است اما نمی توان با آن برخورد کرد.

* پرداخت یارانه کشمش به بیش از 9 هزار کشاورزان خراسان شمالی
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: بیش از 34 درصد یارانه کشمش، کشاورزان خراسان شمالی به حساب آنان واریز شد.
ایرج ناصری مقدم افزود: با توجه به دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی و ابلاغیه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به منظور کمک به باغداران و تولیدکنندگان کشمش، مقرر شد به میزان تولید محصولشان کیلویی 5 هزار ریال یارانه تولید اختصاص یابد.
وی گفت: در این راستا چک لیست مقدار 17 هزار و 243 تن کشمش تولیدی کشاورزان استان در سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی برای پرداخت یارانه ثبت شد که تاکنون 30 میلیارد ریال معادل بیش از 34 درصد این یارانه تأمین و به حساب 9 هزار و 636 نفر از کشاورزان واریز شد، سهم استان 80 میلیارد ریال است.
وی خواستار تشکیل صندوق کشمش نیز در استان نیز شد افزود: تاکداران استان مشکلات مختلفی دارند که باید ساماندهی و در جهت رفع آنان باید تلاش شود.
یکی از کشاورزان نیز در این نشست از نداشتن هویت کشاورزان انتقاد کرد و گفت: کشاورزان تنها قشری هستند که در جامعه هویت ندارند، همه اقشار در جامعه، کارت شناسایی دارند اما کشاورزان کارت شناسایی ندارند تا هویت داشته باشند.
کاووس شادلو درباره مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی نیز گفت: کشاورزان تلاش دارند تا مصرف آب بهینه شود اما انگشت اتهام و سرزنش همیشه به سمت کشاورزان است در صورتی که در صنایع دیگر آب به میزان بشتری مصرف می شود.
وی افزود: کشاورزان در تامین ماشین آلات کشاورزی با مشکل روبه رو هستند و این تولیدکنندگان از نظر اقتصادی و درآمد ضعیف هستند بنابراین توانایی خرید ماشین آلات کشاورزی را ندارند.
وی با انتقاد از فرسودگی بالای ناوگان کشاورزی نیز گفت: برخی از ماشین آلات بیش از 40 سال سن دارند و این امر هزینه ها را افزایش می دهد، خرده مالک بودن کشاورزان نیز سبب می شو تا خرید ماشین آلات توجیه و صرفه اقتصادی نداشته باشد زیرا سرمایه گذاری در خرید تجهیزات مستلزم این است که بازگشت سرمایه مناسب باشد اما بالا بودن قیمت ماشین آلات و نبود بازگشت سرمایه سبب می شود تا کشاورزان خرده مالک در این میان عقب گرد کنند.
وی گفت: یکی دیگر از دغدغه های کشاورزان، تامین آب کشاورزی است در این باره خواستار برخو د با چاه ها غیرمجاز هستیم، انتظار این است کنترل آب های سطحی توجه شود و چاه های غیرمجاز را کنترل کنند.
عباس داوری تولید کننده انگور نیز در این میزگرد گفت: در سال گذشته خسارت زیادی از ناحیه سفیدک انگور به باغداران تحمیل شد اما این خسارت ها جبران نشد این در حالی است که در استان هایی مثل مازندران به باغداران خسارت دیده کمک شد، در این استان چیزی دست تاکداران را نگرفت.
به گزارش ایرنا پارسال بیش از 800 میلیارد ریال به تاکستان های این استان خسارت وارد شد که بخشی از باغ های انگور بین 40 تا 100 درصد از این ناحیه خسارت دیدند.
وی افزود: سرمازدگی پاییزه نیز به گندم و کلزا خسارت زد و زحمات کشاورزان را به باد داد.
وی ضمن انتقاد از قیمت های محصولات کشاورزی در این استان گفت: قیمت ها پایین است و به طور مثال انگور کیلویی هشت هزار ریال عرضه می شود و در این وضعیت تولید برای کشاورز درآمد ندارد، نه وام می دهند و نه کمک می شود، کشاورز نقدینگی ندارند و همیشه در تولید با ترس و لرز همراه است.
مدیر اموز زراعت نیز در این میزگرد بر رعایت الگوی کشت تاکید کرد و گفت: متاسفانه بخشی از محصولات کشاورزان این استان به دلیل رعایت نشدن این مهم در فصل برداشت بدون مشتری می ماند.
محمد تقی کاظمیان افزود: کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی هزینه های زیادی را صرف می کنند و همچنین بخشی از سرمایه کشور در این راستا به مصرف می رسد که هم اکنون رعایت الگوی کشت یک ضرورت است که از سوی مسئولان کشور باید به این امر مهم توجه و زمینه های اجرایی شدن آن نیز فراهم شود.
وی افزود: در راستای افزایش درآمد کشاورزان در این استان در سال های اخیر کشت حبوبات به کشاورزان این استان پیشنهاد شده است که با معرفی ارقام های پر محصول و کم آب طلب از طرف آنان استقبال نیز داشته ایم.
وی اظهار کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی، کاهش هزینه های تولید، افزایش عملکرد و بالا بردن نقدینگی کشاورز ارقام های جدید با کیفیت مناسب برای مزارع آبی و دیم به این قشر معرفی کرده ایم که در سال های اخیر کشت حبوبات در این استان افزایش یافته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه میلیون و 500 هزار واحد دامی در این استان وجود دارد که سالانه 21 هزار تن گوشت قرمز، 150 هزار تن شیر، 13 هزار و 750 تن گوشت مرغ، دو هزار و 900 تن تخم مرغ، 100 تن پیله ترم کرم ابریشم، یک هزار و 800 تن عسل در این استان تولید می شود.
علی مبارکی با بیان اینکه بیشتر محصولات دامی این استان مازاد بر مصرف تولید می شود افزود: در این امر نیازمند سرمایه گذاری هستیم.
وی یکی از شاخص های مهم و ظرفیت اقتصادی در این حوزه را اسب اصیل ترکمن دانست و اظهار کرد: این شاخص در رشد اقتصادی بسیار تاثیر گذار است اما به دلیل نبود پیست سوار کاری، باشگاه و سایر موارد از این مزیت کم استفاده بهره برداری شده است.
وی بر تولیدات محصولات پاک و سالم دامی این استان اشاره کرد و افزود: 21 هزار تن سالانه گوشت قرمز با کیفیت در این استان تولید می شود که نیاز به سرمایه گذاری برای برند سازی در این راستا در حوزه صادرات این محصول هستیم.
وی به ظرفیت دام عشایر این استان نیز اشاره کرد و افزود: در این استان دو میلیون و 500 هزار تن دام سبک داریم که به دلیل شرایط اقلیمی و استفاده از مراتع برای چرای دام ها سالانه بیش از 400 هزار راس دام پروار بندی و به بازار عرضه می شود که از نظر کیفیت بسیار مطلوب و پاک و سالم است که این امر نیز نیازمند سرمایه گذاری است که حتی هیات آلمانی نیز از این ظرفیت ها استقبال خوبی داشتند.
وی به عسل تولیدی این استان نیز اشاره کرد و افزود: رتبه این استان از نظر تولید در جایگاه 11 است اما در بهره ری رتبه 6 را دارد، میانیگن تولید عسل از هر کندو 12 کیلوگرم است، عسل تولیدی استان نیز پاک و سالم است که در این امر نیازمند برند سازی با نام استان هستیم.
وی با بیان اینکه در نوغانداری نیز در سطح کشور در جایگاه مناسبی هستیم افزود: خراسان شمالی در سال گذشته به لحاظ میزان بهره وری در تولید پیله تر، رتبه نخست را از آن خود کرده است به طوری که پارسال از هر جعبه تخم نوغان، 40 کیلوگرم پیله تر برداشت شده است این در حالی است که میانگین کشوری این رقم 25 کیلوگرم در هر جعبه استخراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.
وی بر زنجیره تولید در این راستا تاکید کرد و گفت: این امر به صورت پایلوت در راز و جرگلان در دست اجرا است که ارزش افزوده در این راستا را بالا خواهد برد.
مبارکی بر سرمایه گذاری در حوزه محصولات دامی این استان تاکید کرد و افزود: متاسفانه هم اکنون بیشتر محصولات استان از این حوزه به صورت خام به فروش می رسد که برای بالا بردن ارزش افزوده باید صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع بسته بندی و ایجاد زنجیره تولید را رونق دهیم.
3007/ 7185/ 6042 خبرنگاران، ربابه صانعی، کبری علی آبادی** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.