حسین عظیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 2 هزار و 840 میلیارد ریال از این رقم تسهیلات بانکی است و 800 میلیارد ریال نیز اعتبارات تملک دارایی است.
وی خاطرنشان کرد: برای بازسازی هر واحد خسارت دیده از زلزله در روستاها 200 میلیون ریال تسهیلات 15 ساله با نرخ چهار درصد و در شهرها 300 میلیون ریال تسهیلات 15 ساله با نرخ 5 درصد اعطا می شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران خراسان شمالی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در روستاها 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و در شهرها 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای کمک به بازسازی مسکن های خسارت دیده استان تزریق می شود.
وی به بیمه منازل مسکونی روستایی در استان اشاره کرد و گفت: این استان در اقدامی ارزنده به بیمه تمام واحدهای مسکونی روستایی اقدام کرده است و خسارت های وارد شده به این سازه ها تا سقف 150 میلیون ریال جبران می شود.
عظیمی اظهار کرد: روستاییان می توانند برای بازسازی واحد خسارت دیده خود تا سقف 400 میلیون ریال تسهیلات اعتباری دریافت کنند.
وی افزود: برای بازسازی تاسیسات زیربنایی آسیب دیده از زلزله و آماده سازی تاسیسات زیربنایی محل جدید روستای قره چای و پسرکانلو 250 میلیون ریال اعتبار تملک دارایی به هیات دولت پیشنهاد شده است.
وی گفت: روزانه 13 اکیپ با ناوگان سنگین و نیمه سنگین کار آواربرداری را در مناطق زلزله زده انجام می دهند.

* مقاومت اهالی قره چای برای جابه جایی روستا
عظیمی به جابه جایی 2 روستای خسارت دیده از زلزله دراستان اشاره کرد و گفت: روستای پسرکانلو از توابع شهرستان بجنورد و روستای قره چای از توابع شهرستان مانه و سملقان به علت شرایط خاص که دارند، باید جابه جا شوند.
وی اظهار کرد: این 2 روستا با مشکل رانش زمین روبه رو هستند و خسارت های زیادی از حادثه طبیعی رانش زمین بر ساکنان روستای پسرکانلو وارد شده است.
وی خاطرنشان کرد: شرایط خاک آن مناطق به گونه ای است که ساخت و ساز را در معرض چالش و تهدید قرارداده است از این رو نظر کارشناسان بر این است که ساخت و ساز در این مناطق به صلاح نیست و روستاها باید جابه جا شوند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران خراسان شمالی درباره مقاومت مردم روستای قره چای در برابر جابه جایی گفت: شماری از اهالی این روستا در برابر جابه جایی روستا مقاومت دارند اما جابه جایی این روستا انجام می شود.
در زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال 14 هزار و 509 واحد مسکونی در شهر و روستای استان خسارت دیدند.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.