به گزارش ایرنا، در مسابقات ملی مهارت که توسط سازمان فنی وحرفه ای به صورت سالانه در سه مرحله شهرستانی، استانی و ملی برگزار می شود ، برگزیدگان مرحله کشوری پس از شرکت در اردوهای آماده سازی برای حضور در مسابقات جهانی انتخاب می شوند.
محمد جباری در رشته نقاشی خودرو و نرجس ربوبی فاروجی در رشته آشپزی دو جوان ماهر شهرستان فاروج هستند که به عنوان منتخبان اول راهیابی به مرحله تخصصی اردوی آماده سازی چهل وچهارمین مسابقات جهانی 2017 ابوظبی شدند.
همین موفقیت بهانه ای شد تا با این دو جوان به گفت و گو بنشینیم.
نرجس ربوبی جوان متولد سال 73 شهرستان فاروج که از سال 92 سابقه شرکت در رقابت های ملی مهارت را دارد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سال آخر دبیرستان، تبلیغات برگزاری این رقابت ها را در تابلو اعلانات مدرسه دیدم و همان شد که پیگیر شرکت در این رقابت ها شدم.
او که رشته تحصیلی اش در دوره دبیرستان، مدیریت خانواده بوده افزود: ثمره نخستین حضورم در این رقابت ها رسیدن به دیپلم افتخار و قرار گرفتن در ردیف 7 نفر اول کشوربود.
وی گفت: یکسال بعد با دوره های آموزشی که زیر نظر مربیانی همچون خانم لنگری مقدم گذراندم موفق به کسب مقام سوم ومدال برنز این رقابت ها شدم.
ربوبی گفت: تحصیل در دانشگاه فاصله دوساله ای برای حضور در این رقابت ها ایجاد کرد اما علاقمندی به این رقابت ها عامل بازگشتم شد.
وی افزود: سال 95برای شرکت در این رقابت ها با توجه به سابقه حضورم، دعوت شدم رقابت بین 7 نفر از استان های مختلف برگزار ودر ردیف 4 نفر راه یافته به مرحله اول رقابت های جهانی قرار گرفتم که بعد از برگزاری مسابقه، در بین 4 نفر، موفق به کسب مقام اول شده وبه رقابت های جهانی راه یافتم.
ربوبی با اشاره به اینکه، شرکت در این رقابت ها، محدودیت هایی هم برایم ایجاد کرد واز درس و دانشگاه سه سال عقب افتادم بیان داشت: اما ازاین روند ناراضی نیستم و این رقابت ها عامل پیگیری دوره های مختلف آموزشی و افزایش مهارتم شد.
وی با قدردانی از همکاری وحمایت های انجام شده از سوی سازمان فنی وحرفه ای در سه مرحله شهرستانی، استانی وکشوری بیان داشت: طی سال های شرکت در این رقابت ها با نحوه حمایت سایر استان ها از شرکت کنندگان در این رقابت ها آشنا شدم، میزان حمایت در استان های دیگر با توجه به سهمیه هایی که برای مدال آورانشان قائل می شوند بیشتر است و بی شک این مسئله، انگیزه حضور را برای علاقمندان در آن استان ها بیشتر کرده است .
وی که دانشجوی رشته حقوق ثبتی است بیان داشت: این رشته را برای بازار کار آن انتخاب کردم اما بعد از پایان تحصیل که یک ترم بیشتر نمانده است در حوزه مورد علاقه ام یعنی صنایع غذایی دوباره در آزمون دانشگاه شرکت می کنم.
دسر لیموترش، پتی گتو ملون، اتیک زیمنس، پاستای سیسیلی و.. غذا ودسرهای است که خانم ربوبی در طی 2 روز از ساعت 9صبح تا 4 بعداز ظهر برای نشان دادن مهارتش طبخ کرد تا در شمار راه یافتگان به رقابت های جهانی قرار گیرد.
این جوان هنرمند این روزها خود را برای شرکت در اردوهای آموزشی پیش از اعزام به رقابت های جهانی آماده می کند.

شاگردی پیش پدر واستادان فن مرا به اینجا رساند
محمد جباری جوان 21 ساله دیگر فاروج است که به رقابت های جهانی در رشته نقاشی خودرو راه یافته است.
این جوان ماهر شهرستان که دیپلم فنی دارد نیز از سوی مربیان فنی وحرفه ای شهرستان با این رقابت ها آشنا شده است و او هم در همان سال های نخست حضور به مرحله کشوری و کسب دیپلم افتخار نائل آمده است.
وی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای رسیدن به رقابت های جهانی، با 5 منتخب کشوری رقابت کردم و در ردیف 3 نفر راه یافته به مرحله دوم قرار گرفت و در این دورهم در جایگاه نخست ایستادم.
وی که شغل پدرش هم نقاشی خودرو است افزود: شاید آن روز ها که پدرم متوسل به زور می شد تا کنار دستش بایستم و کار یاد بگیرم؛ آزرده خاطر می شدم اما حالا قدردان تلاش های پدرم هستم.
جباری گفت: تا پیش از راهیابی به این رقابت ها، فعالیت هایم سنتی و براساس آموخته هایم از استادان تجربی این کار بود اما با شرکت در دوره های مختلف آموزشی، فعالیت هایم به روز شد.
وی افزود: بعد ازبازگشت از رقابت های جهانی مهارت، مجتمع تعمیرات خودرو را در شهرستان راه اندازی می کنم تا شهروندان از آموخته هایم برخودار شوند .
این جوان افزود: رشته های فنی وحرفه ای در صورت داشتن مربیان با تجربه یکی از موثرترین فرصت ها برای ورود به بازار کار است و جوانان می توانند از این طریق به جنگ با بیکاری بروند.
وی گفت: مربیانی که با جزییات، فنون کار را به هنرآموز می آموزند و خود را به آموزش تئوری محدود نمی کنند سهم بزرگی در ایجاد فرصت های شغلی دارند.
جباری گفت: چون وردست پدر کسب تجربه کردم هنگام حضور در رقابت ها بدون هیچ دلهره ونگرانی کارم را انجام می دهم وشاید این خو گرفتن با ابزار کار از نوجوانی عامل موفقیتم در این رقابت ها بوده است.
وی افزود: نشستن به این امید که شغل و کار از در خانه وارد شود برای هیچ جوانی نتیجه نخواهد داشت، از یک سو متولیان در توجیه مهارت آموزی جوانان باید بکوشند واز سوی دیگر جوانان هم باید برای کسب تجربه تلاش کنند.
این جوان هم حمایت های متولیان از جوانان موفق را کمرنگ ارزیابی کرد و گفت: در استان های دیگر شاهد حمایت بیشتری بوده ایم و چه خوب است جوانان دارای مهارت در استان ما هم حامی داشته باشند.
وی، پدرش(علی جباری) مربی اش(رضا رجبی) استادان دیگری همچون رضا روحی و علی کریمی را از عوامل موفقیتش عنوان کرد و افزود: قدردان تلاش آنان برای طی کردن مراحل آموزش و کسب تجربه در رسیدن به موفقیت هستم.
این جوان توانمند هم در حال آماده سازی خود برای شرکت در اردوهای آموزشی و رقابت جهانی است.

مسابقات ملی مهارت هر ساله در کشور با هدف معرفی نخبگان مهارتی به صاحبان صنایع، توسعه و ترویج مهارت آموزی در بین جوانان و ارتقای سطح استانداردهای آموزشی در بحث مهارت ،معرفی آموزش‌های مهارتی و اهمیت نقش آن در توسعه اقتصاد به عموم مردم، ایجاد بستر مناسب برای ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای کشور تا سطح مهارت‌های جهانی و شناسایی کمبودها در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها، ایجاد فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات فنی و تجارب حرفه‌ای، برگزار و نفرات برتر 2 دوره مسابقات به مسابقات جهانی اعزام می شوند.
در حال حاضر 52 کشور عضو سازمان جهانی مهارت هستند ، کشور ایران درسال 1950 برای اولین بار به عضویت این سازمان نائل آمد اما بعد از انقلاب اسلامی ، به دلایل مختلف ایران از سازمان جهانی مهارت حذف شد و مجدداً پس از پیگیری های انجام گرفته در سال 2000 ایران به عضویت این سازمان پیوست.
چهل و چهارمین دوره مسابقات جهانی 2017 مهارت در تاریخ 19 لغایت 28 مهر سال 1396 در ابوظبی برگزار می شود.

سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به مدیریت ایرنا در خراسان شمالی به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
/1744/7187، گزارش از: مرضیه مهربان **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.