محمدعلی شریکیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هم اکنون عمده باغات گردوی این استان گردوهای بومی که از طریق بذر کشت شده اند که درختان بسیار تنومندی هستند که جمع آوری محصول به سختی انجام می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون گردوکاران این استان به کشت گردوی پیوندی که به لحاظ تولید در واحد سطح از گردوهای بومی
عملکرد بسیار مطلوبی دارند، روی آورده اند افزود: پارسال برای نخستین بار از ارقام جدید و تجاری گردوی پیوندی از محل یارانه ها بین کشاورزان توزیع شد که در سال زراعی جاری از این درخت ها برای پیوند استفاده می شود.
شریکیان با بیان اینکه رقم گردوی بومی استان از نظر باغبانی مشخص نشده است و به صورت توده می باشد افزود: به صورت بومی این گونه ها کاغذی، سنگی، آمیخته خراسانی و .. نامگذاری شده اند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: شرایط اقلیمی این استان بسیار مناسب برای تولید گردو است، اما باغ های استان نیاز به اصلاح و نوسازی دارد که با گسترش گردوی پیوندی به این منظور خواهیم رسید.
وی اظهار کرد: مصرف متنوع، ارزش غذایی بالا، سهولت در نگهداری، اشتغال زایی و امکان صادرات این محصول سبب توسعه کشت گردو در این استان شده است.
این مسئول بر اصلاح و نوسازی باغات گردوی این استان به روش سرشاخه کاری با ژنوتیپ ها و ارقام برتر نظیر چندلر، هارتلی، فرانکت، فرنو، جمال، بی 21، زد 53 و ... تاکید کرد و افزود: این طرح یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه باغبانی است که باعث بهبود کمی و کیفی محصول گردو می گردد.
وی از برگزاری سه کارگاه آموزشی سرشاخه کاری گردو با هدف افزایش دانش فنی کارشناسان، باغداران خبر داد و افزود: آموزش های لازم در خصوص نحوه و زمان تهیه و چگونگی پیوند، اصول صحیح و فنی عملیات سرشاخه کاری توسط متخصصان مرکز تحقیقات و کارشاسان باغبانی در شهرستان بجنورد، آشخانه و شیروان ارایه شد.
وی میانگین برداشت گردوی پیوندی ارقام تجاری را پنج تن عنوان کرد و افزود: این امر در سطح باغ های بومی بین 1.5 تا دو تن است.
شریکیان بر توسعه ارقام جدید و تجاری در این استان تاکید کرد و افزود: در چند سال آینده مواد تکثیری برای اصلاح باغ ها هم در این استان وجود دارد.
وی سطح باغ های گردوی این استان را 2 هزار و 380 هکتار عنوان کرد و گفت، از این سطح دو هزار و 161 هکتار بارده است که میزان تولید نیز پنج هزار و 67 تن بوده است.
کشت و تولید محصول گردوی استان از نظر کمی و کیفی با توجه به شرایط اقلیمی مساعد، بسیار مطلوب است.
میانگین تولید گردو از باغ های خراسان شمالی 12.5 درصد بیش از کشوری است.
خراسان شمالی دارای 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان 40 هزار باغ است که سالانه بیش از 200 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می شود.
*** سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
3007 /6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.