محمد صمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هیات تجاری آلمان در روزهای 22 و 23 خرداد ماه در این استان حضور خواهند یافت.
وی افزود: این هیات متشکل از 16 نفر از تجار و بازرگانان آلمان است، بر اساس برنامه ریزی انجام شده این هیات فردا در محل فرودگاه بجنورد مورد استقبال نمایندگان اتاق بازرگانی و مقامات عالی استان قرار می گیرند.
صمدی افزود: در این راستا نشست مشترکی در محل فرودگاه بجنورد در زمینه معرفی قابلیت ها و توانمندی های استان برگزار خواهد شد.
وی بازدید از محل های تعیین شده و واحدهای تولیدی استان برای سرمایه گذاران این هیات را از دیگر برنامه های روز اول هیات تجاری آلمان ذکر کرد.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی بازدید از محل ساخت کارخانه انرژی خورشیدی و بادی در شهرستان های گرمه و جاجرم و محصولات کشاورزی بجنورد را از برنامه های صبح روز دوم سفر این هیات ذکر کرد.
وی اظهار کرد: ساعت 15 روز سه شنبه نیز این هیات نشستی در محل اتاق بازرگانی استان با فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان خراسان شمالی در زمینه های مختلف خواهند داشت.
صمدی ابراز امیدواری کرد: نتیجه این سفر منجر به انعقاد تفاهم نامه های مشترک در زمینه های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری مشترک، ساخت کارخانه های انرژی خورشیدی با توجه به قابلیت بالای استان و همچنین در حوزه کشاورزی، گردشگری، صنعت و ... شده و در نتیجه اشتغال و درآمد سرانه استان افزایش یابد.
به گزارش ایرنا پارسال 560 هزار تن انواع کالا به ارزش 50 میلیون دلار به 22 کشور صادر شده بود.
تعداد کارت های بازرگانی این استان 300 مورد است که از مجموع این تعداد 100 کارت فعال و 200 کارت به علت مسائل و مشکلاتی از قبیل مالیات، بیمه و سایر موارد غیر فعال هستند.
استان 936 هزار نفری خراسان شمالی با ترکمنستان 300 کیلومتر مرز دارد که این استان با داشتن 344 هزار هکتار عرصه باغی و زراعی توانمندی خوبی در بخش کشاورزی دارد.
این استان همچنین دارای واحدهای تولیدی بزرگ نظیر مجتمع پتروشیمی خراسان، کارخانه سیمان، کارخانه قند شیروان، طرح آلومینای جاجرم و مجتمع فولاد اسفراین است.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان همچنین در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
*** بلیت سفر به بجنورد در جیب سرمایه گذاران اروپایی
هیئتی از صاحبان صنایع و سرمایه گذاران مقیم اروپا، فردا دوشنبه با دعوت استاندار خراسان شمالی به این خطه سفر می کنند تا از نزدیک، با ظرفیت های اقتصادی بالفعل و قابلیت های بالقوه این دیار آشنا شوند و طبق پیش بینی ها در نهایت، به انعقاد قراردادهایی در حوزه های گوناگون ختم خواهد شد.
اوایل اسفند سال گذشته بود که هیئت اقتصادی به ریاست محمدرضا صالحی استاندار و با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی با عزیمت به دو کشور آلمان و فرانسه کوشیدند با معرفی فرصت های سرمایه گذاری این استان به صاحبان صنایع و سرمایه اعم از شرکت های خارجی و ایرانیان مقیم اروپا، هم چنین بازاریابی برای محصولات تولیدی بومی این خطه، گام دیگری برای توسعه ظرفیت های اقتصادی و رونق بیشتر عرصه کار و تولید بردارند. حضور مدیران و فعالان اقتصادی مرتبط با سه حوزه کشاورزی، گردشگری و صنعت و معدن به عنوان اولویت های اصلی توسعه خراسان شمالی در این هیئت، نویدبخش جذب سرمایه گذاران علاقه مند و ارزآوری و اشتغال زایی مناسب برای این استان در حال توسعه بود.
مقام عالی دولت در خراسان شمالی در پایان آن سفر با ارائه گزارش هایی از دیدارهای انجام شده با سرمایه گذاران آلمانی، فرانسوی، هلندی و اسپانیایی و نیز شماری از هموطنان مقیم اروپا خاطرنشان کرد: در این دیدارها تلاش شد با بهره گیری از فضای پسابرجام، خراسان شمالی به طرف مقابل، معرفی و شناسانده شود. مهندس صالحی همان زمان در تشریح ارزیابی خود از سفر هیئت اقتصادی استان به اروپا، ضمن موفقیت آمیز خواندن این رویداد، تصریح کرد: در این دیدارها اطلاعات صنایع بزرگ استان و ظرفیت های توسعه آن ها و لزوم ایجاد صنایع وابسته یا پایین دستی را ارائه کردیم که مقرر شد طرف های مذاکره ما با سفر به استان، با این ظرفیت ها از نزدیک آشنا شوند. به گفته وی، قابلیت های خدادادی خراسان شمالی در حوزه انرژی های پاک و قابلیت ایجاد نیروگاه های برق خورشیدی و بادی، از دیگر مزیت های معرفی شده به سرمایه گذاران مشتاق اروپایی بود که با استقبال آنان همراه بود. وی در آن روزها ابراز امیدواری کرد: طی ماه های آینده با حضور طرف های خارجی مذاکره شونده در این سفر و عملیاتی شدن سرمایه گذاری های بالقوه، نتایج عملی این رویداد برای عموم مردم استان ملموس تر شود.
اکنون با سفر متقابل هیئت تجاری و سرمایه گذاری اروپایی به خراسان شمالی، زمینه توسعه همکاری های دوجانبه و انعقاد قرارداد در حوزه های مورد علاقه دو طرف، بیش از پیش فراهم می شود. این در حالیست که خراسان شمالی سال گذشته با کسب رتبه نخست صدور مجوزهای سرمایه گذاری خارجی که مبلغی معادل 3 میلیارد و 378 میلیون دلار را شامل می شد، رکوردار بهره گیری از فضای پسابرجام شد.

*** سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
3007/ 1744 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.