به گزارش ایرنا سیداصغر مطهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: اگر این تالاب ها دچار مشکل خشکی شوند اثرات خشکسالی و پدیده گرد غبار، این استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی افزود: اثرات خشکی در این سه تالاب تاثیر مستقیمی در این استان خواهد گذاشت.
وی بر اهمیت منابع آبی رودخانه اترک تاکید کرد و افزود: مدیریت این حوزه باید در اولویت ساماندهی منابع آبی قرار گیرد و به عنوان طرح پایلوت کشوری معرفی شده است.
به گزارش ایرنا در این استان سه رودخانه اصلی جریان دارد که شامل رودخانه اترک به طول 211 کیلومتر، کال شور به طول 195 کیلومتر و گرگان رود به طول 40 کیلومتر است.
حوزه آبخیز اترک به مساحت یک میلیون و 491 هزار و 324 هکتار است که سرچشمه این حوزه رشته کوه های هزار مسجد است.
اترک رودی خروشان و سیل‌گیر است که از کوه‌های هزار مسجد روستای در خراسان رضوی شهرستان قوچان سرچشمه گرفته و در طول مسیر پس از گذر از دشت‌های قوچان، شیروان و بجنورد در ناحیه چات، مرز ایران و ترکمنستان جاری می‌شود، پس از آن وارد خاک جمهوری ترکمنستان شده و در خلیج حسنقلی به دریای خزر می‌ریزد.
اترک رودی خروشان و سیل گیر با بستر گلی است و با داشتن ۶۶۹ کیلومتر طول، پنجمین رودخانه بلند ایران و طولانی‌ترین رودخانه ترکمنستان است. این رود حدود ۲۷٬۳۰۰ کیلومتر مربع را آبیاری (زهکشی) می‌کند، اما به جهت مصرف زیاد، آب آن فقط در مواقع سیل تا دریا ادامه می‌یابد.
به گزارش ایرنا تالاب های بین المللی آلاگل، آجی گل و آلما گل در استان گلستان نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان در فاصله نزدیکی نسبت به هم در بخش داشلی برون واقع شده اند.

* وضعیت کشتارگاه های دام و طیور خراسان شمالی نگران کننده است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی گفت: وضعیت کشتارگاه های دام و طیور این استان از نظر آلودگی زیست محیطی نگران کننده است.
مطهری با بیان اینکه هم اکنون بیشترین مشکل این استان در بحث آلودگی در حوزه کشتارگاه ها است گفت: متاسفانه وضعیت نامناسب پسماند ها و مشکلات فاضلاب این حوزه جدی و نگران کننده است.
وی با بیان اینکه کشتارگاه های دام و طیور این استان به نوعی باید تعطیل و پلمپ شوند اظهار کرد: اما به علت شرایط اجتماعی و نبود فضای مناسب تاکنون تعطیل نشده اند.
وی افزود: حتی کشتارگاه صنعتی استان نیز مشکل آلودگی زیست محیطی دارد، اگر به صورت قهری با کشتارگاه ها برخورد و منجر به تعطیلی شود باعث کشتار دام در خیابان ها و منازل خواهد شد که این امر یک مشکل جدی است، باید کشتارگاه های موجود ساماندهی شوند.
وی از طرح تجمیع کشتارگاه ها نیز خبر داد و افزود: کشتارگاه های این استان توجیه اقتصادی ندارند با تجمیع شدن مشکل اقتصادی نبودن نیز رفع خواهد شد.
مطهری بر مدیریت پسماند در کشتارگاه های دام و طیور تاکید کرد و افزود: وضعیت تصفیه خانه ها نیز باید جدی گرفته شود اما متاسفانه حتی تصفیه خانه کشتارگاه صنعتی بجنورد نیز از کار افتاده است.

*خراسان شمالی پایلوت ملی روستای سبز
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه این استان پایلوت ملی روستای سبز معرفی شده است افزود: تلاش خواهیم کرد تا در طول برنامه ششم توسعه روستاهای این استان به عنوان روستای سبز معرفی شوند و یا در مسیر ایجاد روستای سبز قرار گیرند.
مطهری افزود: روستاهای سبز برنامه ها و دستور العمل هایی دارد که در مرحله اول باید از نظر ذهنی و روحی جوامع محلی را برای این طرح آماده کنیم که موضوعات زیست محیطی را بپذیرند که در گام نخست از آموزش شروع خواهیم کرد.
وی گفت: استفاده از انرژی خورشیدی، مدیریت منابع آبی، گسترش کشاورزی ارگانیک، جلوگیری از آلودگی زیست محیطی، مدیریت پسماند و فاضلاب، گسترش گردشگری طبیعی از جمله برنامه های یک روستای سبز خواهد بود.

* حیات وحش خراسان شمالی دچار آسیب است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه حیات وحش این استان دچار آسیب است گفت: طبق آمار چهار ساله در این استان 889 فقره انواع تخلف صورت گرفته است که در این رابطه یک هزار و 212 نفر نیز دستگیر شده اند.
مطهری افزود: این تخلفات شامل 103 فقره کشف شکار غیر مجاز پستانداران، 62 فقره شکار غیر مجاز پرندگان، 41 فقره صید غیر مجاز آبزیان ، 65 فقره مربوط به زنده گیری پرندگان و پستانداران و 125 فقره مربوط به شروع به شکار و صید بوده است.
وی اظهار کرد: در این رابطه 52 قبضه سلاح غیر مجاز و همچنین پنج قبضه سلاح جنگی نیز کشف شده است.
وی تعداد کل تخلفات در سال گذشته را نیز 238 فقره عنوان کرد و افزود: 300 نفر متخلف نیز در این رابطه شناسایی شده اند.
وی با بیان اینکه تعداد زیاد شکارچی بومی و غیر بومی حیات وحش این استان را تهدید می کند افزود: تعداد زیاد سلاح شکاری در استان نیز از مشکلات است.
وی با بیان اینکه این استان از نظر ذخایر حیات وحش شرایط مناسبی دارد افزود: این امر باعث حضور شکارچیان متخلف حتی از خراسان رضوی و گلستان و سایر استان ها به این استان شده است.
وی بر جلوگیری از شکار تاکید کرد و افزود: هم اکنون سعی می کنیم تا جلوی شروع به شکار را بگیریم و خوشحال افزایش آمار تعداد متخلفان نیستیم.
مطهری با بیان اینکه حیات وحش نیاز به استراحت برای زاد و ولد دارد افزود: باید از این ظرفیت اقتصادی استفاده مطلوب کنیم و باعث افزایش درآمد و ایجاد اشتغال شود.
اکنون تنها 7 درصد از گستره استان در قالب مناطق چهارگانه، تحت مدیریت محیط زیست است که این رقم در برنامه ششم توسعه به 15 درصد ارتقا پیدا می کند.
خراسان شمالی با 28 هزار و 179 کیلومتر مربع گستره در شمالشرق کشور 1.7 درصد از مساحت کشور را دارد از شمال با جمهوری ترکمنستان، از جنوب و شرق با استان خراسان رضوی و از غرب با استان های گلستان و سمنان همسایه است.
*** سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.