سیداصغر مطهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خشک سالی های پیاپی سبب از بین رفتن پوشش گیاهی در مراتع شده و فقر پوشش گیاهی هم تشکیل کانون های آلودگی را به دنبال داشته است.
وی افزود: چرای بیش از حد دام و حضور بیش از ظرفیت دام در مراتع، فقر پوشش گیاهی را در عرصه های طبیعی استان دامن زده است.
مطهری اظهار کرد: شخم و شیارهای بیش از حد زمین ها در عرصه های طبیعی که برای دست یابی به سود جزئی انجام شده، سبب می شود تا به فرسایش خاک دامن زده شود.
وی خاطرنشان کرد: روستاییان، زمین های عرصه های طبیعی را شخم می زنند و یکی دو سال در آن کشت و کار می کنند اما پس از آن، عرصه های طبیعی را رها می کنند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه شخم و شیار و کشت کردن در عرصه های طبیعی سبب می شود بسیاری از گونه های گیاهی از بین بروند گفت: خاک زمین های شخم زده شده با بارش باران شسته شده و فرسایش پیدا می کند.

* کمبود ایستگاه سنجش آلودگی هوا
مدیر کل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: خوشبختانه جز در مرکز استان، در دیگر شهرها آلودگی هوا ناشی از گازهای فسیلی وجود ندارد و تنها نگرانی ما از گازهای فسیلی، در بجنورد بوده و بعید نیست این خطر در آینده گریبان گیر مرکز استان شود.
وی تصریح کرد: شهر بجنورد به لحاظ شرایط توپوگرافی و کاسه ای شکل بودن نیاز به مراقبت های بیشتری دارد.
وی افزود: افزایش روزافزون میزان ترافیک در شهر و شمار وسایل نقلیه و خودرو شرایط را برای آلودگی هوا ناشی از گازهای فسیلی مهیا کرده است.
مطهری خاطرنشان کرد: در برخی از روزهای سال به ویژه در زمستان شاهد آلودگی هوا ناشی از گازها در شهر بجنورد هستیم.

* کمبود ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه در این استان با مشکل کمبود ایستگاه های سنجش آلودگی هوا روبه رو هستیم گفت: اکنون تنها یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در بجنورد فعال است که این ایستگاه سیار کیفیت هوای یک نقطه از شهر را سنجش می کند.
وی افزود: برای دست یابی به اطلاعات بیشتر از وضعیت کیفیت هوای شهرهای استان دست کم باید دو ایستگاه دیگر در بجنورد دایر شود.
مطهری خاطرنشان کرد: در مرکز هر شهرستان نیز باید یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا دایر شود که در این باره پیگیر هستیم تا بر اساس اولویت شهرهای بزرگ تر این ایستگاه ها در شهرها دایر شود.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.