نویسنده : اسدی /افشره - راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان از پروژه هایی است که دارای فاینانسر و منابع فاینانس بود که این پروژه هم به دلیل کش و قوس های فراوان متوقف شده است.
فاینانس گشایش اعتبار اسنادی با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی است. به مفهومی دیگر فاینانس راهی برای ​تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه ها و خرید تجهیزات طرح های تولیدی، سرمایه ای و همچنین خدمات فنی و مهندسی پروژه ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان مدت، بر اساس قراردادهای مالی منعقد شده با اعتبار دهندگان خارجی (فاینانسرها) است که به دلیل ​پایین بودن نرخ سود و بلند مدت بودن آن، به منظور ​تحقق اهداف برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برای تأمین مالی اجرای طرح ها مورد استفاده قرار می گیرد.
این تسهیلات اعتباری خارجی به ​اشخاص حقیقی و حقوقی خریدار کالا، تجهیزات، ماشین آلات خطوط تولیدی و خدمات اعم از نصب و راه اندازی، آموزش و دانش فنی، وزارت خانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی متقاضی واردات کالا، تجهیزات، ماشین آلات خطوط تولیدی و خدمات اعم از نصب و راه اندازی، آموزش و دانش فنی اختصاص می یابد، بر همین اساس هر سال سهمی از فاینانس برای استان ها در نظر گرفته می شود که باید برای طرح های مورد نظر اختصاص پیدا کند، منابع مالی که در صورت جذب نشدن از سوی استان به دیگر استان ها اختصاص می یابد.گفته می شود این موضوع شامل خراسان شمالی نیز می شود اما در سال های گذشته منابع مالی فاینانس استان به سوی دیگر استان ها سوق پیدا کرده است و عملا استان نتوانسته است از فاینانس بهره مند شود.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان این که هر طرحی با هر شکلی نمی تواند از این منابع برخوردار شود، می گوید: یک طرف این منابع تعاملات بین المللی است و باید یک شرکت خارجی وجود داشته باشد که آن هم معلول تعاملاتی است که بستر آن هنوز فراهم نشده است.«حسینی» با بیان این که هر شرکتی نمی تواند از این مکانیسم سرمایه گذاری بهره مند شود، اظهارمی دارد: عمدتاً طرح های کلان از این منابع برخوردار می شوند و در استان هم شرکت های کلانی مانند پتروشیمی و آلومینا هستند که به دنبال جذب این منابع هستند.وی ادامه می دهد: استفاده از فاینانسر مشروط به تأمین 20 درصد سهم آورده شرکت است؛ به طور مثال در طرح اولیه «جی تی پی پی» فاینانس 5 هزار میلیارد تومان مشخص شده بود که هزار میلیارد تومان آن باید از طریق سهام داران فراهم می شد که این امر انجام نشد.
وی با بیان اینکه محدودیت و مراحل جذب فاینانس موجب شده است که واحدها به سمت جذب منابع مالی راحت تر و تسهیلات مستقیم از بانک های داخلی سوق پیدا کنند، می افزاید: عارضه یابی درستی از عدم استفاده از فاینانس توسط واحد ها در استان انجام نشده است و مشخص نیست که آیا می شود از این منابع برای طرح های خرد استان هم استفاده کرد یا نه؟
«حسینی» با بیان این که روش تأمین مالی طرح های بزرگ استان تا حدودی مشخص شده است، عنوان می کند: منابع مالی شمش آلومینا و فاز 4 مجتمع صنعتی اسفراین قرار است از منابع مالی یوزانس تأمین شود.
وی با اشاره به این که پایه اطلاعاتی و آماری درباره استفاده از منابع مالی در استان وجود ندارد، می افزاید: در چند سال گذشته منابع مالی یوزانس به استان اختصاص یافت که رقم قابل توجهی داشت اما مورد استقبال قرار نگرفت.
وی گفت: آشنایی نداشتن سرمایه گذاران با این شیوه های تأمین مالی از دیگر مشکلاتی است که در این بخش وجود دارد و موجب شده است در این زمینه موفق عمل نکنیم.وی ادامه می دهد: هنوز اطلاعاتی از منابع مالی فاینانس به دست ما نرسیده است که به دنبال جذب آن باشیم.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نظر متفاوتی در این باره دارد، «عابدی» می گوید: بحث انرژی های خورشیدی که در استان انجام می شود به طور معمول با فاینانسرها انجام می شود.«عابدی» با اشاره به پروژه پالایشگاه «کالیمانی» اظهارمی دارد: سرمایه گذار خارجی منابع خود را وارد استان می کند که این موضوع هم به نوعی فاینانس می شود زیرا ممکن است منابع مالی خود را از یک بانک خارجی دریافت کند. وی ادامه می دهد: تمام پروژه هایی که جنبه سرمایه گذاری خارجی در استان دارند منابع مالی آن ها از فاینانس تأمین می شود.معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی هم با بیان این که فاینانس زیر مجموعه سرمایه گذاری خارجی قرار می گیرد اما شیوه متفاوتی دارد، می گوید: فاینانس در اصل استقراض خارجی است که باید ابتدا در شورای اقتصاد مصوب و سپس از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود تا تسهیلات اجرای پروژه از سوی بانک خارجی پرداخت شود.
«درخشانی» با بیان این که فرآیند استفاده از فاینانس طولانی است، اظهارمی دارد: به طور معمول این منابع مالی برای پروژه های عمرانی، دولتی است اما در چند سال گذشته در بحث فاینانس هیچ اعتباری در استان نداشته ایم.
وی با بیان این که سد، راهسازی و ایجاد نیروگاه از جمله موارد استفاده از فاینانس است، ادامه می دهد: بحث تحریم ها در کلیت این موضوع در تمام کشور تأثیر داشته است زیرا امکان نقل و انتقال پول وجود نداشت.
«قوامی» نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که دستگاه هایی همچون استانداری، اقتصاد و دارایی و سازمان صنعت، معدن و تجارت، مسئول جذب فاینانس هستند و باید پی گیر و پاسخ گو باشند، می گوید: حداقل سهم استان در هر سال تقریبا یک میلیارد دلار است که اگر تا مهر هر سال جذب نشود به استان های دیگر منتقل می شود و ضعف نهادهای متولی موجب ضعف جذب فاینانس شده است.
وی با بیان این که نماینده ها قانون را مصوب کرده و فرصتی هم برای جذب به استان ها داده اند، اظهارمی دارد: نمایندگان مجلس ریل گذاری می کنند و این نهادها و دستگاه ها هستند که باید قطار را روی این ریل ها به حرکت در آورند اما زمانی که راننده خواب است نمی توان کاری کرد.
«ثروتی» نماینده سابق مردم 5 شهرستان در مجلس شورای اسلامی هم در این باره می گوید: هر سال 45 میلیارد دلار فاینانس در کشور وجود دارد که هر سال در بودجه تکرار می شود.
وی با بیان این که از سال 93 این اعتبارات برای استان ها جداگانه مشخص شد و به هر استان سهمی از فاینانس تعلق گرفت، اظهارمی دارد: خراسان شمالی نتوانسته از سال 93 این اعتبارات را جذب کند.وی با بیان این که گاهی گفته می شود که استان بالاترین جذب فاینانس در کشور را دارد و این گفته ها ناشی از بی اطلاعی است، ادامه می دهد: جذب فاینانس در استان نداشتیم.
وی با بیان این که 2 سال از زمان کلنگ زنی پتروشیمی می گذرد و اقدامی انجام نشده است می افزاید: ایجاد واحد اوره و آمونیاک در واقع به این دلیل است که عمر مفید این کارخانه در حال اتمام است و باید کارخانه ای مشابه آن ساخته شود و واحد اوره و آمونیاک دوم در همین راستا اجرایی می شود.وی پروژه راه آهن را از دیگر پروژه های دارای فاینانس دانست که متوقف شده است.
«موفق» مدیر کل دفتر امور سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی هم با بیان این که بیشتر منابع مالی خارجی استان در حوزه پروژه های عمرانی است، می گوید: پروژه های سرمایه گذاری مانند ایجاد نیروگاه و پالایشگاه نفت کالیمانی در استان وجود دارند که تأمین مالی آن ها از منابع مالی خارجی است.
وی با بیان این که حجم کل سرمایه گذاری خارجی در استان 3.4 میلیارد یورو است ادامه می دهد: بخش عمده تأمین مالی این طرح ها قرار است از منابع خارجی تأمین شود. فاینانس در لغت به معنی «مالیه» یا تأمین مالی است و در بحث سرمایه گذاری به تأمین مالی از طریق استفاده از منابع داخلی و یا دریافت و استفاده از وام ارزی اطلاق می شود که مدت دوره استفاده از تسهیلات فاینانس معمولاً بین یک تا 3 سال و مدت دوره بازپرداخت بین 5 تا 15 سال و در مورد طرح های مختلف متغیر است.
این منابع دارای نقاط قوتی از جمله استفاده از تسهیلات فاینانس به مثابه وام های نظارت شده و حق انتخاب فناوری روز و مناسب توسط مجریان طرح های صنعتی است که استفاده از آن اهمیت ویژه ای در امر سرمایه گذاری دارد با این حال گویا در استان چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد و حرف های ضد و نقیض درباره این منابع مطرح می شود؛ در حالی که برخی دستگاه ها استفاده از فاینانس در استان را صفر می دانند و برخی دیگر از مدیران تمام سرمایه گذاری های خارجی در استان را مشمول استفاده از فاینانس می دانند و این در حالی است که فاینانس استقراض بانکی برای تأمین مالی پروژه های عمرانی عمدتاً دولتی است.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
7184/1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.