این عدد، به واقع گمان و پیش بینی بنده بود از میزان آرای ریخته شده به سبد بزرگمردی که قریب 4 سال پیش و در روزگاری بس دشوار، سکان امور اجرایی کشور را با شایستگی در دست گرفت؛ بزرگمردی که حالا در قامت نامزد ریاست جمهوری دوازدهم، بار دیگر پای در صحنه رقابت های انتخاباتی گذارده بود و می رفت که با رأی اعتماد دوباره ملتی که بازگشت به گذشته را با تمام وجود نفی می کرد، هدایتگر اصلی کشتی انقلاب را یار و یاور باشد... و این بزرگمرد محبوب، شمایید! شمایی که با پایمردی و به تدبیر، امید را به این ملت زخم خورده از بدخواهان خارجی و دگم اندیشان داخلی بازگرداندید؛ کسی که با کلید تدبیرش، قفل های فراوانی گشوده شد اما تأکید دارد راهی که با مردم در سال 92 آغاز کرده، تازه به نیمه رسیده است و باید هنوز مسیری نه چندان هموار را پیمود تا به قله های رفیع شایسته ایرانی مسلمان رسید.
این گذشت تا به روز رأی گیری رسیدیم؛ روز موعود! بد اخلاقی های رقبا در کارزار نفس گیر انتخابات، و سوء استفاده آنان از برخی مطالبات به حق اقشار ضعیف تر جامعه، حالا بیش از همیشه مشهود بود. خاصه آن که در هفته های منتهی به روز رأی گیری، اغلب روستاها، شهرهای کوچک و باز به ویژه حواشی شهرها زیر فشار سنگین تبلیغاتی رقیب قرار داشت و شعارهای فریبنده و وعده های ناممکن، بسیاری را تحت تاثیر قرار داده بود. باید اذعان کنم حجم بالای تبلیغات ناصواب حامیان عوامگرایی فریبنده، آرام آرام تشویش و دلهره را بر وجودم مستولی کرد. تشویش از آن رو که با خود می اندیشیدم اگر مدیریت کشور دوباره از ریل عقلانیت و اعتدال خارج شود و باز در ورطه سیاست های شعاری ناکارآمد درافتد، چه مصیبت هایی را این ملت نجیب باید از سر بگذراند و با وجود برخورداری از پیشینه تمدنی چندهزار ساله و فرهنگ اصیل اسلامی معادل 14 سده، در برابر تیر کین بدخواهان و مردم فریبان مستأصل شود و آسیب ببیند.
ساعتی بعد، به مدد رسانه های فراگیر اجتماعی که پیشگام روشنگری و آگاهی رسانی به جامعه شده است، پیامی منتشر شد بدین مضمون که: کد انتخاباتی نامزد محبوب ما، 55 است و نامزد رقیب، 66؛ و در فهرست کلام الله مجید هم 55، عدد سوره مبارکه الرحمان است و 66، شماره سوره التحریم! چه حسن تصادفی! و چه پیام قابل تاملی! من که شب قبل در عهد با خدای خویش، روزه جمعه را نذر توفیق جنابعالی و درواقع پیروزی ملت کرده بودم، در شامگاه جمعه به همراه دست های مردمان روشن بین بسیاری که به دعا رو به آسمان بود، از عمق جان خویش پیروزی تدبیر و اعتدال و امید و عقلانیت را از خالق متعال مسئلت کردم؛ برای اعتلای اسلام و ایران و بهروزی ملت.شگفتا !هر چه به ساعات پایانی رأی گیری نزدیکتر می شدیم، بر صفوف مردمی شعب اخذ رآی هم افزوده می شد؛ گویا ملت آگاه ما عزم شان را جزم کرده بودند که با چراغ دانایی، به نبرد تاریکی بشتابند.همه اینها را کنار هم گذاشتم بیاد آیه قرآن افتادم 'و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی' .
این بود که با ضمیری آرام و دلی مطمئن و امیدوار، با خیل جمعیت همراه شدم و در برگه رأیم،' نام دکتر حسن روحانی عزیز' را با رنگ بنفش نگاشتم و آن را به امانت، به صندوقی سپردم که رهبرم خطاب به مجریان و ناظران و همه دست اندرکارانش تأکید کرده بود که آرای مردم حق الناس است و باید صیانت شود.
حالا خرسند از این که کشورمان از گردنه خطرناک پوپولیسم به سلامت عبور کرد و دکتر حسن روحانی عزیز با کارنامه ای روشن و پربار و برنامه ای مدون برای ریل گذاری صحیح و ارتقای شاخص های اقتصادی و اجتماعی همه صد در صد ملت بزرگ ایران اسلامی بار دیگر توفیق خدمتگزاری به این ولی نعمتان واقعی ما (به تعبیر خمینی کبیر) را یافته است، و خوشحال از این که پیش بینی ام از میزان مشارکت و درصد رأی مردم به جنایعالی قریب به واقعیت بود و سکان امور اجرایی کشور دوباره در دستان باکفایت شما قرار گرفت، چند نکته اجرایی و پیشنهادی را تقدیم می کنم و امید دارم که با اصلاح کارشناسان و صاحبنظران، پربارتر و عملیاتی تر و آماده اجرا شود.
رجاء واثق دارم که اجرای آن ها و دیگر ایده های پیشنهادی دلسوزان نظام و کشور، تداوم راه عقلانیت و اعتدال و حرکت اصلاحی و تحول خواه در جامعه متکثر ما را برای سال های متمادی بیمه خواهد کرد و در انتخابات آتی، جریان اعتدال و اصلاحات حتی درصد آرای بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.
1-نظام اجرایی کشور (و البته همه قوا و ارکان حاکمیتی) نیازمند شایسته سالاری است. با حکمرانی شایسته ی شایستگان، میهن و مردم اوج می گیرند. البته واضح است که جنابعالی نیز با دوراندیشی و منطق نیک، در دور نخست ریاست جمهوری نیز سعی بر این مهم داشتید و زنان و مردانی بزرگ را به خدمت گرفتید. همه بزرگ بودند و شایسته. ستاره هایی نظیر جهانگیری، قاضی زاده هاشمی، ظریف، آخوندی و ... اما شکی نیست که تداوم کار شایستگان و به خدمت گرفتن دیگر باتجربه های خردمند و جوانان کاربلد، علاوه بر آن که بر رونق کار هیئت دولت می افزاید و به برخی حوزه های کمتر پویا در کابینه نخست شما سرعت تغییر و تحول بیشتری می دهد، تفکر شایسته سالاری را در کشور برای سال های مدید نهادینه می کند. بی تردید استفاده از ظرفیت مراکز علمی و پژوهشی، نخبگان و نظریه پردازان، سرمایه های انسانی داخلی و خارج کشور در قالب اتاق های فکر و حلقه های معرفت و دانش در جهت یافتن استراتژی های خلاقانه برای شتاب بیشتر در توسعه و حل مشکلات کشور بسیار موثر و کارا خواهد بود .
2-نظام ما که با وجود قدمت حدود 4 دهه ای، در زمره نظام های نوپا و نوپدید عصر حاضر به شمار می رود و در قالب حکومتی بر مبنای مردمسالاری دینی، در نوع خود در جهان کنونی منحصر به فرد محسوب می شود، در این سال ها به تدریج اشکالات زیادی یافته و گاهی نیز با خلأهایی روبرو شده که چون خود درون سیستم هستیم، شاید کمتر آن ها را می بینیم یا فرصت حل آن را داریم. بدیهی است که اگر برای غلبه بر این چالش ها همت نکنیم، شاید فردا دیر باشد و نسل های آینده بابت کاستی های رخ داده که می تواند ساختار اجتماعی ما را در معرض تهدیداتی قرار دهد، هرگز ما را نبخشند. از نظر حقیر بهترین کار آن است که سکان تدبیر امور اجرایی دولت را به معاون اول شایسته خود و تیم کاری ایشان واگذارید و خود با هوشمندی و درایتی که از شما سراغ داریم، به طرح و حل و فصل موضوعات و مسائل مطرح کشور بپردازید که می تواند مسیر پرمخاطره حرکت کشور را به جاده اصلی تعریف شده در آرمان های انقلابیون اصیل و امام(ره) و شهدای گرانقدر بازگرداند. به تصریح کارشناسان، اکنون وضعیت نظام بانکی کشور نیاز به بازنگری و ترمیم اساسی دارد. بحران آب و چالش های محیط زیست هم از این جمله است. هم چنین، برچیده شدن اعتیاد این معضل بزرگ اجتماعی، بسط هر چه بیشتر آزادی های مدنی و حقوق شهروندی برای عموم مردم و برخی شخصیت های خاص مورد وثوق و احترام مردم، استمرار و تکمیل طرح بزرگ و معجزه وار تحول سلامت که با وجود همه تنگناهای مالی دولت یازدهم اجرایی شد و اکنون در نیمه راه است، حذف تدریجی فساد اداری و اقتصادی از دیگر موضوعاتی است که می توان در زمره مسائل کلان و چالش های راهبردی کشور برشمرد و جا دارد که شخصا بدان ها ورود کنید و به کمک قوای دیگر و سایر ارکان حاکمیت، برای آن ها چاره اندیشی داشته باشید.
3- به عنوان یک ایده جدید که می تواند بخشی از آراء غیر همسو در جامعه را نیز پوشش دهد و به حل دغدغه های روزمره بسیاری از اقشار ضعیف کمک کند، انتزاع امور رفاه اجتماعی عامه مردم از وزارت گسترده و پرکار تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تشکیل سازمان یا حتی وزارتخانه ای منحصرا برای تمشیت امور این حوزه را پیشنهاد می کنم. این تشکیلات با بهره گیری از ایده های کارشناسی و علمی خواهد توانست رفاه حداقلی را به عنوان بخشی از حقوق شهروندی و اصول مورد تأکید در قانون اساسی برای همه آحاد جامعه تامین نماید. در همین راستا، با تکمیل طرح های جدید دولت در هدفمندشدن واقعی یارانه ها و افزایش مستمری اقشار خاص، باید در اقدامی شجاعانه، برای همیشه یارانه ها را به معنای واقعی کلمه، هدفمند و از پرداخت وجوه نقدی به هفتاد میلیون ایرانی خودداری کرد. ایده های جالب و عملی برای تحقق این هدف وجود دارد که به گسترش عدالت اجتماعی در جامعه بسیار کمک می کند و رضایت الهی را به دنبال دارد و در پی آن، به قطع و یقین توفیقات بیشتری نصیب دولت شما خواهد شد.
4-بی تردید طرح تحول سلامت که به فرمان جنابعالی و به دستان باکفایت وزیر جهادی شما آغاز شد ؛حرکتی بزرگ در جهت عدالت و تامین رفاه اجتماعی بود. نگاه ارزشمند و بی بدیل جنابعالی به سلامت انسان ها به عنوان یک بستر ضروری برای توسعه باعث گردید این طرح در شرایط تنگناهای مالی دولت یازدهم شروع شود و آثار خیر و معجزه وار آن در کلام و نظر مردم شریف ایران کاملا مشهود است. البته که این طرح عظیم در نیمه راه است و نیازمند توجه بیشتر برای اثربخشی کامل آن. یقینا تکمیل این برنامه عظیم ملی جایگاه کشور را در بین کشورهای همتراز ارتقایی شایسته می بخشد و جدای از همه نتایج فنی و علمی بسیار مثبت آن در شاخص های ملی سلامت ، حقیر بر این اعتقادم که این طرح بزرگ یعنی«کرامت واقعی مردم در جمهوری اسلامی ایران» .
5- جناب آقای دکتر روحانی! ضمن این که از تلاش همه اعضای ستادهای انتخاباتی شما صمیمانه تشکر می نمایم، اما عمیقا باور دارم پیروزی شما کمتر نتیجه کار ستادی آن ها بود؛ بلکه بیشتر می توان این موفقیت و دستاورد بزرگ ملی را نتیجه یک همگرایی شبکه ای وسیع از همه مردم و دلسوزان کشور و انقلاب، افراد نخبه و خلاق و فرهیختگان و حتی مردمی دانست که شاید حتی با وجود پاره ای گلایه ها و دلخوری ها، یکبار دیگر اعتماد خویش را سرمایه جنابعالی کردند تا در مسیر تدبیر و عقلانیت، امید آفرین باشند. لذا شاید فرصت جدید ترمیم کابینه و مدیریت های استانی و محلی، بهترین فرصت باشد که بدون توجه به سهم خواهی افراد و گروه ها، شایسته سالاری را ملاک اصلی در گزینش همراهان خود و انتصاب مدیران در رده های گوناگون قرار دهید. این اقدام، ضمن آنکه مدیران و اعضای ستادها را نیز در بر می گیرد ؛همه عناصر و آرای خاکستری را پوشش می دهد؛ از غلبه نگاه ابزاری به آن ها پیشگیری می کند و با گسترش چتر مدیریتی و کمک به بهبود نظام گردش نخبگان و افزایش کارآمدی سیستم، رضایت خاطر بیشتر مردم را نیز جلب خواهد کرد.
6- در جشن بزرگ پیروزی ملت در 29 اردیبهشت، قریب 60 درصد جمعیت رأی دهندگان به کارنامه و برنامه های شما و دولتمردان تان نمره قبولی دادند می توان از فرصت پیش آمده و با تکیه بر رأی اعتماد مردمی که به بازوی شما قوت بیشتری بخشیدند و با همراهی مجلس همسو با دولت، در مسیر آغاز یک برجام داخلی و پیشبرد گفت و گو و مفاهمه ملی به منظور کاستن از شکاف های سیاسی و اجتماعی گام برداشت. این مسیر بس دشوار و زمانبر، اما با ثمراتی بسیار دلنشین همراه است و از این معادله شیرین برد-برد، می توان میوه افزایش سرمایه اجتماعی و زمینه سازی ارتقای مشارکت اقتصادی مردم و توسعه و آبادانی بیشتر کشور را چید.
به هر ترتیب در جمعه ای که گذشت، با همه رفتارهای گاه فراقانونی و بداخلاقی های حریف، در نهایت امر، اکثریت مردم فهیم ما به جنابعالی رای دادند و با رأیی فراتر از دوره نخست ریاست جمهوری تان، به شما قوت بازو بخشیدند. یعنی به تفکر شما و به اندیشه شما دوباره رأی اعتماد دادند و اکنون منتظر تحقق وعده های جنابعالی به سرانگشت تدبیر و امیدتان هستند. در کشاکش میان این دو نیروی اجتماعی متضاد و ناهمسو، مباد که مصلحت اندیشی های برخی افراد، قاطبه این مردم اعتدال گرا و فرهنگ دوست را از تحقق وعده های این روزهای شما مأیوس کند انشالله. دست حق یارتان باد.
دکتر ابراهیم گلمکانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
7184/1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.