به گزارش ایرنا، حسن شکوری نسب چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این جمعیت تلاش بسیاری برای امداد رسانی، جست و جو، نجات، اسکان و تغذیه اضطراری زلزله زدگان انجام داد اما ورود برخی افراد غیر متخصص سبب شد تا درخواست هایی خارج از نیاز اضطرار در بین زلزله زدگان مطرح شود.
این مسنول استانی افزود: علیرغم این مشکلات، جمعیت هلال احمر خراسان شمالی توانست روند امدادرسانی را به طور کامل مدیریت کند به طوریکه مسئولان کشوری رضایت خود را از این امر اعلام کردند.
وی افزود: تا 24 ساعت نخست وقوع حادثه، هیچ گلایه ای از امدادرسانی ها و رسیدگی به امور زلزله زدگان وجود نداشت، اما با ورود افراد غیر اهل و غیر متخصص که به صورت غیرکارشناسانه و با هدفی غیر از امداد وارد عرصه شده بودند، افزایش توقعات به یکی از چالش ها در امداد رسانی جمعیت هلال احمر بدل شد.

* اخلال در شبکه موبایلی
شکوری نسب در بخش دیگر سخنان خود، بروز مشکل در برقراری ارتباطات را از دیگر چالش های امداد رسانی عنوان کرد و گفت: یکی از نیازهای اساسی در مدیریت بحران در دقایق ابتدایی، وجود بستر برای برقراری ارتباط است اما در شب حادثه، شبکه های بی سیم بعضا مختل شد و برقراری ارتباط با مشکل روبه رو شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی افزود: در این زمینه نیاز است تا خط ویژه بحران در استان راه اندازی شود تا به صورت ویژه در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد البته پیش از این در این باره پیگیری هایی انجام شده و انتظار می رود به نتیجه برسد.
وی اظهار کرد: اکنون حدود 75 درصد از مناطق مختلف استان زیر پوشش شبکه رادیویی بی سیم قرار دارد و نیاز است تا این شبکه تقویت شود.
شکوری نسب ایجاد ترافیک سنگین و قابل توجه در برخی خیابان های شهر در شب وقوع زمین لرزه را از دیگر چالش های امدادی در این حادثه عنوان کرد و گفت: جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی به موقع نیاز به سرعت عمل دارد.

* تجهیزات لجستیک هلال احمر از شهر خارج می شود
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از روبه رو شدن با ترافیک شهری باید تمام انبارها، تجهیزات لجستیک و ساختمان های مربوط به عملیات امداد و نجات به خارج از شهرمنتقل شود.
وی با بیان اینکه در این باره ساخت دو انبار یکهزار مترمربعی در سایت تخته ارکان بجنورد آغاز شده است گفت: اجرای ساختمان فرماندهی امداد و نجات نیز امسال به مناقصه می رود و ساخت آن عملیاتی می شود.
شکوری نسب تاکید کرد: امسال 70 درصد از تجهیزات لجستیک و عملیات امداد و نجات این جمعیت به بیرون شهر بجنورد منتقل می شود و مابقی نیز در پروسه 2 ساله به خارج شهر انتقال داده خواهد شد.

*ایجاد منطقه امن در بجنورد
شکوری نسب در بخش دیگر سخنان خود بر شناسایی و ایجاد مناطق امن برای اسکان در حادثه های احتمالی تاکید و اظهار کرد: منطقه امن نیز در سایت اداری تخته ارکان بجنور برای اسکان مردم در حادثه های احتمالی ایجاد می شود.
وی خاطرنشان کرد: برای این منطقه امن، زمینی به مساحت 12 هکتار در اختیار است که دیوارکشی‌های این پروژه انجام شده، امسال مطالعات این پروژه به پایان می‌رسد و عملیات اجرایی آن از سال آینده آغاز می شود.

* هیچ چادری از زلزله زدگان بازپس گرفته نشده است
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون اسکان و تغذیه اضطراری زلزله زدگان استان به پایان رسیده است و مردم حادثه دیده نیازمند اسکان موقت و یا دائم هستند افزود: چادرهای تحویل شده به آسیب دیدگان تا زمانی که به آن نیاز دارند، در اختیار مردم است و زمانی برای بازپس گیری چادرها تعیین نشده است.
وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه هلال احمر چادرهای واگذار شده را بازپس گرفته است اظهار کرد: حتی یک تخته چادر از آسیب دیدگان از زلزله بازپس گرفته نشده است.
وی تصریح کرد: چادرها به افراد نیازمند داده شده است و اطمینان می دهیم تمام کسانی که نیاز به چادر و اسکان اضطراری داشته اند، چادر دریافت کرده اند و به طور مثال در روستای قصرقجر که 185 خانوار جمعیت دارد، 204 تخته چادر توزیع شده است.
به گفته وی در مجموع سه هزار و 350 چادر برای زلزله زدگان نصب و راه اندازی شده و سه هزار و 500 بسته مواد غذایی به دست زلزله زدگان استان رسیده است.
زلزله 5.7 ریشتری شنبه هفته گذشته خراسان شمالی را لرزاند که مرکز کانون آن در شهر پیش قلعه حدفاصل 2 شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان بود.
شمار مصدومان این زمین لرزه به بیش از 500 نفر رسید که دو نفر نیز جان خود را از دست دادند.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.