به گزارش ایرنا، مردم روستای پسرکانلو از اسفند ماه سال پیش با مشکل رانش زمین و تخریب خانه ها روبه رو شده اند و در این مدت شاهد تشدید و افزایش مشکل رانش زمین با بارش باران بوده اند.
مشکل رانش زمین در روستای نرگسلو علیا نیز مردم را نگران کرده است و مردم این روستاها امسال متحمل خسارت های زیادی شده اند.
دهیار روستای نرگسلو علیا در این باره می گوید: یک بخش از روستا در منطقه مسکونی، 60 تا 70 متر رانش داشته و در بارندگی ها، به این رانش افزوده می شود.
محمد ایمانی اظهار می کند: رانش زمین جاده روستا را نیز تحت تاثیر قرار داد و در یک نقطه از جاده، حدود یک متر رانش ایجاد شد.
وی می افزاید: شکاف ایجاد شده در جاده توسط اهالی پر می شد اما دوباره رانش زمین مشکل را تکرار می کرد و شکاف در سطح جاده ایجاد می شد.
وی با بیان اینکه بیشتر واحدهای مسکونی با استفاده از تسهیلات ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی شده است می گوید: رانش زمین در حیاط برخی منازل مسکونی شکاف ایجاد کرده و برخی سازه ها در حیات همچون سرویس بهداشتی و یا انبارها دچار خسارت شده است و برخی واحدهای مسکونی نیز خسارت دیده است.
دهیار روستای پسرکانلو نیز می گوید: مشکل رانش زمین هر سال وجود دارد اما امسال بیشتر شده است.
امید رمضانی اظهار می کند: رانش زمین از اوخر سال گذشته سبب نگرانی اهالی این روستا شده و با ادامه بارندگی ها مشکل رانش زمین و نگرانی ها بیشتر می شود.
وی اظهار می کند: نانوایی این روستا نیز تخریب شده است و کار خبازی در یکی از کانکس ها انجام می شود.

*رانش زمین در حال افزایش
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد با اشاره به اینکه مشکل رانش زمین در روستای پسرکانلو و نرگسلو علیا در حال افزایش بوده است می گوید: پدیده رانش زمین در این مناطق با افزایش بارندگی ها بیشتر شده است.
رضا جبار ایمانی اظهار می کند: با توجه به تجربه وقوع رانش زمین در این مناطق، با وقوع بارندگی ها، مشکل افزایش رانش زمین شدت می گیرد.
وی با بیان اینکه بیش از 30 واحد مسکونی در روستای پسرکانلو بر اثر رانش زمین، دچار خسارت شده است خاطرنشان می کند: خسارت در 17 واحد مسکونی، 60 تا 100 درصد گزارش شده است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد می افزاید: 14 واحد مسکونی 30 تا 60 درصد خسارت دیده اند و خسارت در سه واحد مسکونی نیز کمتر از 30 درصد به ثبت رسیده است.
وی گفت: در روستای نرگسلوعیا نیز پنج سازه بین 60 تا 100 درصد خسارت دیده است که البته خسارت ها در این روستا در منازل مسکونی نبوده و سرویس بهداشتی که در حیات ساخته شده و یا جایگاه نگهداری دام دچار خسارت شده است.
جبار ایمانی اظهار می کند: با همکاری جمعیت هلال احمر استان، هشت دستگاه کانکس برای اسکان خانواده های حادثه دیده به روستای پسرکانلو منتقل و به روستاییان تحویل داده شده است.

* انگشت شماتت به سمت خاک رسی، چاه های جذبی و بارندگی
جبار ایمانی درباره علت وقوع حادثه رانش زمین می گوید: خاک منطقه دهستان بدرانلو خاک رسی است و بر این اساس مستعد رانش است و در فصل بهار و به هنگام بارندگی، مشکل رانش زمین ایجاد می شود.
وی تصریح می کند: به نظر می رسد چاه های جذبی که برای جمع آوری فاضلاب در منازل حفر شده نیز بر مشکل رانش افزوده است از این رو یکی از راه کارهای حل مشکل، اجرای طرح جمع آوری فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی است و یکی از مواردی که مشکل رانش زمین در این منطقه را افزایش داده است، حفر چاه های جذبی برای جمع آوری فاضلاب است.
وی تصریح می کند: یکی از راهکارهای عملی برای حل مشکل رانش زمین، اجرای طرح جمع آوری فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی در این روستاها است.
جبار ایمانی اظهار می کند: یکی دیگر از راهکارها استفاده از مصالح نوین و سبک است استفاده از مصالح سنتی، میزان بارگذاری بر روی خاک را افزایش می دهد و سبب تشدید مشکل می شود.

* لزوم انجام مطالعه
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد در باره جابه جایی روستای پسرکانلو می گوید: جابه جایی روستا کاری پر هزینه است و از آنجایی که شرایط خاک منطقه مستعد رانش زمین است، جابه جایی روستا نمی تواند مشکل را به صورت اساسی حل کند بنابراین باید راهکارهای دیگر مورد توجه قرار گیرد.
وی در عین حال تاکید می کند: راهکار قطعی و درست تنها توسط مشاور و از طریق انجام مطالعه های لازم قابل ارائه است زیرا شرایط جغرافیایی دهستان بدرانلو به گونه ای است که بدون انجام مطالعه دقیق نمی توان راهکار مناسبی در این زمینه ارائه داد.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد می گوید: مشکل بروز رانش زمین مربوط به اکنون نیست و همه ساله در فصل بهار مشکل رانش زمین، در روستاهای دهستان بدرانلو مشاهده می شود و بسته به میزان بارش ها، این مشکل تشدید پیدا می کند.
جبار ایمانی اظهار می کند: خاک منطقه دهستان بدرانلو رسی است و نسبت به بارگذاری های زیاد نامقاوم است و این نامقاوم بودن در زمان بارندگی و نفوذ آب به لایه های آن بیشتر می شود.
وی تاکید می کند: هر گونه بارگذاری بر روی این خاک های رسی همچون ساخت منزل و یا راه، سبب افزایش و تشدید مشکل می شود.
وی تصریح می کند: ارائه راهکار مناسب برای حل مشکل رانش زمین در این دهستان، نیازمند انجام مطالعه است و تا کنون مطالعه ای بر روی وضعیت رانش زمین در دهستان بدرانلو انجام نشده است.
جبار ایمانی می گوید: پیش از این و در سال 86 وضعیت مشکل رانش زمین در روستاهای عرب، شیخ تیمور و گلی انجام شد و اقداماتی برای تثبیت خاک در این روستاها انجام شده است.
به گفته وی این روستاها نیز خسارت هایی را از رانش زمین متحمل شده بودند اما با اقدامات انجام شده برای تثبیت خاک، مشکل تا 90 درصد حل شده است ورانش زمین مهار شده است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد می افزاید: به لحاظ وجود شیب تند منطقه و خاک رسی آن، شرایط خاک منطقه به گونه ای است که بدون انجام مطالعه نمی توان راهکاری برای حل مشکل ارائه داد، به هر حال خطرپذیری در این روستاها بالا است و نیاز است فکر مناسب و تدبیر لازم برای حل مشکل اندیشه و اتخاذ شود.
6هزار و 506 خانوار در 38 روستای دهستان بدرانلو زندگی می کنند که از این تعداد، ساکنان 16 روستا با مشکل رانش زمین روبه رو هستند و خاک این منطقه در معرض رانش زمین است.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.