به گزارش ایرنا سرهنگ پاسدار احیا محمد امیری روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت سوم خرداد برگزار شد اظهار کرد: تشریح عملیات بیت المقدس در شبکه اترک خراسان شمالی توسط فرماندهان، برگزاری صبحگاه مشترک در سپاه، افتتاح یادمان های شهدا، دیدار با خانواده شهدا و تجلیل از رزمندگان و خانواده شهدا از جمله برنامه ها است.
وی عملیات بیت المقدس را مهم ترین و موثر ترین عملیات در دوران دفاع مقدس دانست و افزود: در طول جنگ تحمیلی 19 عملیات گسترده و مهم و 70 تا 80 عملیات محدود با دشمن نیز داشتیم که مهم ترین آنان در طول جنگ از سال 1360 به بعد بود چرا که از این سال ها عملیات تهاجمی نیز آغاز شد.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از خاک پنج استان کشور در اشغال دشمن قرار گرفته بود افزود: 14 هزار کیلومتر از خاک ایران توسط دشمن اشغال شده بود، حدود یکسال نمی توانستیم کاری انجام دهیم و دشمن در این مناطق مستقر شده بود و پیشروی می کرد.
وی افزود: اما تدبیر جنگ عوض شد و از تدافعی به تهاجمی پیش رفتیم که در اولین عملیات حصر آبادان شکسته و دشمن قلع و قم شد اما محدوده کوچکی آزاد شد.
وی با بیان اینکه در عملیات بیت المقدس بیش از 6 هزار کیلومتر از خاک کشور که توسط دشمن اشغال شده بود آزاد شد افزود: در این عملیات بخش عمده غرب رودخانه کارون، جاده اهواز، شهر استراتژیک بندر خرمشهر را از اشغال کشور خارج کردیم.
وی اظهار کرد: در عملیات بیت المقدس توازن نظامی کشور تغییر کرد، 36 هزار نفر از نیروهای زبده و آموزش دیده دشمن که بالغ بر 50 تا 60 تیپ می شد منهدم شد همه یا کشته شدند یا به اسارت رزمندگان غیور درآمدند.
امیری با بیان اینکه رزمندگان با شرایط سخت، وفاداری و از خودگذشتگی در این عملیات می جنگیدند افزود: 23 شبانه روز رزمندگان سخت جنگیدند تا توانستند خرمشهر را آزاد کنند.

** شهادت 51 نفر در عملیات آزادسازی خرمشهر
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در خراسان شمالی گفت: این استان برای آزاد سازی فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس 700 نفر رزمنده به جبهه های جنگ اعزام کرد که از این تعداد 51 نفر به شهادت رسیدند.
وی افزود: با توجه به یکپارچگی خراسان بزرگ در آن دوران نیروهای استان خراسان شمالی با حضور در لشگر های 5 نصر، لشگر ویژه شهدا، لشکر 21 امام رضا (ع)، لشکر 77 خراسان، لشکر 28 روح الله، پدافند هوایی ارتش، گروه 61 محرم، جهاد سازندگی خراسان و .. حماسه ها آفریدند.
وی گفت: در دوران دفاع مقدس رزمنده های این خطه از خراسان بزرگ اعزام می شدند که در عملیات دفاع مقدس همراه تیپ 21 امام رضا (ع) بیش از دو گردان در این عملیات شرکت کردند.
وی افزود: از مجموع شهدا 10 نفر ارتشی، 37 نفر سپاه و بسیجی، سه شهید هلال احمر و یک شهید جهاد سازندگی است و حتی در این عملیات فرمانده های به نامی همچون شهید طالب زاده نیز حضور داشتند.
خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، همچنین بیش از 35 هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در عملیات ها حضور داشته اند.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.