به گزارش ایرنا به نقل از مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزک دانشگاه تهران بزرگترین آن زلزله ای با قدرت 3 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در ساعات 17 و 42 دقیقه امروز (چهارشنبه) جاجرم را لرزاند.
به گزارش ایرنا به نقل از این مرکز این زمین لرزه در هشت کیلومتری عمق زمین رخ داده است.
این مرکز همچنین عرض جغرافیایی این زلزله را 36.543 درجه شمالی و طول جغرافیایی آن را نیز 56.398 درجه شرقی اعلام کرده است.
وی افزود: طی امروز در ساعت چهار و 22 دقیقه بامداد زلزله به قدرت 3.1 ریشتری نیز بجنورد را لرزاند، همچنین چند پس لرزه دیگر بجنورد و گرمه را نیز لرزاند.
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناس مسئول شبکه لرزه نگاری قوچان نیز از زمان وقوع زلزله شنبه شب با قدرت 5.7 ریشتری تا دیروز نیز 55 پس لرزه در این استان به وقوع پیوسته بود، که بزرگی تمامی این پس لرزه ها بین 1.5 تا 3.5 ریشتری بوده است.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود درسده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.
زلزله شنبه شب هفته جاری نیز با قدرت 5.7 ریشتری در این استان دو کشته و بیش از 400 مصدوم داشته است.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.