به گزارش ایرنا، علی ربیعی یکشنبه شب در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان شمالی اظهار کرد: این اقدام توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با حداکثر مساعدت های قانونی و بخشودگی های از جمله رایگان بودن صدور پروانه ، نظارت و کمک ها و وام های بلاعوض به سرعت انجام می شود.
وی با اشاره به حضور خود در برخی روستاهای آسیب دیده از زلزله افزود: خوشبختانه اقدامات خوب و مناسبی در مناطق زلزله زده روستایی استان انجام شده است.
وی تصریح کرد: اینکه 460 نفر مصدوم به موقع امدادرسانی شوند و زیرساخت های آب، برق و گاز به موقع برای زلزله زدگان برقرار شود، نشان از اقدام خوب و مناسب دستگاه مختلف برای مدیریت بحران دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اکنون در مجموع مشکل خاص و چشمگیری در تامین زیر ساخت ها در مناطق زلزله زده این استان وجود ندارد.
وی در بخش دیگر خود بر ایجاد و تامین آرامش روانی در جامعه به هنگام وقوع حادثه و بحران تاکید کرد و گفت: رسانه ها در این باره نقش موثری دارند و از خبرنگارن و رسانه ها درخواست می شود به ایجاد فضای امید و آرامش در جامعه کمک کنند.
وی تصریح کرد: در زمان مدیریت بحران بیش از هر چیز به آرامش نیاز داریم.
ربیعی درباره مقاوم سازی منازل مسکونی در روستاها اظهار کرد: در مقاوم سازی منازل مسکونی، باید مناطق زلزله خیز دراولویت قرار گیرند.
وی افزود: سالانه 200 هزار مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح کشور اجرا و ساخته می شود و در این زمینه انتظار این است که اولویت در این مقام سازی ها در مناطق زلزله خیز باشد.
ربیعی از دستگاه های مختلف این استان خواست تا خدمات خود در روستاهای حادثه دیده را بیشتر کنند و بیش از گذشته در این مناطق حضور داشته باشند تا این امر سبب افزایش و نهادینه شدن امید در مردم این مناطق شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره کمبود میزان چادر برای اسکان حادثه دیدگان گفت: به نظر می رسد چادر به تعداد مورد نیاز و کافی تامین شده است و مشکل مهمی نیز در این باره وجود ندارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تلف شدن دام ها در مناطق روستایی زلزله زده اشاره کرد و افزود: از جهاد کشاورزی و دامپزشکی انتظار می رود نسبت به انجام تدابیر لازم برای تامین بهداشت محیط و سلامت افراد اقدام کنند.
وی گفت: اعطای وام های کم بهره با نرخ چهار درصد به دامداران خسارت دیده پیگیری می شود و امید می رود این امر به نتیجه برسد.
علی ربیعی که به نمایندگی از رییس جمهوری وارد مناطق زلزله زده خراسان شمالی شده است عصر یکشنبه برای عیادت از مصدومان حادثه زلزله در بیمارستان امام علی (ع)بجنورد حضور یافت.
به گزارش ایرنا، زلزله ای شنبه شب با قدرت 5.7 ریشتری ساعت 22و 30 دقیقه و 58 ثانیه استان خراسان شمالی را لرزاند که مرکز کانون آن در شهر پیش قلعه حدفاصل2 شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان بود. شمار مصدومان زمین لرزه شنبه شب استان به بیش از 400 نفر رسید که دو نفر نیز جان خود را از دست دادند.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود درسده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 1744 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.