شاکر رزاق الدعمی روز جمعه در حاشیه نشست خبری اعضای رایزنی بازرگانی سفارت عراق در ایران و هیات تجاری کشور عراق در خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در همکاری اقتصادی و صادرات به کشور عراق جایگاه اول متعلق به کشور چین و جایگاه دوم نیز مربوط به ترکیه است.
وی افزود: در سال 2016 ایران از نظر صادرات به عراق جایگاه سوم را داشت که هم اکنون ارتقا یافته است.
وی بر ارتباط بیشتر بین کشور عراق و ایران تاکید کرد و افزود: در سه سال گذشته همکاری با تجارهای برخی از استان های ایران را داشته ایم که منجر به توافق های خوبی نیز شده است.
وی بر شرکت در نمایشگاه ها، ارتباط و تعامل بیشتر با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور تاکید کرد و افزود: این ارتباط ها را به منظور تبادل بیشتر بازرگانی باید گسترش دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر اصلاح شدن قانون سرمایه گذاری خارجی در کشور عراق اشاره ای کرد و گفت: روند سرمایه گذاری در کشور عراق در سال های اخیر با اصلاح قانون آسان سازی شده است که از تجار ایرانی دعوت می کنیم تا بیشتر ارتباط بازرگانی با این کشور را داشته باشند.
رایزن بازرگانی عراق در ایران با بیان اینکه اگر بازرگانان ایرانی در ارتباط با عراق مشکلاتی داشته باشند افزود: هم اکنون به دنبال راهکارهایی برای ارایه خدمات بهتر به بازرگانان و همچنین آسان سازی روند سرمایه گذاری در این کشور هستیم تا تعاملات بین دو کشور افزایش یابد.
شاکر رزاق الدعمی همچنین به ایجاد بانک های ایرانی در کشور عراق نیز اشاره ای کرد و افزود: با راه اندازی چند بانک ایرانی در این کشور تعاملات بانکی نیز آسان تر شده است.
وی در خصوص استاندارد های کالاهایی که وارد کشور عراق می شود افزود: سه شرکت بخش خصوصی از اروپا در عراق تمامی کالاهایی که از کشورهای مختلف وارد عراق می شوند را از لحاظ استاندارد بودن می سنجند که کالاها باید این استاندارد های لازم را داشته باشند.
وی بر بالا بردن کیفیت کالاهایی که از ایران به عراق صادر می شود تاکید کرد و گفت: باید شرکت های ایرانی بتوانند با شرکت های چینی و ترکیه ای رقابت کنند که بهترین کار هم اکنون بالا بردن کیفیت کالا و بازار یابی و تبلیغات است.
وی بیشترین نیاز این کشور را به مواد غذایی دانست و افزود: باید کیفیت ها و استانداردها در این کالاها رعایت شود.
وی اظهار کرد: بعد از نیاز به مواد غذایی این کشور نیاز به لوازم صنعتی، مصالح ساختمانی و سایر نیازهای ساختمانی از جمله کالاهای مربوط به برق دارد که هم اکنون از بازرگانان و شرکت ها می خواهیم در این راستا بیشتر فعالیت کنند و کالاهای مورد نیاز کشور عراق در این خصوص را با رعایت کیفیت و استاندارد تامین کنند.
به گزارش ایرنا و بر اساس آخرین آمار اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی میزان 54 هزار و 654 تن کالا از این استان به ارزش 6میلیون و 944هزار دلار درسال 95 به مقصد کشور عراق صادر شده که این کالاها شامل مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات کشاورزی بوده است.
این استان پارسال، 94 میلیون و 400 هزار دلار به وزن 728 هزار تن انواع محصول به سایر کشورها صادرات داشته است.
***
همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
3007/ 1744خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.