محمدرضا قلی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پایین بودن دمای هوا در بهار امسال موجب کندی رشد گیاهان و علوفه مراتع شده و به همین علت کوچ عشایر این استان نسبت به سال گذشته با تاخیر انجام می شود .
به گزارش ایرنا اداره کل هواشناسی خراسان شمالی دوشنبه با صدور اخطاریه ای درباره وقوع رواناب و سیلاب در بخش هایی از این استان و همچنین کاهش 15 تا 20 درجه ای دمای هوای این استان تا روز جمعه هشدار داد.
قلی پور اظهار کرد: همچنین هم اکنون در مناطق قشلاقی خانوارهای عشایری هوا گرم و مساعد است عشایر می توانند از چراگاههای این مناطق برای چرای دام استفاده کنند.
وی افزود: دامداران کوچ رو عشایر که در مناطق قشلاقی خراسان شمالی و نیز استان گلستان به سر می برند به دلیل فقدان علوفه کافی در مراتع میانبند، ایلراهها و مناطق ییلاقی درخواست تمدید مدت استقرار در مراتع قشلاقی را کردند که با آن موافقت شد.
او گفت: تاخیر در کوچ عشایر این استان از مناطق ییلاقی به قشلاقات، با ادارات مربوط در استان گلستان نیز هماهنگ شده است و همچنین در زمان آغاز کوچ بهاره با تمامی اداره های مربوطه استان خراسان شمالی نیز هماهنگ خواهد شد تا به خانوار های عشایری خدمات ارایه کنند.
قلی پور افزود: همه ساله در فروردین عشایر از مناطق قشلاقی استان گلستان به مناطق ییلاقی خراسان شمالی کوچ می کردند که امسال کوچ آنان تا اردیبهشت ماه به تاخیر افتاد.
وی اظهار داشت: عشایر این استان پاییز و زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه‌ تپه در استان گلستان و نیز مانه‌ و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و اسفراین سپری می کنند.
او گفت: با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات عشایر دام های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوههای شاه ‌جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می دهند.
وی افزود: عشایر خراسان شمالی دارای سه ایلراه اصلی هستند که ایلراه شمالی شامل مسیر شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه ‌تپه است.
این مسئول گفت: ایلراه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، بجنورد، قوری‌ میدان و مراوه تپه است و ایلراه میانی نیز از قوچان تا مانه ‌و سملقان و از اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه ‌تپه گذر می کند.
مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی افزود: از بیش از پنج هزار خانوار عشایر این استان حدود چهار هزار نفر در فصل ییلاق و قشلاق کوچ می کنند و مابقی ثابت هستند.
قلی پور با بیان اینکه هشت درصد از تولید گوشت قرمز عشایر کشور در این استان تولید می شود گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری این خطه بیش از میانگین کشوری است.
وی اظهار کرد: به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان 180 راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور 130 راس دام است.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد تولید گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با 700 هزار راس دام در این استان کوچروی می کنند.
3007 / 1744 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.