به گفته بسیاری از کارشناسان، دولت تدبیر و امید با توجه به سیاست های نادرست اقتصادی و اجتماعی طی 8 سال پیش از خود، با انبوهی از مشکلات و گرفتاری ها مواجه بود که در نتیجه برای ساماندهی آن ها ابتدا دست به آواربرداری زد و سپس برای ریل گذاری بستر توسعه مناطق، استان ها و سراسر کشور اقدام کرد. البته در این میان، تکمیل طرح های ناتمام باوجود تنگناهای مالی دولت یازدهم در دستورکار قرار داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در این میزگرد گفت: طی سه سال مدیریت دولت تدبیر و امید 4 هزار و 600 پروژه عمرانی در این استان به انجام رسیده است.
محمد حسین علی نیا با بیان این که در مجموع برای اجرای این پروژه ها 19 هزار میلیارد ریال هزینه شده است، به مهم ترین پروژه های عمرانی و خدماتی قابل افتتاح در استان اشاره کرد و گفت: افتتاح رسمی 55 کیلومتر از باند دوم راه ارتباطی بجنورد به استان گلستان در زمره این طرح هاست.
وی افزود: در 8 سال دولت گذشته و با وجود درآمد سرشار نفتی، تنها 15 کیلومتر از این مسیر برای بهره برداری آماده شد اما با وجود وضعیت نامناسب اعتباری در این دولت 55 کیلومتر از این محور برای افتتاح آماده شده است.
این مقام مسئول، به تکمیل و تجهیز 2 بیمارستان بزرگ در استان طی 3 سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: بیمارستان 320 تخت خوابی تخصصی و فوق تخصصی امام حسن(ع) در بجنورد با 29هزار مترمربع زیربنا و بیمارستان 220 تخت خوابی تخصصی آیت الله هاشمی رفسنجانی در شیروان با 18 هزار مترمربع زیربنا در مدت کوتاهی آماده شد و آماده سازی این دو پروژه در این مدت کوتاه، به معجزه شباهت دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در باره دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در این استان در حوزه عمرانی گفت: این استان سال گذشته رتبه نخست کشور در جذب اعتبارات اسناد خزانه اسلامی را به خود اختصاص داد.
وی افزود: از 680 میلیارد ریال اعتبار عمرانی که اختصاص پیدا کرده، 410 میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی و 270 میلیارد ریال به شکل نقد بوده است.
وی به وضعیت تخصیص اعتبارات در این دولت اشاره کرد و گفت: تا شهریور سال 92 در این استان تنها 5 درصد از اعتبارات تخصیص داده شده بود اما پس از استقرار دولت، حدود 30 درصد از اعتبارات تخصیص یافت و سال 93 نیز 85 درصد از اعتبارات تخصیص پیدا کرد.
علی نیا خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان نیز تاکنون 8 هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار به استان تزریق شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: با اقدامات انجام شده در این دولت، شاخص های توسعه در استان به طور چشمگیری ارتقا یافته است.
علی نیا با بیان اینکه میزان بهره مندی روستاییان استان از آب آشامیدنی سالم از 71 درصد در سال 92 به 76 درصد در وضعیت کنونی رسیده است، تصریح کرد : در دولت گذشته ساکنان 148 روستا با تانکر آبرسانی می شدند و آبرسانی سیار به این روستاها منحصر به فصل گرم سال و تابستان نبود و در فصول متعدد از سال تعداد زیادی روستا با تانکر آبرسانی می شد.
به گفته وی، اکنون تعداد روستاهایی که ساکنان آن به شکل سیار آبرسانی می شوند، به زیر 50 روستا رسیده است.
معاون عمرانی استاندار در باره خدمات رسانی دولت یازدهم در حوزه گازرسانی به استان نیز گفت: سال 92 تنها 62 درصد از روستاییان استان از گاز طبیعی بهره مند بودند اما اکنون علاوه بر این که تمام شهرهای استان گازرسانی شده است، 80 درصد از روستاهای استان نیز از این نعمت بهره مند هستند و تا پایان سال جاری بقیه روستاها نیز گازرسانی می شود.
وی افزود: در این دولت یعنی طی 3 سال گذشته 2 هزار میلیارد ریال به شهرداری ها و یکهزار و 100 میلیارد ریال به دهیاری های استان کمک شد و میزان کمک های دولتی به شهرداری های استان در این مدت 3.5 برابر رقمی است که در 8 سال دولت گذشته به این نهاد تزریق شده بود و دهیاری ها نیز در 3 سال گذشته 5.5 برابر 8 سال مدیریت دولت گذشته اعتبار دریافت کرده اند.

*تریبون ها برای انعکاس خدمات دولت محدود است
علی نیا با اشاره به نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات پیش رو گفت: اکنون دغدغه مشترک دولتمردان و حامیان دولت، در بیان اقدامات و خدمات ارائه شده، بحث اطلاع رسانی است چون متاسفانه تریبون ها در این زمینه محدود است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ادامه داد: بارها مشاهده شده است زمانی که در سخنرانی ها مردم مشتاق شنیدن صحبت ها در زمینه اقدامات و خدمات انجام شده توسط دولت هستند، به بهانه هایی همچون کمبود وقت، صحبت ها ناقص و ناتمام در صدا و سیما گذاشته می شود.
علی نیا افزود: تنها تریبون دولت برای انعکاس خدمات انجام شده، هفته دولت و یا دهه فجر بوده که تلاش شده است تا از این فرصت ها نهایت استفاده شود.
این مقام اجرایی با بیان اینکه با توجه به هم زمانی برگزاری 2 انتخابات حساس در 29 اردیبهشت ماه، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نباید مورد غفلت باشد، گفت: نامزهای انتخاباتی شوراهای شهر و روستا که همسو با دولت هستند، باید دفاع از عملکرد دولت و تبیین خدمات انجام شده را مورد توجه قرار دهند.
علی نیا افزود: تلاش ما این است که با آگاهی بخشی در زمینه اقدامات و خدمات ارائه شده به مردم، آنان را در انتخاب ادامه مسیر توسعه کشور کمک کنیم.
وی اظهار کرد: به یقین اگر مردم آگاهی و اطلاعات بیشتری از اقدامات انجام شده داشته باشند، آنان که گوش شنوایی دارند، قانع می شوند.
وی در باره حمایت های دولت از سرمایه گذاران در این استان نیز با اشاره به برخی پروژه های خاص و مهم گفت: رویکرد ما حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیردولتی است اما در این میان برخی ها که تریبون در اختیار دارند، جوسازی کرده و بعضی رسانه ها نیز آنان را همراهی می کنند.

*دولت در مسیر از پیش تعیین شده قرار گرفت
یکی از کارشناسان آموزش و پرورش خراسان شمالی در این میزگرد از کاستی های موجود در مسیر اطلاع رسانی عملکرد دولت یازدهم انتقاد کرد و گفت: تنها بستر برای اطلاع رسانی ها در این زمینه، سفرهای استانی است.
محمود صفدری اظهار کرد: اکنون اقدامات دولت غالبا توسط شخص رئیس جمهور و در سفرهای استانی منعکس و بیان می شود و این نشانه مظلومیت دولت است.
این کارشناس امور توسعه ای افزود: در دولت قبل پروژه هایی مصوب شد و کلنگ خورد که اعتبار سنگین و بالایی را می طلبید و به همین علت نیز عمر پروژه ها از عمر دولت تجاوز کرد و به ناچار، دولت یازدهم در مسیری قرار گرفت که پیش از استقرارش، برای آن مشخص شده بود.
وی خاطرنشان کرد: دولت گذشته با این اقدام خود و با کلنگ زدن پروژه هایی که در دوره مدیریت خود به نتیجه نرسید، در حقیقت از حق دولت بعدی سوء استفاده کرد و این دولت هم به ناچار تمام انرژی و توان صرف اتمام و به نتیجه رساندن پروژه های ناتمام کرد و مجبور به ادامه راهی شد که برایش تعیین شده بود.
صفدری گفت: در این دولت کمک های بسیار خوبی به شهرداری ها شد اما این اعتبارات هنگفت تزریق شده به این نهادها، به خوبی در کارنامه دولت منعکس نشد.
وی به برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز اشاره کرد و گفت: نامزد های همسو با دولت باید خدمات دولت تدبیر و امید را که کم هم نیست، برای مردم تبیین و اطلاع رسانی کنند.
وی با تاکید بر این که مبادا در هیاهوی انتخابات شوراها، از انتخابات ریاست جمهوری غافل شویم، در عین حال تصریح کرد: باید تلاش کنیم کسانی وارد شورای شهر شوند که بیش از آن که دلسوز منافع خود باشند.

* مردم باید خدمات دولت را بدانند
یکی از صاحب نظران در امور فنی و عمرانی نیز در این نشست از ضعف اطلاع رسانی ها برای تبیین اقدامات و عملکرد دولت انتقاد کرد و گفت: اقدامات انجام شده در این دولت، بسیار ارزنده و خوب بوده اما این اقدامات در بیشتر رسانه ها برای مردم بیان نشده است.
عید محمد ارجمند افزود: ضعف اطلاع رسانی ها در بیان کارهای انجام شده در حالی است که دیگران، کارهای کوچکشان را بزرگ جلوه می دهند اما ما اطلاع رسانی درستی از کارها نکرده ایم.
وی اظهار کرد: مردم باید بدانند دولت یازدهم اقدامات مهم و ارزنده ای در زمینه های مختلف شامل ایجاد اشتغال، ارتقای رفاه و توسعه گردشگری انجام داده است.

*نگاه به اقتصاد مقاومتی تغییر کند
یکی دیگر از فرهنگیان خراسان شمالی در این نشست گفت: باید نگاه ها به اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی اقتصاد تغییر کند.
محسن صانعی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه کاری کنیم که نتوانند کشور را تحریم کنند و به دیگر سخن، تحریم کردن ما با تحریم کردن خودشان توام شود.
وی تصریح کرد: این امر با جذب سرمایه گذاری خارجی میسر می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر سرمایه گذارانی از کشورهای فرانسه و یا آمریکا و اسپانیا در کشور ما سرمایه گذاری کنند، در عمل امکان تحریم کردن کشور ما میسر نمی شود، زیرا پیش از اینکه تحریم ها بر ما اثر بگذارد، بر سرمایه گذاران خود این کشور اثر گذار می شود.
صانعی در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم بهره گرفتن از فناوری روز تاکید کرد و گفت: تولید ما باید به سمت استفاده از فناوری های نوین سوق داده شود که سبب کاهش هزینه های تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: ما هنوز به شیوه سنتی تولید داریم و هزینه تولید بالاست.
صانعی اظهار کرد: در صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نیز هنوز استفاده از فناوری توسعه پیدا نکرده است و در این بخش نیز باید به دنبال استفاده از تکنولوژی باشیم.
وی بر توسعه حمل و نقل در بخش های مختلف ریلی و هوایی تاکید کرد و گفت: توسعه حمل و نقل سبب افزایش سفرها، کاهش هزینه ها و ارتقای ایمنی سفرها می شود.
وی افزود: راه های شمال و جنوب استان هنوز مناسب نیست و باید بیشتر بدان توجه شود.
وی با اشاره به برخی قابلیت های خراسان شمالی گفت: مراکز تفریحی و گردشگری برای توسعه و رونق نیاز به هزینه کرد خیلی بالایی ندارد و می توان اقامتگاه های گردشگری را در درجه و رتبه های مختلف از ارزان قیمت تا گران قیمت توسعه داد.

*لزوم بازسازی و تقویت اعتماد عمومی
بهرام شیخ نژاد مشاور استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به اعتمادسوزی هایی که در دولت سابق رخ داد، اظهار کرد: برای احیای اعتماد مردم، عملکرد های مسئولان باید شفاف سازی شود و مسئولان باید در یک اتاق شیشه ای عملکرد خود را به مردم ارائه دهند.
7185/1744/7184 **خبرنگار : کبری علی آبادی** تنظیم : محسن داوری **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.