به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی سه شنبه با بیان این که این استان سال گذشته بیش از 30 درصد مجموع مجوزهای صادر شده در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی را در کشور کسب کرد، آن را به منزله کلید ورود به حوزه جذب سرمایه دانست و اظهار کرد: اگر فقط 10 درصد این مجوزها هم عملیاتی و اجرایی شود، باز هم جزو 10 استان برتر در زمینه جذب سرمایه خواهیم بود.
برابر اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، در بازه زمانی یکم دی ماه 1394 تا دهم اسفند 1395 درمجموع 12 میلیارد و 48 میلیون و 968هزار دلار سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسید که در این میان، خراسان شمالی با مجوز جذب بیش از 3 میلیارد و 378 میلیون دلار در صدر استان های کشور قرار گرفت. عمده این ارقام به مجوز جذب سرمایه های خارجی برای ساخت نیروگاه های برق خورشیدی و بادی و نیز پالایشگاه نفت مربوط می شود.
رئیس ستاد سرمایه گذاری خراسان شمالی در ادامه سخنان خود، عملیاتی شدن مجوزهای صادر شده را منوط به وسعت نظر بیشتر مدیران و تأمین امنیت سرمایه گذاری دانست و تصریح کرد: باید به کمک نمایندگان مجلس، قوانین زائد و دست و پا گیر حذف یا اصلاح و ثبات لازم در ضوابط و قوانین نیز برقرار شود تا سرمایه گذاران اطمینان خاطر کافی از روندهای موجود داشته باشند.
صالحی لزوم تکریم صاحبان سرمایه و کاهش فرایندهای اداری و نیز، اصلاح قانون کار و بهبود شرایط کسب و کار با بسط فعالیت های پنجره واحد سرمایه گذاری را یادآور شد و تاکید کرد: سرمایه گذاری خارجی هم در قالب تأمین منابع مالی و ارزی، هم به شکل ورود سیستم های مدیریتی علمی و کارآمد و هم در قالب جذب فناوری های روز می تواند محقق شود و فقط نباید به ورود ارز توجه کرد.
به گفته وی، کشور ما به دلیل تحریم ها و دوری از فضای بین المللی کسب و کار طی سال های گذشته، هنوز در موج دوم فناوری سیر می کند؛ حال آن که دنیا به موج چهارم فناوری وارد شده است که هزینه های تمام شده کالاها و خدمات را به یک ششم تقلیل می دهد.
وی گفت: با ورود فناوری روز دنیا می توان در راستای افزایش کیفیت و رقابت پذیری تولیدات داخلی و تقویت درون زایی و برون گرایی اقتصاد و مقاوم تر کردن آن گام برداشت.
استاندار با بیان این که می توان با برنامه ریزی منسجم و هم افزایی فعالیت ها، اشتغال و معیشت پایدار برای مردم به ارمغان آورد، به نشست شنبه گذشته خود و شماری از مدیران استان با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محوریت اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: در این نشست، چند پیشنهاد به دکتر ربیعی ارائه کردیم که یکی از آن ها، ارائه تسهیلات عام به بخش کشاورزی با نرخ های مصوب صندوق توسعه ملی با هدف حمایت از تولید و حذف رانت های احتمالی بود.
صالحی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دیگر نیز استفاده از ظرفیت خدادادی خراسان شمالی در حوزه انرژی های نو و بهره گیری از فرصت جذب سرمایه و فناوری خارجی بود؛ بدین شکل که به کمک تسهیلات بانکی، پنل های خورشیدی به مددجویان سازمان ها و نهادهای حمایتی واگذار شود تا مازاد برق تولیدی خود را بتوانند به شرکت برق بفروشند که بهای آن، چندین برابر مبالغ مستمری ماهانه این خانواده هاست و اقساط بانک را نیز همان نهاد حمایتی بپردازد.
وی اظهار امیدواری کرد: این پیشنهاد با تکمیل و ارائه مستندات به وزارتخانه و عملیاتی شدن، به الگویی برای دیگر نقاط کشور تبدیل شود.
ا در ادامه این نشست، مشکلات سرمایه گذاران چند طرح تولیدی و خدماتی اشتغالزا مطرح شد و پس از ارائه نظرات اعضای ستاد و دستور استاندار، تصمیمات مقتضی برای غلبه بر موانع اجرای آن ها، اتخاذ و به دستگاه های ذی ربط ابلاغ شد.
7184/1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.