علی اصغر شریکیان سه شنبه در گفت و گو با ایرنا و اظهار کرد: به کشاورزان توصیه می شود از نیمه اسفندماه به بعد روی باغ های خود روغن ولک بپاشند زیرا که این امر باعث می شود جوانه ها دیرتر باز و مقاوم شوند و از سویی گیاه از سرمای بهاره فرار خواهد کرد.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری محصولات از سرمازدگی تغذیه باغ ها و مزارع نقش بسیار مهمی دارد گفت: استفاده از کودهای پتاسه در زمان کاشت برای تقویت گیاه در برابر تنش هایی چون خشکسالی و سرمازدگی، رعایت دقیق تاریخ کاشت و برداشت محصول، استفاده از ماشین آلات و مکانیزاسیون جدید و آبیاری محصولات قبل از سرمای شدید، از جمله مواردی هستند که می توانند خسارات ناشی از سرمازدگی را کاهش دهند.
شریکیان افزود: سرمازدگی پدیده ای است که در درجه حرارت های پایین سبب ایجاد خسارت یا از بین رفتن اندام های گیاهی می شود و این موضوعی است که سبب می شود شکوفه های بهاری برای کشاورزان ثمری نداشته باشد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سرما زدگی محصولات را پدیده ای طبیعی دانست و گفت: درجه حرارت های پایین سبب ایجاد خسارت و یا ازبین رفتن اندام های گیاهی می شود که کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی به محصولات کشاورزی اقدامات مزبور را انجام دهند.
در استان خراسان شمالی بیش از 400 هزار نفر در قالب 117 هزار خانوار در روستاها سکونت دارند که 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی را با 82 هزار بهره برداری راهبری می کنند.
سالانه در این استان بیش از یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول باغی، زراعی و دامی تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.