به گزارش ایرنا تنها بازمانده پرده خوان کشور شنبه شب در ابتدای آغاز پرده خوانی گفت: هنرتعزیه یکی از آئین های سنتی و اصیل ایرانی است که از گذشته مورد توجه خاص مردم بوده است.
حسین مداح نیا اظهارکرد : وظیفه ما پرده خوان ها انتقال مفاهیم دینی و ارزش های اسلامی با این هنر به نسل آینده است و تمام پرده خوان ها بدون هیچ چشم داشتی به این میراث فرهنگی ادای دین می کنند.
وی گفت: هرچقدر ازهنرمندان دینی درعرصه های دینی حمایت شود، در انتقال مفاهیم دینی و ارزش های انقلاب موفق ترخواهیم بود.
اولین همایش تجلیل از پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی به میزبانی شهرستان شیروان با حضور مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی و تعزیه خوانان استان در مجتمع فرهنگی ، هنری غدیرهم اکنون در حال برگزاری است.
*** حسین مداح نیا ملقب به هارف
از حسین مداح نیا ملقب به عارف مرشد پرده خوان شیروان در سال گذشته و در هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی کشور که در تاریخ های نهم و دهم شهریورماه در تهران برگزار می شود، تجلیل به عمل آمد.
مرشد محمدحسین ملاح نیا بیش از نیم قرن است که در زمینه تعزیه خوانی و پرده خوانی روایت عاشورا را روی پرده برای مردم به نمایش می گذارد. وی از نسل خاکسار با سابقه 300 ساله است .
|کربلایی محمدحسین ملاح نیا ملقب به مرشد حسین عارفی متولد 1322 است که در خیابان آزادی (20 متری) شیروان زندگی می کند، وی دارای هشت فرزند است.مرشد عارفی در سن 14 سالگی به عشق امامش امام حسین (ع) با پای پیاده به کربلا مشرف شد. وی از 17 سالگی اجازه می یابد که پای پرده، چوب اشاره را بردارد و عنوان پرده خوانی را از عمویش گوهر علی شاه دریافت کرده است. خانواده و نسل وی همگی از مریدان و علویانی هستند که در شمال خراسان رهرو راه سرور و سالار شهیدان کربلا و اهل بیت (ع) هستند.

*** تاکید بر ضرورت حفظ رویکرد مردمی تعزیه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی گفت: هنرتعزیه خوانی یکی از آئین های بسیار مهم مردمی است که از دیرباز مورد توجه خاص مردم در ایام سوگواری ها به ویژه درایام محرم بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ حسین فرخنده اظهارداشت: زمانی که هیچ رسانه ای وجود نداشته این هنر یکی ازرسانه های بسیارمهم درانتقال مفاهیم عاشورایی بوده است.
وی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به دنبال حفظ جایگاه مردمی تعزیه خوانی است، خاطرنشان کرد: فعالان این حوزه تنها سرمایه شان برای اجرای تعزیه عشق به امام حسین (ع) و ارزش های والای دینی است ما وظیفه داریم این هنر را حفظ و تقویت کنیم.
فرخنده ادامه داد: ما به دنبال برگزاری رقابتی سوگواره های تعزیه نیستیم بلکه هدفمان مردمی بودن این هنر است و در همین راستا از تشکیل انجمن های مردمی در شهرستان ها حمایت می کنیم.
وی تصریح کرد: هدف از راه انداری این انجمن ها آموزش تعزیه خوانان با حضور کارشناسان این حوزه و افزایش سطح آگاهی آنها و حذف خرافات از این حوزه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه تجلیل از پیشکسوتان این حوزه یکی دیگر ارراههای حفظ این هنراست ، بیان کرد: تجلیل از پیشکسوتان این عرصه که انتقال دهنده این هنر گرانبها به نسل امروز هستند باید موردتوجه قرارگیرد.
وی یادآورشد: آئین های دینی و ارزشی مایه تحکیم وحدت و همبستگی جامعه است درهمین راستا می توانیم درمواجهه با هجمه های شدید فرهنگی غرب به این داشته ها متمسک شویم.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی ما درحوزه فرهنگ حفظ هویت فرهنگی است، گفت : با توجه به هجمه فرهنگی غرب توجه به میراث فرهنگی و ایرانی نیازمند مراقبت ویژه است زیرا پرداختن به این میراث موجب تقویت هویت دینی و اسلامی می شود.
وی افزود: در بسیاری از نقاط استان هنرتعزیه خوانی وجود دارد که باید دراین نقاط برجسته سازی و این هنر تقویت شود.
شهرستان شیروان با 157 هزارنفرجمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قراردارد.
7186/1744
خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران ** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.