رضا فراهانی شنبه در حاشیه همایش تجلیل فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تعزیه ایران مظلوم واقع شده است و در بحث آموزش هیچ کس پیشقدم نمی شود اظهار کرد: تعزیه فقط مختص جشنواره و سوگواره شده است و با وجود همه تلاش های فراوان مسئولان متولی حمایت های لازم هم از این هنر ایرانی عملی نشده است.
وی با بیان اینکه اگر به پیشکسوتان تعزیه بهاء داده شود استقبال خوبی از این هنر صورت می گیرد گفت: برای این هنر اصیل ایرانی یک تکیه ثابت (جایگاه و سکو) وجود ندارد که تمام استان ها از این طرح استقبال می کنند ولی متاسفانه چندین سال ااست که تعزیه به صورت میدانی برگزار می شود.
فراهانی در خصوص نقش تعزیه برای جوانان افزود: تعزیه یک هنر مقدس است که می تواند جلوی تهاجم فرهنگی غرب را بگیرد که وقتی جوان با تعزیه انس می گیرد جلوی انحطاط آن را می گیرد و بسیار تاثیر گذار است .
بازرس انجمن تعزیه ایرانیان گفت: هم اکنون بیش از 3 هزار عضو انجمن تعزیه ایرانیان در کشور ساماندهی شده اند که در 6 استان ( اصفهان، زنجان، خراسان شمالی، قم، تهران و قزوین) دفتر نمایندگی تعزیه راه اندازی شده و اعضای آن فعالیت دارند.
فراهانی فقدان حمایت صحیح از تعزیه خوانان، نداشتن صنف و گروه خاص و فقر آموزشی را از مهم ترین مشکلات در عرصه هنر تعزیه ایران عنوان کرد.
همایش تجلیل فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی به میزبانی شیروان با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و تعزیه خوانان این استان امروز در مجتمع فرهنگی هنری غدیر شیروان در حال برگزاری است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/1744
خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.