به گزارش ایرنا، بی گمان امروزه صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده‌ ترین فعالیت های اقتصادی است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و مستقیم و غیرمستقیم، دیگر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید، به طوری که بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می‌کنند و خیلی از کشورها مثل اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بخش اعظمی از درآمد ارزی خود را از طریق جذب گردشگر به دست می‌آورند. گرچه گردشگری به تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه کشور شود ولی با ورود گردشگر به تدریج نیاز به تغییر و ایجاد امکانات برای اقامت، جابجایی و دیگر فعالیت های مربوط، توسعه دیگر بخش ها را نیز در پی خواهد داشت و در دراز مدت باعث افزایش امکانات و تاسیسات زیربنایی در مناطق گردشگرپذیر خواهد شد.
استان خراسان شمالی دارای فرهنگی غنی و تاریخچه ای دیرین است که در کنار طبیعت زیبا و بی نظیرش می تواند زمینه ساز جذب گردشگر و سرآمد استان های دیگر باشد. به گفته کارشناسان، به نظر می رسد توجه بیش از پیش به بازی های محلی و ورزش های بومی اقوام این استان می تواند در قالب گردشگری ورزشی یا روستایی، توسعه اقتصادی و اجتماعی این خطه را تسریع کند.
****ورزشی که با پوست و خون مردم استان پیوند خورده
گردشگری ورزشی به عنوان یکی از بارزترین بخش های این صنعت در جهان امروزه به خوبی جای خود را باز کرده و سالانه میلیون ها گردشگر برای دیدن بازی های المپیک یا تماشای بازی های جام جهانی فوتبال یا مسابقات مختلف دیگر به کشورهای میزبان سفر می کنند و در کنار بازدید از مسابقات، از جاذبه های گردشی و بازارهای سنتی و کالاهای موجود در بازار نیز خرید می کنند که این امر به خوبی اهمیت بسیار بالای این بخش را نشان می دهد.
یکی از راه های جذب گردشگر به استان خراسان شمالی هم معرفی هر چه بهتر و بیشتر ورزش های محلی مردم این خطه، به ویژه کشتی با چوخه است که در واقع بزرگ ترین سرمایه و معروف ترین ورزش بومی سنتی استان محسوب می شود. ورزشی که به نوعی با پوست و خون مردم ما پیوند خورده و دارای تاریخچه ای دیرین و کهن است.
کشتی با چوخه که بیشتر در میان ایلات کرد و ترک خراسان رواج داشته، از دیرباز حتی به طور سنتی در مراسم عروسی و جشن های نوروز در روستاها برگزار می شده است که بعدها در مناطق دیگر هم رواج پیدا کرد و اکنون نیز مسابقات آن تقریبا به طور مرتب در نواحی شمال شرق کشور برگزار می‌شود. بر گذاری این مراسم یکی از بارزترین ویژگی‌های فرهنگی اجتماعی و بومی محلی خراسان بزرگ به ویژه منطقه شمال خراسان سابق و استان خراسان شمالی فعلی است و در این منطقه کشتی با چوخه نه تنها به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک آیین فرهنگی پهلوانی در تمام شئون زندگی مردم جریان دارد.
هر ساله جماعت بسیار زیادی برای دیدن رقابت نامداران این ورزش داغ و پر هیجان در شهرهای این استان گرد هم می آیند و کنار میدان مبارزه یا همان گود کشتی می نشینند و با حرارت خاصی پهلوانان را تشویق می کنند.این ورزش سنتی و بومی سراسر هیجان و مبارزه است بیشتر مبارزه ها نفس گیر داغ دنبال می شود. در واقع آنقدر دور میدان مبارزه شلوغ می شود که جا برای سوزن انداختن هم نمی ماند. جماعت هیجان زده در حالی که میان حرکت دست و پای پهلوانان غرق شده اند مدام ورزشکاران محبوب خود را حتی با نام کوچک فریاد می زنند.
بدون شک یکی از جذاب ترین و زیباترین ورزش های استان که حتی می تواند به عنوان یک برند جهانی نیز مطرح شود، کشتی با چوخه است چون این ورزش باستانی اینک به نوعی در تمام کشور از جایگاه با اهمیتی برخوردار است و شاید توجه بیشتر به آن باعث رشد و توسعه صنعت گردشگری استان شود.
***دیرینه ترین ورزش پهلوانی ایران
باید بگوییم این ورزش از معروف‌ترین و دیرینه ترین ورزش‌های محلی ایران است و به نوعی تمام ورزش های پهلوانی کشور نیز از همین ورزش ریشه می گیرد و آنقدر در فرهنگ و آیین گذشتگان ما برگزاری این مراسم مهم بوده که به جزئی ناگسستنی از زندگی آنان تبدیل شده بود و بعدها در گذر زمان به ورزشی پر مخاطب و خاص بدل شد.
اما اقدام های متولیان برای حفظ، نگهداری و معرفی هر چه بهتر و بیشتر این ورزش سنتی چه بوده است؟
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این زمینه می گوید: از ورزش های ویژه استان که به نوعی در تمام کشور نیز برجسته و آشنا برای همه است، می توان به جشنواره های اسب اصیل ترکمن و کشتی باچوخه اشاره کرد.
مینا هاشمی برگزاری این جشنواره ها را فرصت بی نظیری برای استان می داند و می افزاید: برگزاری این آیین ها و جشنواره ها و مسابقات به خصوص در ایام نوروز مسافران و مخاطبان بسیار زیادی را به خود جذب می کند و هر ساله در 14 فروردین ماه افراد زیادی برای دیدن یکی از بزرگ ترین اتفاقات ورزشی استان درکنار گود زینل خان اسفراین گرد هم می آیند و خیلی از مسافران برنامه ریزی خود را به نحوی انجام می دهند تا به دیدن این اتفاق ویژه ورزشی موفق شوند.
وی با اشاره به این که وقتی مسافری چه داخلی و چه خارجی وارد استان بشود و برای بازدید از این آیین ها در استان بماند، فرصتی کم نظیر و بسیار خوبی برای رشد استان به وجود می آید، تصریح می کند: گردشگری و جذب گردشگر به خودی خود نیازمند به وجود آمدن زیرساخت هایی است که ما هنوز در بخش ایجاد بیشتر این زیر ساخت ها با مشکلات زیادی رو به رو هستیم و بیشتر تلاش ما هم در این است که در ابتدا زیر ساخت های لازم را برای راحتی هر چه بیشتر گردشگران به وجود بیاوریم.
وی به منابع محدود مالی موجود برای ایجاد بسیاری از زیرساخت ها اشاره و اظهار می کند: ایده های بسیار وجود دارد و داریم به شکلی برنامه ریزی می کنیم که در تمام استان گردشگر داشته باشیم؛ مثلا در شیروان پیگیر آن هستیم که با همکاری منابع طبیعی این شهرستان در کنار گود کشتی باچوخه، میدان اسب دوانی نیز راه اندازی کنیم و برنامه هایی نیز در بخش بوم گردی و طبیعت گردی وجود دارد اما همان گونه که گفتم، منابع ما محدود است و امکان اجرای خیلی از ایده ها پایین است.
وی با تاکید بر فرهنگ سازی درست بین جامعه عنوان می کند: در این زمینه سازمان ها و ادارات موجود به تنهایی نمی توانند کاری از پیش ببرند و این مسئله به نوعی فرهنگ سازی بین مردم نیاز دارد. چون هدف اصلی ما در واقع برند سازی برای استان است. درواقع این استان با این پیشینه فرهنگی، هنری و تاریخی غنی می تواند برندهای زیادی برای معرفی و جذب گردشگر داشته باشد و تمرکز ما نیز باید بر این باشد که این ظرفیت های بی شمار را به عنوان یک برند به جهان معرفی کنیم.
*** پایان باز و آینده ای روشن!
در گفت و گویی دیگر، این بار با نایب رئیس هیئت ورزش های روستایی استان همراه می شوم. وی به شکلی جامع تر به این سوژه می پردازد و می گوید: ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی شامل ورزش های کلاسیک و بازی های بومی محلی است که بیشتر در روستاهایی که دارای سالن ورزشی ویا زمین های ورزشی روباز هستند، به شکل رقابتی و تفریحی برگزار می شود.
نعمتی با اشاره به اینکه بیشتر این بازی ها و ورزش ها در اعیاد مختلف به خصوص نوروز برگزار می شود، می افزاید: از جمله بازی های سنتی و بومی اقوام مختلف خراسان می توان به رقابت های کشتی باچوخه اشاره کرد که همه ساله در سراسر استان برگزار می شود.
وی کشتی باچوخه را معروف ترین ورزش بومی محلی استان معرفی و تصریح می کند: این ورزش به شکل رقابتی در تمامی شهرستان ها برگزار و در نوروز با استقبال حداکثری مردم رو به رو می شود. وی با اشاره به این که این رقابت ها به شکل کشوری و منطقه ای هر ساله برگزار می شود و در سال های گذشته احتی ز کشورهای دیگر نیز در این رقابت ها حضور داشتند، اظهار می کند: اجرای بازی های بومی محلی به شکل رقابت های تیمی و انفرادی و با عنایت به هم مرز بودن این استان با کشور ترکمنستان و نزدیکی فرهنگ ها و قومیت ها و استقبال مرز نشینان استان از رقابت های سوار کاری و موسیقی های زنده و بازی های بومی محلی رایج در بین قومیت ها و برگزاری جشنواره های مشترک در استان های دارای مرز بین المللی در سال آینده از اهداف فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی و هیئت ورزش های روستایی استان خواهد بود.
وی برگزاری این گونه جشنواره ها در قالب استانی بین قومیت ها در فصول زمانی مشخص را باعث ایجاد شور و نشاط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی و احیای بازی های بومی محلی می داند و تاکید می کند: احیای بازی های بومی انفرادی همچون لَنگ که با نام خراسان شمالی به ثبت کشوری نیز رسیده است، می تواند به رشد و توسعه این بازی کمک کند و از طرفی زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی را نیز به وجود می آورد.
وی با اشاره به این که بازی های بومی محلی در کنار ورزش های مرسوم استان قرار می گیرد، می گوید: از جمله بازی های بومی محلی دیگر استان می توان به بازی های تیمی رقابتی مثل هفت سنگ، طناب کشی و کلاه پران اشاره کرد که باید برای رشد و احیای این بازی ها نیز تلاش کرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تعامل با دیگر دستگاه ها و بهره گیری از توانمندی آن ها رسیدن به اهداف را میسر می سازد، بیان می کند: در همین زمینه تعاملاتی با آموزش و پرورش برای تشویق و ترویج بازی های بومی محلی در مدارس انجام شده است.
وی می گوید: با توجه به حمایت اداره کل ورزش و جوانان و مدیریت جدید آن با قرار دادن فضای مناسب برای پیگیری و انجام امور محوله به نام دفتر هیئت ورزش روستایی و هماهنگی و تعامل با دستگاه های متولی در سال آینده امیدواریم که اهداف این هیئت در ایجاد شور و نشاط اجتماعی را شاهد باشیم.
به هر روی، استان ما با تمام پیش زمینه ها و توانمندی ها استعدادهای بسیار فراوانی در خود دارد که هر لحظه آماده بالیدن و رشد کردن است و این توجه همگانی را می طلبد تا روی بخش های خاص و منحصر به فرد موجود ازجمله همین ورزش ها و بازی های محلی و بومی سنتی، نگاهی ویژه تر داشته باشیم و به نوعی در میدان های مختلف آستین بالا بزنیم و برای رشد و شکوفایی موطن خود دست به کار شویم؛ کاری شبانه روزی و خستگی ناپذیر تا آینده ای روشن و به نوعی پایانی باز باشد بر این ماجرا...
7184/1744
گزارش از : محسن حیدرزاده تنظیم: محسن داوری **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.