به گزارش ایرنا احمد زیبایی جمعه شب در نشست خبری با بیان اینکه نخستین همایش فعالان تعزیه خراسان شمالی فردا به میزبانی شیروان برگزار می شود اظهار کرد: تاکنون سه دوره سوگواره تعزیه استانی در این شهرستان برگزار شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان با بیان اینکه تعزیه صرفا متعلق به یک اداره یا نهاد نیست گفت: همه ادارات و نهادها باید احساس مسئولیت کنند و انتظار می رود از این هنر اصیل ایرانی بیش از بیش حمایت های لازم صورت گیرد.
زیبایی همچنین با اشاره به اینکه یک گروه تعزیه خوان رسالت بزرگی بر دوش دارد افزود: این رسالت زنده نگه داشتن عاشورا و انتقال صحیح آن به نسل های بعدی است زیرا که تعزیه خوانی از نزدیک با مردم در ارتباط بوده و به راحتی همانند دیگر هنر های چهره به چهره تاثیر خود را می گذارد.
وی گفت: تعزیه یک رسانه اثر بخش و ماندگار است و در روزگاری که هیچ تکنولوژی نبود تعزیه بدون کمترین امکانات در روستاها فرهنگ عاشورایی را ترویج می کرده است.
مجتبی اطمینان با بیان اینکه تعزیه به عنوان میراث معنوی ثبت شده است اظهار کرد: علت ماندگاری و اثر بخشی این هنر، مردمی بودن آن است که اداره فرهنگ و ارشاد ضمن تقویت رویکرد مردمی این هنر تلاش می کند بسترهای لازم را فراهم کند.
وی غبارروبی گلزار شهدا، برگزاره کارگاه آموزشی، نشست هم اندیشی برنامه های سال 96 برای این انجمن، پرده خوانی، آیین زره پوشی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان این عرصه را از جمله برنامه های همایش فعالان تعزیه خراسان شمالی عنوان کرد.
به گفته اطمینان 23 گروه تعزیه در خراسان شمالی فعالیت دارند که از هر گروه یک نفر تجلیل خواهد شد.
همایش تجلیل فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی به میزبانی شیروان با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و تعزیه خوانان این استان 14 اسفند ماه در مجتمع فرهنگی هنری غدیر شیروان برگزار می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.