به گزارش ایرنای خراسان شمالی، راه اندازی کسب و کارهای خانگی راهکاری مهم در ایجاد اشتغال و درآمد برای قشرهایی از جامعه محسوب می شود. مشاغل خانگی هم چنین نقش مهمی در احیای برخی از هنرها و صنایع دستی فراموش شده و ارتقای منزلت و جایگاه بانوان در اقتصاد جامعه، تقویت تولید داخلی و افزایش روحیه خودباوری در این قشر دارد. در این راستا، گروهی از زنان و دختران مانه و سملقانی کوشیده اند با راه اندازی مشاغل خانگی و احیای هنرهای دستی و یا مشاغل خرد مرتبط با بخش کشاورزی، به نوبه خود به اقتصاد خانواده کمک کنند. بسیاری از آن ها برای توسعه فعالیت تولیدی و خدماتی خود و برخی هم برای راه اندازی کسب و کار جدید، متقاضی دریافت تسهیلات مالی و دیگر حمایت های قانونی بخش دولتی و بانک ها هستند ولی با وجود اختصاص اعتبارات و تسهیلات خاص به این بخش، به نظر می رسد ارقام درنظر گرفته شده چندان تناسبی با حجم فعالیت ها و ظرفیت های بالقوه این شهرستان نداشته است.
در این میان اشتغال زایی در روستاها به ویژه برای زنان روستایی و عشایری در بسیاری موارد، کم هزینه بوده است. با این حال، به اعتقاد این قشر و اذعان متولیان، با ارائه تسهیلاتی اندک به متقاضیان می توان رونق بیشتری به این فعالیت ها داد هرچند که هم زمان با آن نباید از آموزش های مهارتی و کمک به بازاریابی برای تولیدات این افراد غافل شد.
** اقدام و عمل زنان روستایی برای نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی
یکی از بانوان روستای 'بیار' که از دو سال پیش با دوخت لباس و کار برای تولیدی های بزرگ در خانه، برای خانواده ممر درآمدی ایجاد کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ابتدای کار و به مدت چند ماه به عنوان شاگرد در واحد تولیدی پوشاک در شهر آشخانه مشغول به کار شدم تا بتوانم با فنون کار آشنا شوم.
فاطمه محمدی ادامه داد: بعد از مدتی که در کارگاه تولیدی کار کردم، با خرید چرخ خیاطی صنعتی توانستم در منزل سفارش کار بگیرم و مشغول شوم. وی تصریح کرد: همسرم برای کار کردن و امرار معاش خانواده سالهاست که به تهران می رود و با توجه به دارابودن چند فرزند دختر و پسر من هم به ناچار باید دوش به دوش همسرم کار کنم. وی خاطرنشان کرد: با این کار هم می توانم بخشی از هزینه های معاش خانواده را تامین کنم و هم می توانم کنار فرزندانم باشم و به عنوان یک مادر به وظیفه مادری ام نیز برسم.
وی از مسئولان خواست با حمایت های مادی و معنوی و فراهم کردن تسهیلات موردنیاز این قبیل زنان، باری از دوش خانواده ها بردارند.
یکی دیگر از زنان این روستا که به تهیه و فروش لبنیات محلی اشتغال دارد، گفت: 4سال است با سرمایه ای که برادرم در اختیارم گذاشت، توانسته ام چند یخچال و مقداری لوازم دیگر تهیه کنم و توانسته ام با تهیه شیرمحلی از دامداران منطقه، لبنیات سنتی تولید و عرضه کنم.
سکینه رمضانی با افزودن این که با این کار، علاوه بر ایجاد خوداشتغالی، به فروش شیر تولیدی دامداران روستا هم کمک کرده است، تصریح کرد: من در حال حاضر در یک اتاق کوچک مشغول کار هستم اما برای توسعه دادن کارم نیاز به دریافت تسهیلات دارم اما هنوز نتوانسته ام از بانک یا اداره ای کمک و مساعدت دریافت کنم.
وی با اشاره به این که اگر از زنان کارآفرین و مشاغل خانگی بیشتر حمایت شود، این قشر می تواند گوشه ای از مشکلات اقتصادی خانواده ها را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: همسرم در تهران به کارگری مشغول است و با وجود چند فرزند نمی توانیم با درآمد کارگری شوهرم، از پس مخارج زندگی برآییم.
** دهیاران و شوراهای روستایی نقش آفرین باشند
یکی دیگر از زنان توانمند این شهرستان که در روستای نادرآباد به تولید قارج خوراکی مشغول است، گفت: 3 سال قبل کارم را در یک اتاق سیمانی 3 در 5 شروع کردم و در حال حاضر با تولید و فروش این محصول، هزینه های زندگی خانواده ام را تأمین می کنم، چون همسرم درآمد زیادی ندارد.
صغری بربرستانی اظهار کرد: در روستاها دهیاران و اعضای شوراها می توانند با معرفی زنان توانمند و کارآفرین به بخش های حمایتی، برای حل مشکلات آن ها کمک حال شان باشند.
وی بیان کرد: با توجه به استقبال مردم از این محصول در شهرستان و با پشتکار و علاقه ام تصمیم دارم تا کارم را رونق بدهم اما برای گسترش این فعالیت با توجه به نداشتن سرمایه کافی، نیازمند دریافت تسهیلات هستم. وی اضافه کرد: برای دریافت 10 میلیون تومان وام به صندوق کارآفرینی امید هم مراجعه کردم اما هنوز موفق به دریافت آن نشده ام.
یکی از بانوان کار آفرین دیگر ساکن در شهر آشخانه که 40 ساله و دارای دو فرزند است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دوخت لباس های محلی را از 8 سالگی نزد پدر و مادرم آموزش دیدم و در حال حاضر با سرمایه ای اولیه در منزل با یک چرخ خیاطی معمولی لباس های محلی را می دوزم.
سکینه احمدپور اظهار کرد: فروش لباس های محلی به تازگی در بازار رونق پیدا کرده و بیشترین مشتریان من هم از عشایر منطقه هستند.
وی تصریح کرد: لباس های عروسی عشایر در دستان امثال من دوخته می شود و با سختی و مشکلات زیادی به فروش می رسد که با توجه به این که این هنر از قدیم باقی مانده، نیاز است که مسئولان امر بیشتر توجه داشته باشند و درصدد برطرف شدن مشکلات این قشر برآیند.
وی خاطرنشان کرد: بارها از اداره میراث فرهنگی درخواست تسهیلات داشته ام که در پاسخ گفته اند فقط دو میلیون تومان می دهند اما این مبلغ گرهی از مشکلات ما را باز نمی کند و حتی ارزش معرفی ضامن را ندارد.
** ارائه خدمات نهادهای حمایتی به متقاضیان
به گفته ریواده، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مانه و سملقان، در این شهرستان تاکنون 190 نفر موفق شده اند کارت اشتغال به مشاغل خانگی را از این اداره دریافت کنند و بیش از 650 نفر نیز تاکنون کارت صنعتگری دریافت کرده اند که در زمینه های گلیم بافی، معرق، رودوزی سنتی، چرم دوزی و نظایر آن ها فعالیت دارند.
وی البته با اذعان به این که در سال جاری این اداره هیچ تسهیلات مالی برای متقاضیان نداشته است، اظهار کرد: 5 نفر متقاضی دریافت تسهیلات بودند که به بسیج شهرستان معرفی شدند و توانستند در راستای طرح های اقتصاد مقاومتی وام دریافت کنند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان هم گفت: 122 فقره پرونده اشتغال برای بانوان متقاضی تشکیل شده است که از این تعداد 99 نفر موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
معصومه روحی افزود: از محل تسهیلات سفر رهبری نیز 26 فقره تسهیلات برای ایجاد مشاغل خانگی به مددجویان این نهاد پرداخت شده که در زمینه های خیاطی، دامپروری و... بوده است.
از سوی دیگر، رئیس کمیته امداد مانه و سملقان در خصوص مشاغل خانگی برای زنان مددجوی این نهاد گفت: در این زمینه 32 میلیون تومان تسهیلات جدید اشتغالزا برای متقاضیان 8 طرح در زمینه خیاطی و گلیم بافی پرداخت شده است.
برزکار افزود: در مجموع تاکنون در این شهرستان 858 میلیون تومان تسهیلات برای 63 متقاضی ایجاد طرح های مشاغل خانگی برای بانوان در زمینه های مختلف پرداخت شده است.
** توسعه مشاغل خانگی مستلزم نگاه خاص بانک ها
با این اوصاف و با توجه به شرایط اقتصادی منطقه و آمار بیکاری در جمعیت زنان و از سویی دیگر مهاجرت در اوج محرومیت می توان گفت بهترین و شاید کارآمدترین اقدام عاجل برای ارتقای سطح درآمدی اقشار مختلف این شهرستان، خوداشتغالی در منازل است که به ویژه با توجه به رویکرد نظام و دولت در اقتصاد مقاومتی باید با هماهنگی تمام نهادهای مسئول به ویژه نگاه متفاوت بانک ها، حمایت ها و تسهیلات بیشتری برای متقاضیان در نظر گرفته شود.
7183/7184/1744 خبرنگار: مرضیه اردکام تنظیم : محسن داوری **انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.