به گزارش ایرنا حسن وحید روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران میانگین فرسایش خاک در این استان را 17.5 تن، میانگین کشور 15 تن و استاندارد جهانی 10 تن دانست.
وی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته تخریب جنگل‌ها و مراتع مهم‌ترین علت افزایش روند فرسایش خاک بوده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: باران رگباری، کاهش پوشش گیاهی پیامد فرسایش خاک بوده که قابل‌توجه است.
وی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری به‌منظور کاهش فرسایش خاک مهم بوده، از این‌رو منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در این راستا چند طرح را در دست اجرا دارد.
وحید اظهار کرد: علاوه بر اینکه در اجرای طرح های آبخیزداری به ازای هر یک هکتار 100 تا 150 کیلوگرم علوفه تولید می شود بحث روان آب ها کنترل خواهد شد که این مهم ترین هدف در طرح های آبخیزداری است.
وی گفت: در سال جاری اقداماتی در سه حوزه آبخیز اساسی حوزه اترک، کال شور و گرکان رود به منظور کنترل فرسایش خاک و افزایش پوشش گیاهی انجام شده است که به ترتیب 7.6 درصد، 15 درصد و 78 درصد از سطح حوزه آبخیز عمیلیات اجرایی انجام شده است.
وی با بیان اینکه سطح خوبی از این حوزه ها مطالعه شده است افزود: اما به علت کمبود اعتبار مقدار کمی کمی از سطح مطالعه شده اجرایی شده است.
این مسئول استانی گفت: در طول برنامه ششم توسعه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح های آبخیزداری در این استان یک هزار و 980 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود.
وی افزود: 430 هزار هکتار نیز در عرصه حوزه های شهری استان خراسان شمالی نیاز به اجرای طرح های آبخیزداری دارد که در حوزه بجنورد 16 درصد از سطح مطالعه شده اجرایی شده و این امر نیز مانع جاری شدن سیل به شهر بجنورد شده است.
وی با بیان اینکه در پنج حوزه سد این استان نیز طرح های آبخیزداری اجرا می شود گفت: در حوزه سد بیدواز مساحت 43 هزار هکتار مطالعه اجرای طرح آبخیزداری انجام شده که 69 درصد این حوزه اجرایی شده است و در سایر سد ها نیز اقداماتی انجام شده است.

*300 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی توزیع خواهد شد
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی 300 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی توزیع خواهد شد گفت: این نهال ها در حوزه جنگل، بیابان و توسعه فضای سبز است.
وحید افزود: پیش بینی شده که در سال جاری 375 هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان جنگل کاری شود که از مجموع این سطح 246 هکتار جنگل کاری دولتی، 50 هکتار در بحث زراعت چوب و مابقی نیز مشارکتی با تشکل ها است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی **انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.