در یکی از روزهای نسبتاسرد زمستانی بر اساس برنامه ای ازپیش تعیین شده تیم حوزه فرهنگی هیات بازرگانی، اقتصادی و فرهنگی استان خراسان شمالی به سرپرستی استاندار خراسان شمالی ، بازدید از مهمترین مرکز آموزشی شهر فرانکفورت آغاز کرد؛ در این ملاقات و بازدید که به همت سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت؛هماهنگ شده بود، مدیرکل محترم آموزش و پرورش خراسان شمالی و سایر اعضای تیم همراه بودند.
مجتمع آموزشی بین المللی شهر فرانکفورت آلمان 《International school of fruankfort》(Isf)، هدف این بازدید بود؛ بعداز گذر از خیابان های بسیاری وتقریبا در فاصله ای دور از مرکز شه، که تقریبا درحاشیه شهر فرانکفورت ؛ درفضایی کاملا باز وآرام وبدون هیاهو از دور ساختمانی بزرگ و نه چندان شیک ومدرن؛ خودنمایی می کرد که شباهتش به بسیاری از مدارس ایرانی کم نبود؛ البته فقط در برخی ظواهر امر؛ در بدو ورود مدیر هماهنگی مدرسه که خانمی از یک ملیت غیر آلمانی بود به استقبال آمد.
مدیر مجموعه جناب آقای آنگوس اسلیسر(Angus Slesser) در محل دفتر کارش که بسیار ساده ومحقر می نمود منتظر ورود هیات بود و خوش آمدگویی واستقبال گرمی را از هیات بعمل آورد؛ وی ضمن معرفی خود و کلیاتی از آموزشگاه وشرایط کار ومقررات واهداف وبرنامه های آموزشی ،به گرمی بسیاری از سوالات و پرسش های هیات را پاسخ داد.
مجموعه مدارس اینترنشنال تحت عنوان (SABIS)که امروزه در اغلب کشورهای دنیا شعبه دارد؛ا ز ایده های دو برادر عرب لبنانی الاصل، در حدود 130 سال پیش شکل گرفته ودر یک توسعه همه جانبه امروزه بیش از 695 شعبه در 36 کشور دنیا دارد که تماما به زبان انگلیسی و از مهد کودک(سه سالگی) تا دوره کالج(پیش دانشگاهی) به امر آموزش مشغول هستند.
مقر اصلی آن در کشور لبنان بوده و بیشترین شعبه های آن در کشور آمریکا و در حدود (300 شعبه) دایر است ؛ کودکان با شهریه هایی در حدود سالانه 12 هزار یورو که به 18هزار یورو نیز می رسد می توانند وارد این مدارس شوند ؛ البته برخی سنجش ها و توانمندی های اولیه برای ورود الزامی است.
از تمامی ملیت ها در این آموزشگاه و در تمامی پایه ها دانش آموزانی مشغول به تحصیل بوده اند و یا می باشند که من جمله از ایران هم حدود 7 شاگرد در این مدرسه به تحصیل اشتغال داشتند؛ در بدو ورود پرچم های تمامی کشورهایی که در آنجا دانش آموز داشته باشند در داخل سالن اصلی مدرسه به نحو زیبایی به اهتزاز درآمده است.
مدرسه طبق معمول اروپا مختلط بوده ونظم، زیبایی، تمیزی ونظافت محیط آن به شدت جلب توجه می کند. دانش آموزان در رشته و کلاسهای متنوعی مشغول به درس و آموزش وتعلیم بودند که از هر حیث زیبا ودیدنی بود؛ از جمله کلاس های موسیقی؛هنر ، تئاتر و ورزش در انواع واقسام زمین ها وسالن ها ومیادین مختلف که بسیار مجهز ومرتب بودند، کارگاه های خلاقیت؛ آزمایشگاه شیمی و فیزیک و دروس زبان و ریاضی وتاریخ وسایر موضوعات متنوع از جمله تعالیم این مدرسه بود که شاید فقط تصور آن هم هنوز برای ما مدینه فاضله ای بیش نباشد ؛اما به عینه آنرا دریافتیم.
مدیر مدرسه که خود اسکاتلندی است ودر رشته زبان وتاریخ تحصیل کرده است در پاسخ به سوال ما از حیث چگونگی برخورد با معضلات اجتماعی وآسیب های احتمالی واخلاقی دانش آموزان ،می گوید: اینجا یا مشکلی وجود ندارد ویا باید در همینجا مشکل حل شود ولا غیر؛ البته با کمک مشاورین بسیار مجربی که داریم وکمک ها ومشارکت بالای خانواده و والدین دانش آموزان مورد رسیدگی قرار می گیرد.
اوهمچنین ازبکارگیری واستخدام و گزینش معلمین با ملیت های مختلف در مدرسه می گوید و تصریح می کند : تخصص در رشته و تسلط به کار معلمی و اخلاق مداری از عمده ترین ارزش ها وصلاحیت های یک معلم ومربی در این مدرسه به شمار می رود که به اختیار مدیریت مدرسه گزینش می شوند.
کتابخانه مجهز ؛ محتویات آموزشی ونرم افزارهای مرتبط ومتنوع به روز و کمک به ایجاد علاقه جهت مطالعه در مقابله با توسعه فضای مجازی از دیگر بخش های قابل ملاحظه مجتمع به شمار می رود.
به جرات می توان گفت که هزینه زمین چمن فوتبال؛ سالن سرپوشیده بسکتبال؛هندبال وگلف؛ استخر شنا؛ پیست دو ومیدانی؛ سالن اپرا باله؛ سالن کنفرانس و شهربازی کودکان وسالن مجهز غذاخوری و... همگی شاید درتصور هم نگنجد.
امروز کمتر دانشگاهی در ایران چنین مجموعه منظم ومرتب وتمیز ومتمرکزی را در برنامه آموزشی خود دارد ؛که به نظر سیاست ارتقاء کمی و نه کیفی در حوزه آموزش ما این غفلت از برنامه های جانبی را در امر تعلیم وتربیت در پی داشته است.
شماری از مدیران و فعالان اقتصادی خراسان شمالی در نخستین سفر اروپایی خود از هفته گذشته در پسابرجام، جذب سرمایه های خارجی و ایرانیان مقیم خارج را با هدف ایجاد رونق و تحرک آفرینی در حوزه اقتصاد، بهره گیری از فرصت های موجود و عملیاتی کردن ظرفیت های مغفول این خطه، هدف گرفته اند.
این هیئت اقتصادی به ریاست استاندار و با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی با عزیمت به دو کشور آلمان و فرانسه می کوشند با معرفی فرصت های سرمایه گذاری این استان به صاحبان صنایع و سرمایه اعم از شرکت های خارجی و ایرانیان مقیم اروپا، هم چنین بازاریابی برای محصولات تولیدی بومی این خطه، گام دیگری برای توسعه ظرفیت های اقتصادی و رونق بیشتر عرصه کار و تولید بردارند.
*** این گزارش توسط یکی از اعضای این تیم در اختیار ایرنا قرار گرفته است.
1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.