محمد رضایی روز چهارشنبه به ایرنا اظهار داشت: جمعیت اماکن زمستان‌گذران سن گندم در مقایسه با پارسال افزایش دارد به همین دلیل مزارع تحت پایش کارشناسان است.

وی بر ضرورت مبارزه با مرحله مادری آفت تاکید کرد و افزود: هر چند که بارش های مداوم در برخی از مناطق امکان نرم‌گیری این آفت و مبارزه میسر نشده است.

وی در خصوص فعالیت های میدانی اعضای شبکه مراقبت این سازمان برای حفاظت از مزارع گندم از گزند بیماری‌های گیاهی گفت: ستاد گیاه‌پزشکی در خصوص مزارع غلات و بررسی فعالیت آفات و بیماری های گیاهی شامل سن، بیماری های اندام های هوایی و با حضور مدیران ستادی و شهرستانی تشکیل و بر ضرورت سرکشی مداوم از مزارع و انجام توصیه های فنی به کشاورزان توصیه شده است.

رضایی افزود: مبارزه با سن مادری گندم در سطح کشتزارهای این استان ادامه خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با ادامه بارش ها و فراهم شدن شرایط آب و هوایی برای توسعه و رشد انواع بیماری های قارچی، توصیه های لازم در قالب گروه های نظارتی و یا به وسیله رسانه های دیداری و شنیداری و یا شبکه های مجازی به کشاورزان ارائه شده است.

وی گفت: به جهت فراهم بودن شرایط رطوبتی قارچ ها، مزارع گندم شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج و راز و جرگلان در اولویت فعالیت شبکه مراقبت سازمان قرار گرفته است و در برخی از شهرستان های گرمتر نظیر مانه و سملقان، لکه برگی ها محدود به قسمت های پائینی برگ ها بوده و در برخی از معدود مزارع نیز به صورت جزئی در برگ ماقبل پرچم دیده شده است.

رضایی افزود: تاکنون در سطح  هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع با بیماری های برگی مبارزه شیمیایی انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد اما به سبب تداوم بارش ها و رطوبت بالای مزارع، امکان تردد ادوات سمپاشی میسر نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی از سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات مانند آرتئا، فالکن، آمیستاراکسترا به سبب تحریم و عدم تولید، در بازار سموم موجود نیست و با رایزنی های انجام شده با سازمان حفظ نباتات هم اکنون دو سم فولیکور و پروپیکونازول موجود بوده که در حال حمل مرحله به مرحله به استان و توزیع بین کشاورزان است.

در سال زراعی گذشته در سطح ۱۶۸ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی گندم و جو کشت شده بود که این میزان در سال زراعی جاری ۱۵۰ هزار هکتار است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۰ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.