حسن پهلوان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرنده سارگپه از منزل یکی از متخلفان در روستای برزل آباد از توابع بخش مرکزی شیروان کشف شد و دلیجه که در اطراف حومه شهر از ناحیه بال مصدوم شده بود برای مداوا و تیماری داری توسط علاقه مندان محیط زیست تحویل این اداره شد.  

وی گفت: امروز پرنده دلیجه توسط دامپزشکی مشاهده شد که هیچ گونه بیماری نداشته باشد و اینک در حال تیمار است.

پهلوان با قدردانی از تمامی همشهریان و دوستداران محیط زیست از آنها خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در خصوص شکار و صید، قطع اشجار، آلودگی های محیط زیستی و غیره مراتب را به اداره محیط زیست یا پاسگاه های محیط بانی اطلاع رسانی کنند.

دلیجه‌ها که در زمره پرندگان حمایت شده به شمار می‌روند، بیشتر در مناطق باز، حاشیه تالاب‌ها و ارتفاعات و صخره‌های بلند زندگی می کنند.

سارگَپه پرنده‌ای شکاری است کوچک‌تر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پُر، سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بال‌های پهن و دم کوتاه. رنگ پر و بال بسیار متنوعی دارد. شهرستان شیروان با سه هزار و ۷۸۹ کیلومترمربع وسعت، از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان اسفراین، از شرق به شهرستان فاروج و از غرب به بجنورد محدود می‌شود.

شهرستان شیروان دارای مناطق بکر طبیعی نظیر زو ارم و گلیان، بوستان شیرکوه، منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو است که محل زیست انواع پرندگان است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شیروان که در ‌ ۸۰کیلومتری شمال این شهرستان واقع شده و دارای آب و هوایی سرد و نیمه‌ خشک است، مهم ترین زیستگاه انواع پرندگان و همچنین کل و بز است.

این منطقه از متنوع‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های وحشی ایران و یکی از مهم‌ترین ذخیره گاه های زیستی و جانوری کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.