دکتر مهیار شریفان روز یکشنبه گفت: از این میزان آزمایش انجام شده  پنج هزار و ۵۶ فقره تست سرولوژی دام، پنج هزار و ۱۶۹ مورد کشت میکروبی و مرضی، سه هزار و ۳۳۲ در بخش آنالیز شیمیایی و مابقی در زمینه تست های سم شناسی، آزمایش های انگل شناسی و خون شناسی بوده است.

وی با بیان این که سال گذشته هم چنین آمار آزمایش های تشخیص مولکولی(PCR ) انجام شده در استان به ۹۳۳ فقره رسید، اضافه کرد: تعداد تست های تشخیص باقیمانده سموم، دارو و مواد شیمیایی در فرآورده ها نیز ۸۱۶ مورد بود.

مسوول بررسی بیماری های دامی و GIS اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی هم گفت: سال گذشته ۳۰۵ مورد گزارش مربوط به ۲۲ بیماری در سامانه پایش و مراقبت بیماری های دامی(GIS-VET) این اداره کل ثبت شد.

دکتر احمدبرات پور اظهار داشت: شمار گزارش های ثبت شده سال گذشته در مقایسه با سال۹۷ که ۳۲۳ مورد بود، کاهش مختصری داشت.

وی افزود: بیشترین گزارش ها مربوط به طاعون نشخوارکنندگان کوچک با ۹۲ مورد و پس از آن، تب برفکی با ۶۳ مورد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۳۶ فرم گزارش مبارزه و پیشگیری از بیماری های دام در هزار و ۲۶۶  واحد دامی فعال استان در این سامانه توسط ادارات دامپزشکی شهرستان ها ثبت شد.

سیستم GIS یا سامانه پایش و مراقبت بیماری های دامی، یک سیستم ثبت اطلاعات جغرافیایی است که به جمع آوری اطلاعات، نگهداری، تبدیل و گزارش داده‌ هایی می‌پردازد که در مکان ها و زمان ‌های مختلف جمع آوری شده است و در سازمان دامپزشکی هم به عنوان یکی از سازمان های پیشرو در توسعه و به کارگیری این سیستم، امکان ثبت اطلاعات عملیاتی ازجمله واکسیناسیون، سمپاشی بدن دام و جایگاه دام و از همه مهم تر، ثبت اطلاعات بیماری های دامی میسر شده است.

این سامانه قابلیت جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و نمایش اطلاعات جغرافیایی مکانی در سه زمینه فعالیت شامل مایه کوبی، گزارش بیماری و مراقبت واحدهای اپیدمیولوژیک را دارد و با ثبت این اطلاعات می‌توان کانون ‌های بیماری یا مناطق پرخطر را شناسایی و اقدامات پیشگیرانه لازم، از جمله واکسیناسیون را با برنامه دقیق تری اجرا کرد.

در خراسان شمالی بیش از از ۲ میلیون راس دام سبک و بیش از ۸۰ هزار راس دام سبک نگهداری و پرورش داده می شود.

هم اکنون ۹۴ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان با ظرفیت ۲ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۴۳۰ قطعه مشغول به فعالیت هستند که در هر دوره، ۶۵۰ هزار قطعه جوجه ریزی دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.