عبدالله یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا از تاکداران استان خواست تا به توصیه های کارشناسان توجه کنند و گفت: باغداران سمپاشی به موقع را انجام دهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون دمای هوای استان بالا نیست افزود: اما با توجه به بالا رفتن دما احتمال شیوع گسترده این آفت وجود دارد که کشاورزان از هم اکنون باید تمام تمهیدات لازم را بیندیشند و توصیه های کارشناسان و تجربیات سال های گذشته را جدی بگیرند.

در سال ۹۵ آفت سفیدک داخلی به ۴۰ درصد تاکستان های خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت ۸۱۰ میلیارد ریال برآورد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: به منظور جلوگیری از این افت در سطح تاکستان ها کشاورزان باید یک تا دو نوبت سم پاشی کنند.

وی با بیان اینکه تاکداران به محض مشاهده این بیماری، بلافاصله مبارزه شیمیایی را آغاز کنند افزود: این بیماری به علت رطوبت بالا شیوع پیدا می کند که باغداران باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

یوسفی با بیان اینکه تاکنون در خصوص این آفت هیچ گزارشی داده نشده است گفت: تاکداران باید بحث بهداشت باغ را بسیار رعایت کنند، وسایل های مورد نیاز در این فصل را از یک درخت به درخت دیگر ضد عفونی کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: شبکه مراقبت و ناظران این سازمان به طور مستمر از سطح تاکستان های استان بازدید می کنند و اطلاع رسانی لازم برای اقدامات پیشگیرانه را دارند که از کشاورزان می خواهیم همراهی لازم را داشته باشند.

یوسفی گفت: باغداران استان مرحله اول سمپاشی را به عنوان پیشگیرانه انجام می دهند اما مرحله مهم قبل از گل دهی و بعد از گل دهی است که باید مدیریت شود.

سالانه از سطح ۱۸ هزار و۵۲۰ هکتار تاکستان های خراسان شمالی بیش از ۱۸۵ هزار تن محصول برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه آلودگی اولیه قابل کنترل است افزود: این بیماری تحت تاثیر اقلیم است و در صورت بارانی شدن هوا شیوع پیدا می‌کند که در این صورت به تاکستان‌ها خسارت وارد می‌شود.

۶۵ درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.