شاپور محمدزاده عصر پنجشنبه در نشست شورای سوادآموزی خراسان شمالی اظهار داشت: میزان باسوادی میان بانوان از ۳۰ درصد در پیش از انقلاب با بیش از ۶۰ درصد رشد به ۹۱.۲ درصد رسیده است.  

وی افزود: پیش از انقلاب میزان باسوادی مردان، ۳۰ درصد بیش از بانوان بود اما اکنون این فاصله به ۲.۸ درصد کاهش یافته است.  

محمدزاده در باره توجه نظام اسلامی به آموزش سواد به روستاییان خاطرنشان کرد: ۵۵ درصد از برنامه ها و فعالیت های سوادآموزی در روستاها انجام می شود.

وی افزود: پیش از انقلاب ۲۸.۸ درصد از مردم روستاها باسواد بودند اما این رقم اکنون به بیش از ۹۰ درصد رسیده است 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: پیش از انقلاب میزان باسوادی جمعیت شهری، ۴۰ درصد بیش از جمعیت روستایی بود اما این اختلاف اکنون به هفت درصد کاهش یافته است.  

استاندار خراسان شمالی هم در این نشست، بر سوادآموزی بانوان بویژه در روستاها تاکید کرد و گفت: نرخ مشارکت بانوان روستایی استان ۱۵ درصد از میانگین کشور بالاتر است بنابر این تلاش داریم تا با ارتقای سواد، میزان بهره وری ارتقا یابد.  

محمدعلی شجاعی در باره طرح شتاب بخشی سوادآموزی در استان، با اشاره به اینکه اجرای این طرح با نیاز چندبرابری به تامین نیرو همراه است اظهار داشت: باید با همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی، دهیاری ها و سایر مسوولان، نیروی آموزش دهنده تامین شود.  

وی افزود: در طرح شتاب بخشی، باید تمام قشر در شهر، روستا، عشایر و بانوان و مردان و نیز مسدود کردن مبادی بیسوادی مد نظر باشد.  

استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: مهارت آموزی، یکی دیگر از مواردی است که باید در این برنامه ها پیوست شود، در این زمینه، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای ظرفیت های خود را در اختیار قرار دهد.  

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی هم در این نشست، با بیان اینکه باید انسداد مبادی بیسوادی در اولویت برنامه های سوادآموزی باشد گفت: چرا باید اجازه دهیم کودکان لازم التعلیم از تحصیل و حضور در کلاس های درس بازمانند و سپس در نهضت سوادآموزی برای آموزش آنان هزینه شود.

عصمت بدخشان اظهار داشت: باید مبادی بیسوادی مسدود شود، جلوی تولید بیسوادی گرفته شود در این زمینه، مشکلات بازماندن از تحصیل دانش آموزان اول ابتدایی و حتی کودکان پیش از دبستان، شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی شود.

وی تصریح کرد: باید برای حل مشکلات کودکان بازمانده از تحصیل، حمایت های لازم انجام شود و البته این امر، نسبت به آموزش افراد ۱۰ تا ۴۹ سال، در اولویت است.  

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالی هم در این نشست گفت: بیشترین آمار بازماندن از تحصیل و ترک آن، مربوط به تغییر مقاطع تحصیلی یعنی از ابتدایی به متوسطه اول و متوسطه اول به دوم است.

سید محمد سیدی اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، مسائل فرهنگی، کمبود مدارس شبانه روزی و یا مشکل در تامین پرداخت هزینه های سرویس رفت و آمد، از علت های ترک تحصیل دانش آموزان این استان است.  

بر اساس نتایج طرح سرشماری سال ۹۵، بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بی سواد در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال وجود دارد که  ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد، اتباع خارجی هستند.  
بر اساس آمار سال ۹۵، ۹۴.۷ درصد از جمعیت خراسان شمالی باسواد هستند که این رقم ۲ درصد از میانگین کشوری پایین تر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.