علی اکبر ولایتی عصر پنجشنبه در نشستی با دست اندرکاران دانشگاههای غیرانتفاعی در محل دانشگاه بینالود مشهد افزود: دانشگاهها باید از حالت عرضه محوری به سمت تقاضا محوری پیش روند. با این رویکرد در تلاش برای تقویت دانشگاه آزاد اسلامی و تربیت دانشجویان بر مبنای تامین نیاز جامعه هستیم.
وی ادامه داد: بر این اساس معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اقدامی را بر مبنای جذب نخبگان در این دانشگاه آغاز نموده که تاکنون 14 هزار و 500 نفر نخبه از دانشگاههای مختلف شامل 60 درصد از دانشگاه آزاد و 40 درصد از دانشگاههای دیگر جذب شده اند.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پنج درصد بودجه امسال دانشگاه آزاد اسلامی برای بخش تولید و فناوری گذاشته شد تا علم به صنعت مولد تبدیل شود و بر این اساس قراردادهای مختلفی با موسسات و دستگاههای اجرایی منعقد شد.
وی گفت: از جمله آنها انعقاد تفاهمنامه ای با سازمان ملی استاندارد مبنی بر بکار گرفتن 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد در مناطق مرزی برای کمک به کنترل کیفی کالاهای وارداتی و صادراتی و همچنین قرارداد با گمرک در حوزه نرم افزارها برای نظارت الکترونیکی و قاچاق کالا بوده است.
ولایتی همچنین بر تحول در دانشگاههای غیردولتی و نیازسنجی آنها بر اساس تقاضای جامعه تاکید و بیان کرد: حدود 40 درصد بخش آموزش عالی در اختیار دانشگاه آزاد و دانشگاههای غیردولتی است و این ظرفیت را دارد که تقاضامحوری را جایگزین عرضه محوری نماید.
وی افزود: تلاش شده تعدادی از مراکز آموزشی دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند زیرا دولت با تنگنای بودجه ای که دارد قادر نیست تا ابد هزینه های دانشگاههای دولتی را تامین کند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست که در آن جمعی از فعالان اقتصادی نیز حضور داشتند همچنین گفت: آینده اقتصاد ایران در شرق جهان است و راهبرد کشور باید توسعه روابط اقتصادی با کشورهای روسیه، هند و چین و ژاپن و کشورهای مشرق زمین باشد.
ولایتی افزود: تجار و سفرای ایرانی در روسیه، چین و هند می توانند در جهت گیری اقتصادی ایران به سمت مشرق زمین یاریگر باشند.
وی بر اهمیت ترانزیت برای ایران نیز تاکید و بیان کرد: روسها در مساله ترانزیت بسیار با ایران همراه هستند. شرکتهای حمل و نقل ترانزیتی در خراسان رضوی می توانند همتاهای خود را در روسیه و کشورهای آسیای میانه پیدا کنند و با تهاتر ضمن تامین کامیونهای مورد نیاز و جبران فرسودگی ناوگان حمل و نقل ایران، ترانزیت کالا را برای آن کشورها انجام دهند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.