آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه در مراسم سوگواری سالروز شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر آن حضرت در مشهد افزود: حضرت رضا(ع) در مقابل امواج خروشان دریای سیاست حاکم در زمان خود مقابله کرد و روش آن حضرت در همه تحولات اجتماعی و سیاسی آن روز الگویی برای امروز ما است.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) در برابر هجمه های سیاسی و اجتماعی زمان خود مبارزه و توطئه های مامون عباسی را نقش بر آب می کرد و با عناصر فرهنگی ضددینی در میدان مناظره به مبارزه برمی خاست.
امام جمعه مشهد گفت: عده ای معقدند امام رضا(ع) با علمای ادیان مختلف در دستگاه مامون عباسی به مذاکره و گفت و گو پرداخت که این مهم خلاف واقعیت است زیرا امام هشتم(ع) هیچگاه مذاکره به معنای تعامل فرهنگی نداشته و اساسا در این مناظرات در مقام مبارزه برآمده و به جای میدان گفت و گو، میدان جنگ براه انداخته است.
وی افزود: امام رضا(ع) با علمای ادیان مختلف به مناظره پرداخت و با منطق خود مبانی استدلالی آنان را نابود و سفره تبلیغشان را برای مسیحیت و یهودیت جمع کرد تا توطئه مامون نقش بر آب شود.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: عده ای که قصد دارند مقاومتهای انقلابی را در کشور بکوبند می گویند امام رضا(ع) با علمای ادیان دیگر مذاکره کرد، در حالی که آن امام همام با اهل کتب مخاصه کرد زیرا آنان می خواستند سفره دین اسلام و مبانی اعتقادی را جمع کنند.
وی گفت: اینکه عده ای بیایند به استناد به واژه ای تحریف شده از امام رضا(ع) با عنوان مذاکره، سیاستگذاریهای همراه با تساهل و تسامح خود را موجه نشان دهند و بگویند امام رضا(ع) تعامل و مذاکره کرد بزرگترین برخورد با مقام ولایت را داشته و عظمت مقام ولایت را انکار کرده اند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: بزرگترین توهین نسبت به امام رضا(ع) آین است که مقام آن حضرت را در گنبد طلا و نقره، حرم و آیینه کاری آن ببینیم. حرمت حرم امام رضا (ع) به عنوان حریم حضرت با حرمت خاک قبرستان بقیع و محل دفن اولیای دین یکسان است.
وی ادامه داد: غریب الغربا لقبی است که امام رضا(ع) بر خود قائل شدند زیرا افراد در معرفت شناسی امام قاصر بودند. امام مبارزه می کرد و آنان اوج مبارزه آن حضرت را درک نمی کرده و فکر می کردند اینکه امام همام در مقام ولایتعدی در کاخ مامون هستند حرمتشان حفظ شده در حالی که کاخ مامون از زندانی که امام کاظم(ع) در آن زندانی شدند سختتر و رنج آورتر بود.
آیت الله علم الهدی گفت: مظلومیت امام رضا(ع) از همان زمانی که هجرت خود را از مدینه به مرو شروع کردند آغاز شد و این مظلومیت و شهادت یک سال و نیم به طول انجامید.
وی افزود: دریای معرفت و بحرعرفان مقام ولایت آنقدر مواج و عمیق و گسترده است که هرچه بر شناخت ما نسبت به مقام ولایت اضافه شود باز در عمق امام شناسی عاجز هستیم و آنطور که باید و شاید به ابعاد معرفتی و عمق شناخت امام دست نمی یابیم. برخی فکر می کنند که امام معصوم فقط فردی مساله گو است که یک سلسله دستورات، مسائل اخلاقی و احکام حلال و حرام را برای مردم بازگو می کند در حالی که امام شناسی و ولایتمداری باعث می شود فرد در دنیا و آخرت به سعادت دست یابد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: در دعای آخر زیارت جامعه کبیره انسان از خدا دو خواسته دارد. اینکه او را از افرادی قرار بدهد که عارف به امام و حق امام باشد و در زمره تباری قرار گیرد که با شفاعت مقام ولایت و عترت پیامبر(ص) مورد رحمت خدا شود.
وی گفت: دیگر اینکه انسان از خدا تقاضا می کند او را عارف نسبت به امام قرار دهد برای زندگانی دنیوی اوست. به این معنا که اگر در زندگی دنیوی خط امام را نشناسد و مسیر امام را در پیش نگیرد مرهون به شفاعت امام(ع) در زندگی اخروی نخواهد شد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.