اکنون اما چند سالی است که با عنایت دولت تدبیر و امید گازرسانی به روستاهای شهرستان سرخس نیز آغاز شده و برخی از آنها بزودی به شبکه گاز سراسری متصل خواهند شد.
بیستم خردادماه 93، وزیر نفت دولت یازدهم دستور گازرسانی به شهرها و روستاهای فاقد این نعمت خدادادی را ابلاغ کرد که با توجه به سردسیر یا جنگلی بودن مناطق فاقد گاز و همچنین تعیین میزان جمعیت و نحوه تامین و تخصیص اعتبار، روش های گازرسانی به مناطق مذکور را مشخص کرد.
تامین سوخت شهروندان، بخصوص در کشوری که منابع غنی گاز و نفت دارد، یکی از انتظارات مردم از دولتها است و با توجه به اینکه یکی از مهمترین پالایشگاههای کشور، پالایشگاه گاز خانگیران سرخس است، انتظار ساکنان روستاهای این شهرستان نسبت به تامین این نوع سوخت بی جا نمی نماید.
پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد خانگیران، که روزانه با بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب تولید، گاز مصرفی 6 استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، مازندران، گلستان و سمنان را تأمین می‌کند، در سرخس واقع است و ساکنان روستاهای پیرامون آن همچنان چشم به راه برخوداری از این نعمت به سر می برند.

* غفلت از روستاها
یکی از ساکنان روستای سنگر در شهرستان سرخس به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه همه امکانات در شهرها جمع شده است و چندین دهه است که از روستاها به عنوان مراکز اصلی تولید و کشاورزی غفلت می شود.
وی بدون معرفی خود اظهار کرد: زمانی که پالایشگاه گاز افتتاح شد، گمان می کردیم اولین جایی که از گاز برخوردار می شود روستای ما است اما این فقط یک خیال بود.
وی ادامه داد: سرخس بیش از 70 روستا دارد که حدود 30 روستا دارای گاز هستند و مابقی روستاها به گفته مسئولان به خاطر کم بودن خانوار، پراکندگی یا نبودن در مسیر خط لوله گاز از این نعمت بی بهره اند.
وی گفت: مشکلات تمام شدن نفت و کپسول گاز بر هیچکس پوشیده نیست اما توقع ما این است که هر طرح و پروژه ای که انجام می شود و طبق پیش بینی مسئولان قرار است در یکسال به اتمام برسد به دلایل گوناگون 2 سال و نیم یا بیشتر به طول نینجامد.

*گازرسانی به 39 روستای سرخس
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در خصوص گازرسانی به روستاهای فاقد گاز سرخس به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان 39 روستای واجد شرایط گازرسانی دارد که هم اکنون 31 روستای آن به شبکه گاز سراسری متصل هستند.
سیدحمید فانی افزود: هجدهم شهریور 94 گازرسانی به پنج روستای شیرتپه، سنگر، صمدآباد، کلاته مره ای و نوروزآباد آغاز شد که این پروژه تا دهه فجر امسال به اتمام می رسد.
وی ادامه داد: این پروژه تا کنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اعتبار آن 101 میلیارد و 290 میلیون ریال است.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید ضریب گاز روستایی این استان تنها 52 درصد بود که اکنون به 76 درصد رسیده و حال آنکه میانگین کشوری این شاخص 72 درصد است.
فانی با بیان اینکه هم اکنون گازرسانی به 495 روستای استان در دست اجرا است که بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اتمام آنها ضریب نفوذ گاز روستایی به 85 درصد می رسد، افزود: مجوز گازرسانی به 442 روستا هم گرفته شده که در مرحله پیمان سپاری است و با اجرای آن ضریب مزبور در استان به 95 درصد خواهد رسید.

*ادامه گازرسانی به روستاهای سرخس
فرماندار شهرستان سرخس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توسعه خطوط گاز در نقاط مختلف استان به ویژه مناطق روستایی از جمله برنامه های در حال اجرای دولت تدبیر و امید است و بر همین اساس 2 ماه قبل کلنگ گازرسانی به سه روستای سرخس زده شد.
حسین سنجرانی ادامه داد: بیست و سوم شهریور امسال هم گازرسانی به سه روستای چکودر، زلوغال و شورلق با اعتبار 31 میلیارد و 850 میلیون ریال آغاز شد که با پایان گازرسانی به این سه روستا، 520 خانوار از این نعمت خدادادی بهره مند می شوند.
وی گفت: 63 روستای این شهرستان که دارای دهیاری و شورا هستند باید تا پایان سال 97 گازرسانی شوند. هم اکنون 24 روستای سرخس گازرسانی شده و از 39 روستای باقی مانده بالای 20 خانوار، هشت روستا تا پایان سال به شبکه سراسری گاز متصل می شوند.
وی افزود: طبق بند 'ق' تبصره سه قانون بودجه سال 1393، اولویت گازرسانی به روستاها، با مناطقی است که هزینه گازرسانی به هر خانوار کمتر از 60 میلیون ریال باشد و روستاهای با هزینه بیش از این از طریق روشهایی مانند سی ان جی و ال ان جی گازرسانی می شوند.
سنجرانی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده، گازرسانی به این روستاها به دلیل صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی توجیه اقتصادی دارد و اعتبارات هزینه شده این پروژه ها از محل صرفه جویی در توزیع نفت کوره و نفت سفید تامین می شود.

*افتتاح پروژه ها در دهه فجر
بخشدار مرکزی سرخس هم گفت: طبق قانون ابلاغی سال 93، گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار باید تا پایان سال 97 انجام شود که همین موضوع هم در روستاهای سرخس در حال اجرا است.
اسحاق تیموری ادامه داد: چکودر، زلوغال و شورلق سه روستایی هستند که طرح گازرسانی به آنها شهریور ماه سال جاری آغاز شد و بر اساس آن 120 متر شبکه فولادی، 20 هزار و 942 متر شبکه توزیع پلی اتیلن و نصب 440 انشعاب بخشی از اقداماتی است که در این طرح انجام می شود.
وی افزود: پنج روستای شیرتپه، سنگر، صمدآباد، کلاته مره ای و نوروزآباد قرار بود سال گذشته به شبکه سراسری گاز بپیوندند اما به دلیل مشکلاتی که برای پیمانکار به وجود آمد اتمام طرح به تاخیر افتاد و تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگاران: مصطفی نخعی/ ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7507/3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.