احمد نادری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شهرستان مه ولات باسطح زیر کشت 200هزار و 500هکتار و تولید 37 هزار و 500 تن انارمقام اول کشت و تولید را در استان خراسان رضوی دارا می باشد افزود: میزان تولید سالیانه از انار در شهرستان از 37هزار و 500 تن به دلیل خسارت سال گذشته به 3هزار و 150 تن در سال جاری می رسد.
وی مهمترین ارقام تولیدی انار این شهرستان را ارقام اردستانی، قرمز، ملس، عقدا، شیرین، خزر، شیشه کپ و....اشاره و تصریح کرد: رقم اردستانی با 90 درصد سطح زیر کشت مهمترین رقم انار شهرستان می باشد که ارزش صادراتی دارد و هرساله مقادیر زیادی از این محصول به کشورهای آلمان، روسیه، مالزی وکشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می شود.
نادری افزود: این محصول هم از نظر اقتصادی وهم از نظر اشتغالزایی ازاهمیت بالایی برخوردارمی باشد بطوریکه سالانه حدود 282هزار و 500 نفر روز نیروی کار در باغات انار مشغول به کارمی باشند که معادل 1412 اشتغال دائم محسوب می شود.
مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات مهمترین فعالیت های جهاد کشاورزی در زمینه حمایت از باغداران را اعطای تسهیلات بلاعوض در اجرای سیستم های آبیاری نوین ،اجرای طرح های هرس و اصلاح باغات، تغذیه ، مبارزه باکرم گلوگاه انار ، ارائه تسهیلات سرمایه درگردش به باغداران و برگزاری کلاس های آموزشی-ترویجی عنوان کرد.
احمدنادری گفت: در زمینه کنترل بیولوژیکی کرم گلوگاه انارنیز یک واحد انسکتاریوم پرورش حشرات مفید در شهرستان راه اندازی شده که با پرورش زنبور تریکوگراما و توزیع تریکوکارت در بین باغداران نقش مهمی در کنترل آفت وخسارت محصول انار داشته است.
شهرستان مه ولات بزرگترین شهرستان باغی استان خراسان رضوی است که مقام اول سطح کشت و تولید 2 محصول پسته و انار و عنوان پنجم سطح زیر کشت و تولید زعفران را در استان به خود اختصاص داده است.
فیض آباد، مرکز شهرستان 50 هزار نفری مه ولات در 207 کیلومتری مشهد قرار دارد.
/1744/ انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.