به گزارش ایرنا، سید مجتبی علوی مقدم روز پنجشنبه در مراسم تودیع و معارفه شهردار تربت حیدریه افزود: مشارکت بخش خصوصی و استفاده از سرمایه های سرگردان در مدیریت شهری درآمدهای پایدار برای شهرداری ها بوجود می آورد که می تواند علاوه بر عمران و آبادانی، بخشی از مشکلات شهرها را برطرف کند.
وی اظهار کرد: مدیریت شهری و شهرداری ها همچنین بیش از نیاز به اعتبار و بودجه، نیازمند برنامه ریزی هدفمند، انضباط مالی و پرهیز از هزینه های غیراصولی می باشند.
وی از اختصاص تسهیلات با سود چهار درصد برای شهرداری های کشور از طریق بانک انصار تا سقف 30 میلیارد ریال خبر داد و گفت: هرچند این مبلغ رقم ناچیزی است اما می تواند شهرداری ها را تا حدی از بحران مالی خارج کند.
علوی مقدم با بیان اینکه خراسان رضوی در لایحه طرح جامع مدیریت شهری پیشگام است افزود: این طرح از سال 1391 برای نخستین بار در این استان آغاز و تاکنون بیش از 2 هزار صفحه در این زمینه ارسال شده که در حال طی مراحل قانونی است.
وی با بیان اینکه هیات عالی سرمایه گذاری در استان و شهرستان ها از سال 92 تشکیل شده است اظهار کرد: باید در این عرصه هماهنگی های بین بخشی ارتقا یابد و تنها مرجعی که می تواند با تعامل و همکاری، قوانین دست و پا گیر را برطرف کند، شورای عالی استان ها می باشد.
وی توجه به نیروی انسانی متعهد و متخصص را از دیگر ضروریات مدیریت شهری دانست و گفت: نیروهایی که در چهار سال گذشته توسط وزارت کشور جذب شهرداری ها شدند از تعهد و تخصص لازم برخوردارند لذا شهرداری ها از جذب نیرو در این نهاد خدماتی پرهیز کرده و برای ارتقای سطح کیفی نیروهای موجود تلاش کند.
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی افزود: ارتباط بین مردم و حاکمیت یکی از اولویت های مهم مدیریت شهری است که می توان با تعامل و مشارکت بر مشکلات فائق آمد.

* جراحی بر اساس وضعیت فعلی کشور لازمه مدیریت موفق شهرداری
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم جراحی بر اساس وضعیت فعلی را لازمه مدیریت در شهرداری ها عنوان کرد و گفت: این جراحی ها برای درمان است و به یقین با سختی و درد همراه خواهد بود اما اگر این سختی ها تحمل شوند، منجر به توسعه خواهد شد.
سعید باستانی افزود: یکی از ضروریات شهرداری ها، طرح جامع مدیریت واحد شهری است که مدیریت شهر در حوزه های مختلف اجرایی در یک نقطه متمرکز شده و بر اساس آن تصمیم گیری می شود.
وی اظهار کرد: برگشت اعتماد مردم به شهرداری برای مشارکت بیشتر، ورود بخش خصوصی برای ایجاد درآمد پایدار، ارتقای بخش حمل و نقل شهرستان و هوشمند سازی از اولویت هایی است که باید در مدیریت شهری به آن توجه شود.

* انتقاد امام جمعه تربت حیدریه از بدهکاران به شهرداری
امام جمعه تربت حیدریه نیز در این مراسم با انتقاد از بدهکاران به شهرداری گفت: با توجه به اینکه چند ماهی است حقوق کارگران شهرداری با تاخیر مواجه شده و شهرداری نیز درآمدی به جز وصول مطالبات خود ندارد، لذا بدهکاران به شهرداری اعم از دستگاه های اجرایی و مردم از نظر شرعی مسئول هستند.
حجت الاسلام محمدرضا عصمتی افزود: مسئولان باید مردم دار باشند اما این مردم داری به معنای عدول از قوانین و مقررات نیست و همگان موظف هستند برای ساختن شهری آباد نسبت به پرداخت مطالبات خود به شهرداری اقدام کنند.
وی اظهار کرد: ریشه مشکلات و عقب ماندگی شهر ما در نبود تعامل و برنامه ریزی مناسب است و اگر این تعامل و برنامه ریزی صورت گیرد هر چند مدیریت شهری ضعیف عمل کند باز هم موفقیت حاصل خواهد شد.
در این مراسم با قدردانی از زحمات 27 ماهه رمضانعلی شورابی، شهردار قبلی تربت حیدریه، محمد صادق مجتهدی به عنوان شهردار جدید این شهر معرفی شد.
شهر 130 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744 / 6053 خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.