غلامحسین حاجی زاده روز چهارشنبه در نخستین همایش منطقه ای حفاظت ساختمانها در برابر حریق که با شرکت 450 نفر از مهندسان رشته های هفتگانه نظام مهندسی ساختمان در مشهد برگزار شد؛ افزود:‌ این مکان ها شامل ۲۲۰ بازار، ۶۰۰ مهد کودک،۲۳۰۰ مدرسه، ۵۰۰ مجموعه اداری، ۱۰ بیمارستان، ۱۶ شهر بازی و سینما و ۷۰۰ مجتمع تجاری است.
وی بیشترین حوادث آتش سوزی در کلانشهر مشهد را ناشی از نبود وسایل اولیه آتش نشانی عنوان و بیان کرد:‌ حادثه آتش سوزی در مناطق پرجمعیت و کوچه های باریک و تنگ، خدمات رسانی آتش نشانان را با مشکل مواجه می‌کند و این باعث خواهد شد که صدمات و خسارات به ساختمان های دچار حریق بیشتر شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این همایش گفت: بعد از حادثه آتش سوزی برج قدیمی پلاسکو، طرح جامع ایمنی ساختمانهای کشور در دستور کار این مرکز قرار گرفت.
محمد شکرچی زاده افزود: به دنبال آتش سوزی ساختمان پلاسکو و به دستور رئیس جمهوری کمیته تخصصی و فنی برای پیگیری حادثه ساختمان پلاسکو در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد و تمام زوایای این حادثه ملی توسط کارشناسان فنی مورد بررسی قرار گرفت.
وی گفت: گزارش کمیته تخصصی و فنی به عنوان یک سند ملی در برابر ایمنی و پیشگیری از حوادث ناشی از حریق در ساختمانهای کشور بود و یکی از اهدافی که این کمیته به آن دست یافت ضرورت 'استقرار فرهنگ ایمنی ساختمان' در تمامی ساختمان ها بود.
رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی افزود: هدف تحقیقات این کمیته تخصصی و فنی شناسایی و مشخص کردن مقصر آتش‌سوزی نبود، بلکه آشکارسازی علل حادثه و فراهم ساختن مسائل ایمنی در ساختمان و پیشگیری احتمالی از حوادث آتش سوزی ناشی از برق ساختمان، نشتی گاز و تاسیسات مکانیکی بود.
نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان هم در این همایش به بحث آموزش و آشنایی مردم با حوادث انسان ساز و حوادث غیر مترقبه تاکید کرد و افزود: برگزاری این همایش تخصصی دانش مهندسان را در برابر مسائل روز و در بحث ایمنی در ساختمان افزایش می‌دهد.
سیدمجید مزینانی گفت: آتش سوزی برج پلاسکو در تهران و برج سلمان و هتل روتانا در مشهد مردم و مسئولان را آگاه کرد تا دقت بیشتری در ایمن سازی ساختمان داشته باشند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: به بحث ایمنی ساختمان کمتر توجه شده و نگاه مردم در ساختمان بیشتر به زیباسازی آن بوده است.
اردشیر فرشیدیان فر افزود: این در حالی است که مردم باید به مسائل ایمنی ساختمان نظیر تاسیسات مکانیکی، برق و دودکش ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.
در حاشیه این همایش، نمایشگاه تخصصی از سامانه های اعلام و اطفای حریق پیشرفته و هوشمند، انواع سامانه های آتش بند و روشهای کارآمد در فرونشاندن آتش و ماشین آلات و ادوات مکانیکی آتش نشانی در ۱۵ غرفه و نیز کارگاههای آموزشی در زمینه مدیریت دود در ساختمانها و حفاظت ساختمانهای بلندمرتبه برگزار شد.
1922/5132
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.